lördag 4 april 2009

Jordad - ojordad

Morgonträning igen med F och den grupp som kör utan vikarie den här terminen. Dvs de som har en regelbunden självträning. Det är ett slitsamt pass för mig men bra. Vi jordar oss rejält och andas ned energin i benen. Tittar på var och en i nedåthunden, Adho Muka Svanasana. Nyttigt att få se varandra i en position vi gjort så många gånger. Viktigt att även få personliga råd eftersom våra kroppar ser så olika ut och vi behöver jobba på olika saker. Jag ska ned i benen mer. Jag vet! Sliter jämt med det. Känns som energin stannar i höftläge, men när inte mina händer trycker på och skjuter ifrån utan bara har tyngd flyttar jag fokus än mer till ben och fötter. Svårt! Men när jag går upp i positionen igen men med rumpan först blir det faktiskt tydligare och lite lättare. Hyfsat jordad :)

Men så snart jag sagt hej då till mina yogavänner efter frukosten är jag direkt i Budapest i tanken... Puts väck är jordningen! Jaja. Nu längtar jag bara tills det börjar på måndag morgon. Transportsträckan är lååååång. Jordar mig snart! Flyger imorgon bitti och kursen börjar måndag morgon 07. Har tänkt blogga från Budapest och så snart jag hittat uppkoppling återkommer jag.

4 kommentarer:

  1. åh, att jorda sig som kan kännas som något av det svåraste.. Låter som ett bra pass ändå! Nyttigt.
    Kram L

    SvaraRadera
  2. Det verkar svårt, åtminstone för mig. Jag har försökt i flera år, ja mer än så och jag klarar det inte. Under uppvärmingen när man egentligen ska tömma skallen så "pop" kommer något, Jag tror att vi i väst egentligen inte förstår innebörden i att lämna nuet. Det är något som sägs, men vad det innebär tror jag inte många verkar känna till. Jag kan nog säga att jag försökt med det seriöst i 15-16 år, och kanske har jag skymtat det någon gång.

    SvaraRadera
  3. Kanske inte lämna nuet men vara alldeles närvarande i just den stunden, samtidigt som fötterna bär precis rätt tyngd, är svårt för mig. Själv håller jag mig uppe någonstans i mitten istället för att släppa ned tyngden, när jag är uppe i varv.

    SvaraRadera
  4. Trevlig resa!
    Ska du yoga i Budapest?
    Jag har alsrig varit där men det loär vara jättevackert.

    SvaraRadera