söndag 12 april 2009

Under tråkighetens filt


E som jag bor med här, är så enormt kunnig både praktiskt och teoretiskt. Och som den törstande själ jag är så får jag aldrig nog, speciellt när det gäller alla hennes böcker :) Det senaste fyndet är "Iyengar The Yoga Master" redaktör Kofi Busia, en hyllningsbok till mr Iyengar där en mängd framstående människor inom yoga har skrivit varsitt kapitel.

Z har också med ett kapitel som är helt underbart skrivet, ears: the corridors to heaven heter hans bidrag. När jag läser det så förstår jag lite mer hur Z själv fungerar. Han beskriver hur en mening av mr Iyengar får honom att söka en mängd kunskap till det hela för att sedan hitta det i gamla texter och inse hur stor både erfarenhet och kunskap är hos mr I. (AG - du måste bara läsa den!)
Z gör precis på samma sätt. När han pratar och undervisar oss i grupp, brukar människor nämna olika delar av det han sagt efteråt. Någon sa att det vore bättre om det var mer organiserat, typ som en lektion där man spaltar upp saker i tur och ordning. Men insikten slog ned som ett tomtebloss inom mig, Z gör precis som sin lärare, som han studerade för i 20 år. Och när jag känner att vissa saker som han säger landar inom mig är det förmodligen exakt det som jag ska fokusera på och tränga djupare in i! För min del handlar det hela fortfarande om uppvärmningen och all korrespondens som lederna har med olika delar, organ och ställen i kroppen. Jag har helt enkelt inte kommit längre! På kursen i Glasgow i januari för John Evans lärde jag mig en del grunder och nu kommer fortsättningen. Så vist inrättat av någon :) Z utmanade oss alla första dagen när han frågade om vi orkade ha så tråkigt att vi gjorde alla rotationer i uppvärmningen 100 gånger åt varje håll UNDER ETT ÅR... Kände direkt, detta är min uppgift. När jag nämnde det för andra blev de helt förundrade och hade inte ens hört det hela! Där ser man, man får fånga sitt alldeles egna guldkorn även om det är höljt i tråkighet!

5 kommentarer:

  1. Du skriver så underbart vackert, det hörs i varje ord att du älskar det du gör just nu. Precis som en följare som mig, vill ha sin favoritblogg!

    Hmm, 100 snurr åt varje håll..jag som blir provocerad efter 10. Kanske en uppgift för mig med :)

    Kämpat mig igenom påsken utan socker, det funkar bra, suget är som en avlägsen känsla som då och då blossar upp. Det är exakt då jag måste vara på min vakt, precis då när jag är på väg att stilla behovet utan att tänka. Medvetenheten. Där kom den igen.

    Tack a för att du delar med dig. Det är riktigt roligt att följa dig på din resa.

    kram
    a

    SvaraRadera
  2. Åh vad du är duktig med att låta bli. Just socker har jag verkligen unnat mig i form av bakverk och choklad. Har bestämt att det är helt OK här och nu. När jag kommer hem är det en helt annan historia. Känns långt tills dess:) Jag saknar dig mycket a!

    SvaraRadera
  3. hm, sockergrisar!
    - En sa unne sej, å götte sej!
    (:
    Tabitha

    SvaraRadera
  4. Fedt boktips! jag har omedelbart beställt den. Det är nog först nu då jag börjat läsa "light on life" att jag verkligen förstår vad Yoga kan åstadkomma och vilken resa man har påbörjat. Mr I säger att man måste se till att ens käraste åker med på resan och detta har jag funderat endel över. Berätta för F om detta och dagen efter säger han "jag kanske kommer att börja med Yoga iaf". Efter att i några år ha sagt att Yoga är "min grej" Ha!! Känns jättekul.-) Jag har ju referat ganska mkt sista månaderna från boken.
    Kram från AG
    Ser fram emot nästa fika!!!

    SvaraRadera
  5. Ah! Låter som F har kommit till insikt :)

    SvaraRadera