onsdag 15 april 2009

His masters voice

Kliver ut på nytvättade gator igen, maskinerna gör sitt eviga jobb men även regnet igår som kom horisontellt under en dånande åska och en kolsvart himmel.

Vi hastar genom stan, det går fort när man promenerar med E! Vi ska alla ha lektion kl 07 och jag är uppe före 5. Hostar mig igenom mina procedurer, it is like it is :) Vi har teori i 2 timmar. Det är egentligen första gången som Z:s bok blir levande för mig. Förstår upplägget lite mer. Speciellt när jag hör hans ordrika förklaringar och exempel på olika personer i gruppen.
Han berättar om hur vayus, vindarna i kroppen, som väcks till liv i uppvärmningen. MEN. Inte genom att repetera utan genom att väcka alla delar till liv närvarande i varje sekund. Varje gång man tränar. Vindarna tar sig vidare genom nätverket av kanaler, nadis, det finns 72 000 i kroppen, men i yogan koncentrerar vi oss på 13 st. I uppvärmningen frigörs blockeringar/skapas vindar när vi utför våra cirkelrörelser med olika leder. Frigörande av dessa vayus skapar en stark kropp och ett starkt sinne. Återigen denna kunskap om uppvärmningen!

Hans skarpa röst och varma blick tränger igenom skvalet inombords. Möter hans ögon med ryggen rak och känner för första gången i hans sällskap att jag verkligen gör mitt bästa. Verkligen! Jag "fuskar" inte, lurar inte mig själv, jag är där jag är. Jag jobbar med den kropp jag har och det som kommer till ytan i form av skräp "shit" som han säger upprepade gånger med sin mustiga vokabulär. Rent fysiskt har kroppen gjort sig av med en hel del sedan jag kom :) men även känslomässigt. Det har handlat om alla möjliga känslostormar inombords - allt ifrån min känslighet och rädslan för att bli lämnad ensam i alla möjliga sammanhang - till saker som handlar om min barndom. Han ger mycket utrymme till att saker ska landa när man går en sådan här lång kurs, saker får ta den plats det tar. Min trötthet och oförmåga att turista handlar väldigt mycket om det. Inget jag sörjer! Tvärtom. Jag ska vara turist här med D ett annat år. Nu är jag här för yogan och mig själv. Som den svarta himlen igår, först kommer urladdningen - sedan det nytvättade!

4 kommentarer:

  1. Godfredag vännen!

    Hoppas du har det underbart.

    Känner mig fantastiskt frisk idag - vad är det som händer i kropp och sinne när det är så? Varför vaknar man inte varje morgon och är hel, rik, frisk, stark, kraftfull, kärleksfull harmonisk och lycklig? Tänk om vi kunde hitta den känslan stoppa den i en liten burk och spara den till en regnig dag :)

    Hursomhelst. Idag skiner solen. Jag saknar dig massor!

    kram
    syster yster :)

    SvaraRadera
  2. Ár det planeterna eller energierna eller chakran eller eller. Eller helt enkelt főr att det ár fredag?? Hápp!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Imorgon, denna dag, jag ska gå ut i parken. Under et stort träd ska jag göra min uppvärmning, inspirerad av dig.
    Sedan ska jag med all kraft och teknik jag kan uppbåda paddla ut i forsen där den nya strömmen är som starkast och där kraften är störst. Där ska jag vara tom, och bara levera, så gott jag kan.
    Inte mer, inte mindre.
    Nu kan jag inget mer.
    Love
    Dan

    SvaraRadera
  4. Åh va vackert! Nu blev jag full av hemlängtan till vår alldeles egna park och fors! En vecka till - snart hemma igen! Skickar alla goda tankar till dig i forsen och vet att du kommer att göra ditt bästa - förmodligen just nu i den tävling du själv har skapat för paddlare. Bara det...

    puss!

    SvaraRadera