onsdag 1 april 2009

Hur ser det ut runtomkring dig?

Promenad till jobbet idag. Varva ned! Inombords. Solen vräker på och värmer faktiskt. Jag kikar in helt ogenerat i alla trädgårdar. Man brukar säga att man kan döma en person efter vilka vänner man har, eller ovänner :) Men kanske kan man även få en aning om vem som bor där det fortfarande står en julbock gjord av grankvistar med silversnören på? Medans grannen redan pyntat med fjädrar i några buskar - fint påskris? Vem har bråttom och varför? Vem nöjer sig som det är, rensar aldrig något på tomten, kaos helt enkelt med gamla cyklar och skräp. Och den nitiske som t o m har sopat på trottoaren där gruset ligger vintergammalt? Är det möjligt eller rentav löjligt att tycka att en trädgård speglar en personlighet? Eller balkong och uteplats eller vad som helst utanför dig själv som är din egen ruta.

3 kommentarer:

  1. Aha! Jag har bråttom. Jag vill rensa ut julskräpet snabbt (gör det ofta på annandagen) och ha påsk i februari. Jag vill ha sommarskor i maj och vinterkofta i september. Jag älskar att gå in i nästa skede, och njuta i stora drag av att få börja om. Nya anteckningsblock, ny termin, nytt jobb, nytt hus, får mig att gå igång!

    Men -
    I min trädgård är det annorlunda. För första gången njuter jag av tanken att det går långsamt. Av små frön som blir små planto växer sakta, sakta. Jag njuter av att trädgården aldrig kommer att bli färdig, att det är ett projekt som löper lika länge som jag lever i huset som den hör till.

    Det är häftigt. Och det har lärt mig massor om att leva här och nu, att inte skynda, utan våga stanna upp och andas lite. Trädgården är lite som yogan.

    Hoppas du har en bra dag. Saknar dig!
    kram
    a

    SvaraRadera
  2. Det är sant! Yoga - versus trädgård! Där är våra män helt i samklang med oss! Jag fick ångest tidigare av att läsa trädgårdsmagasin, hur hinner dom och jag vill också! Men nu inser jag att jag bara hade bråttom, allt tar sin tid. Läste en undersökning om vilka som lever längst och lyckligast, körsångare och de som arbetar i sin trädgård :)

    SvaraRadera
  3. Hm, jag ska börja sjunga i kör, kanske.
    Jag vill oxå ha allt klart innan det är dags, jag vill vara beredd, inte bli överraskad eller tagen på sängen. I mitt fall vet jag att det bottnar i rädsla för det okända som plötsligt står där med sina besked. Yogan har dämpat det, men det är långt kvar innan jag törs lämna allt vind för våg och låta trädgården växa sig rund, Fast jag längtar till att den tryggheten ska komma.

    SvaraRadera