måndag 30 juni 2014

Påminnelser

För nästan precis ett år sedan satt jag och min man hos en av våra godaste vänner i hennes bedårande trädgård. Hon bor i Frankfurt så det är inte helt enkelt att ses, men då stannade vi några dagar hos henne på vår väg till Kroatien. Vi satt från tidig eftermiddag till sena kvällen. Ni vet, varm sommarkväll. Prat, prat och prat. Skratt som steg och sjönk. När det känns som tiden står still. Hon hade en liten lägenhet men trädgården var enorm. Lite trolsk med varm växtlighet och ett stort träd som spred sina grenar som ett paraply över bordet där vi satt. Tända ljus och jordgubbar. Vin. En sådan kväll som stannar.
   Jag vet att jag berättade om boken jag ville ge ut men hur rädd jag var. Hur många hinder jag hade satt upp för mig själv.  Hon slog ihop händerna och bara ropade - you have to do it! It is a wonderful idea! Och vi fortsatte våra samtal om drömmar och önskningar.
Vi pratade om allt, yoga, livet och önskningar. Ungefär så :) Och jag vet att hon önskade sig ett ombyte i sin tillvaro. Hon har levt i olika länder och hon längtade efter en förändring. Hon hade nyligen fyllt 50 och kände att hon hade mycket kvar att upptäcka. Hon är en varm och nyfiken person. Klok och med en underbar humor. Hon har varit projektledare för många enorma utställningar i just Frankfurt. Och konserter. Ni vet med artister som David Bowie. Ja ni förstår hennes kaliber gällande jobbet. Vi möttes i Indien för några år sedan när vi var på behandling. Både jag och min man har skrattat oss fördärvade med henne. En sådan vän som jag helt enkelt önskar att jag hade närmare. Men vi har ändå varandra.
   Igår pratade vi. Över datorn. Hon berättar att hon har fått ett jobb i Sydafrika. Hon skall flytta till Johannesburg om 7 veckor! Och företaget vill ha just henne. Det är stort. Och hon är så peppad. Jag blir nästan stum av glädje för hennes skull. Påminner henne om den där kvällen i hennes trädgård för ett år sedan. Då påminner hon mig om den där boken jag ville ge ut och som nu finns! Vi satt där och påminde varandra om att det vi uttalade då, det är verklighet nu. Universum. Hjärta dig.

8 kommentarer:

  1. Det låter som en underbar vän & vilka vackra bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är hon! Och bilderna är från den kvällen i hennes trädgård :)

      Radera
  2. Vilken story!
    Så fint.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag får gåshud av glädje, pepp, rördhet (heter väl kanske inte så?!) och ja, inspiration. Att inget är omöjligt! Nu får ni ju planera in en resa till Sydafrika, Annika!
    Kram och tack för precis det sprudlande inlägg jag brhövde idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, nu blir det ett land jag aldrig längtat till! Kram och tack för att du läser och skriver!

      Radera
  4. Vilken spännande människa, vilken inspiration och vilken härlig vänskap!

    SvaraRadera