tisdag 7 januari 2014

Så lite yoga på det

Ikväll har jag haft årets första yogalektion. Det luktade nyskurat när jag klev in, tände min lykta som jag ställer utanför på trappen och drog in hela platsen i mig själv. Nej jag hade inte skyndat till lektionen, men när jag är där så finns det inget som får mig ur balans. Har aldrig dragit mig för att gå dit när jag ska undervisa. Även om jag är trött ibland så rinner det av mig så snart jag kliver in. Det är sant. Det är min rutin sedan några år och jag mår fint på den. Mer än jag hade kunnat föreställa mig. Människor kan vara stressade när de kommer, nästan lite jagade och sucka sig ner på mattan. Och ändå. Efter en liten timme är allt annorlunda. För mig. För dem. Min undervisning har sprungit ur en tät dialog med min lärare Z. Den har sprungit ur en längtan att få veta mer. Den har sin botten i min egna träning som går in på sitt 14:e år. Den har slipats av under alla dessa timmar som jag auskulterat. Som jag observerat. När seendet gled in i något annat. När kroppen blev sekundär och rörelsen primär. Eller hur jag ska säga. Och därifrån till att se rörelsen som sekundär och energin som primär. Mina egna erfarenheter som har vävts in i min yoga. Från alla olika lärare. Från alla kurser jag gått. Som jag kan ta vidare till andra. Det driver mig mer än något annat just nu. Och att veta att det finns någon att fråga som kan oändligt mycket. Det är tryggt. Jag undervisar väldigt intuitivt. Det ger sig vid varje pass även om jag har en plan så följer jag den inte alltid. En viss grund självklart men resten visar sig där i rummet. Jag är trygg med det jag gör. Och jag får så väldigt mycket i form av egen kunskap just nu. Att jag har en akupunktör och en naprapat som jag samarbetar med och som skickar människor till mig. Kan man säga organiskt om sin undervisning? Lite grann så känns det. Och hur seg dagen än varit, hur trött jag än är - när jag lägger till lite yoga på kvällskvisten så blir det som det ska. Lite bättre. Det växer organiskt. Som jag önskat.

Bilden på den mediterande Shiva har jag lånat från Wikipedia

2 kommentarer:

  1. vill så gärna vara med på en utav dina lektioner en dag!
    låter så fint!
    kramar

    p.s när flyger du och vart ska ni?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh du är så välkommen om det skulle funka för dig!
      Vi flyger på lördag till Aqaba!

      Kramar!

      Radera