tisdag 14 april 2009

Morgonreflektion

Väntar på E i en park. En man börjar prata med mig på knagglig engelska. Först gissar han min ålder. Helt rätt! Hur ofta händer det? Sedan för att liksom släta över det hela så säger han att jag ser hälsosam ut och frågar om jag är vegetarian. Pang på livets väsentligheter! För nästa fråga är den stora: Did you get what you expected from life? Lite ställd av den frågan så ramlar jag bakåt till jag var i 7-årsåldern, min längtan om att resa tog sig uttryck i att jag nog ville bli flygvärdinna. Som många andra flickor ☺ När jag var kring 20 år funderade jag mycket på om jag skulle få barn men trodde mig liksom inte om att kunna få till det med någon man… Så där fortsätter det inom mig och jag har helt glömt han som ställde frågan. Bryskt frågar han mig en gång till. Och jag känner mitt stora leende leta sig ut. Yes I did! And much more! Så känns det inuti. Något att hålla fast i när det är lite jobbigt på utsidan eller i några kroppsdelar, va tusan – jag har en familj det är det som betyder absolut mest i mitt liv. När jag återgäldar frågan så skakar han på huvudet, knyter ihop ansiktet av en slags sorg och säger att inget blev som han hade tänkt. Hm, känns som jag måste trösta men vet inte riktigt hur. E kommer och vi går iväg. Tänker på honom då och då, tänk att han satt där och ställde precis rätt fråga till mig och fick mig att reflektera över min tillvaro. Tack!

Bilden är en minnesinstallation vid Donau av de som dog i förintelsen. En väldigt sorgsen vacker påminnelse till oss alla.

5 kommentarer:

  1. Godmorgon vännen!
    Skönt med fantastiska insikter innan frukost :)
    Jag ser ditt leende framför mig, min morgon på jobbet blev genast trevligare!

    En fråga: Om man ska välja en bok i raden av dina favoriter, en som man inte får missa, vilken ska man då välja..?

    /hälsar "försöker komma loss"

    SvaraRadera
  2. Jag skulle börja med Iyengars bok Light on Life. Den är så lättläst men rymmer så mycket om yogan i hela livsperspektivet. Hans klassiker Light on Yoga är mer av uppslagsbokskaraktär. Inget man sträckläser direkt :) Men fantastisk att slå upp i. Min lärares bok Shadow Yoga är också väldigt faktaspäckad. Man ska nog ha yogat ett tag innan man ger sig på den.Jag har läst den några gånger och nu börjar saker sjunka in. Varje rad rymmer något man måste fundera över. Tycker jag.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Jag tror också jag skall ge mig på Zanders bok igen när jag läst klart IYengars Light on life. Första gång jag läste Zs bok tyckte jag den var alldeles för summarisk och "inte så bra" men det var nog så att jag inte var klar att kunna resorbera den.
    Har gått skön morgonpromenad i Kilsbergen bland snö och blåsippor-vackert! Hat gjort mitt morgonpass Yoga-SÅ stel i dag!!
    AG

    SvaraRadera
  4. Hej Annika, känslan av lycka över det man har kan vara enormt stark och jag önskar att fler fick uppleva den på riktigt. Imponeras av dig som gör det du mår bra av och behöver även om det stundvis är riktigt tungt. Kramar Lina T.

    SvaraRadera
  5. Åh Lina tack detsamma! Det är nog när det är svårt som man inser vad man har. Kram!

    SvaraRadera