onsdag 8 januari 2014

Den faktiska presenten

Ibland är man bara liten. Luften liksom sipprar ut. Ögonen är trötta. Huvudet stort som en ballong. Trött på att vara trött. Så mycket på jobbet. Stora högar på mitt skrivbord och allt som gått som en dans tidigare visar sig vara höga torn.. Glömmer saker. Glömmer plånboken hemma så när jag ska handla har jag inga pengar. Inte märkvärdigt på något sätt men så infernaliskt segt. Som sirap. I mig. Utanför mig. Har inte den tiden i månaden längre men som jag saknar det. Det där att riktigt få ut allt ur mig av förra månaden. Det där att genomgå ett alldeles eget spa. Det där med att ha en menscykel och inte mixtra med den. Att känna den vågformen i sig. Att veta att efter någon dag är man som ny igen. Den känslan kommer inte. Inte på samma sätt. Ja jag saknar det faktiskt. Att få sjunka ner i mig själv en gång i månaden utan något krav på något. Att få ge sig själv en vilsam restorative yoga. Att göra asanas som gagnar kroppen och återställer blodet i kroppen. Vilken fantastisk konstruktion kvinnokroppen är med sina cykler. Det som vi oftast hänger upp oss på, klagar på eller irriterar oss över. Det som är bästa presenten. Att få rensa ut ordentligt. Och har du ont vid pms eller mens, ja då är det något som inte är som det ska. Det ska inte göra ont. Punkt. Det handlar om hormonbalans framför allt. Och den i sin tur är finstämd. Att veta att vi har ett instrument i oss eller hur jag ska säga. En inre kompass i kroppen. Som säger precis vilken dag i månaden det är. Som visar precis hur förra månaden var. Därför kan mensen skilja sig åt så mycket. För mig är det länge sen nu, men jag inser mer och mer hur otroligt viktigt det är att var varsam med sig själv en del dagar i månaden. Jag menar inte att man inte ska göra något fysiskt, jag menar att man ska vara rädd om sig. Att lyssna inåt. Går du på spa så känner du väl inte att du måste prestera ditt hårdaste fyspass samtidigt? Eller hur jag ska uttrycka mig. Jag tror nästan jag ska skriva in i min kalender när jag ska ta det väldigt stillsamt och lyssna inåt ännu mer nu när kroppen inte visar det längre.
   Ja jag vet. Det är svårt med preventivmedel. Ja jag vet. Många har ont. Ja jag vet. Många vill springa och träna hårt när de har mens. Har inga synpunkter på det. Jag säger bara - var rädd om dig!

12 kommentarer:

  1. Faktiskt lite har du rätt igen.
    Jag är ju satt i kemisk övergångsålder.
    Brukar tänka att jag inte saknar eländet.
    Fast ändå. Det fanns ju någon form av förklaring till allt det där glömmandet och tappandet.
    Nu är det liksom bara jag och jag.
    Känner också att jag måste vila vissa dagar...i alla fall.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att ha lite rätt :) Ja vi måste vila Marika! Kram

      Radera
  2. Smart att skriva in lugn och ro i kalendern! & all lycka på er resa låter underbart! Kram

    SvaraRadera
  3. Så kan man också tänka, ja. En inre kompass, ett finstämt instrument. Jag tycker det är så oerhört häftigt hur det fungerar, vilken apparat det är och hur det samverkar med hormoner, livet och yttre faktorer som t ex månen. Lugn och ro i kalendern kan vara ett bra tips ändå, har tänkt på det många gånger men aldrig kommit till skott. Ha förresten en underbar resa, det blir nog väldigt spännande! Kram,

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är så komplext och fantastiskt! Tack det ska vi. Kram!

      Radera
  4. Jag gillar min menscykel, den är verkligen en kompass som du skriver, ser mig själv i ett slags" förklaringens ljus" när känslor och humör har hög- och lågkonjunktur.
    För ett längre antal år sedan bodde jag under några månader i Damaskus under rätt spartanska, men givande förhållanden och då gjordes resor i alla riktningar, även en märklig bilresa genom Jordanien, t-y-v-ä-r-r inte till Petra, suck. Jag hoppas ni får en underbar upplevelse, så skönt med ljus och historia! Kram <3

    SvaraRadera
  5. Ja precis så. Tack jag är så peppad!

    SvaraRadera
  6. Så intressant!! Från och med nu ska jag gå på spa en gång i månaden, med mig själv:) Tack för påminnelsen om att ta hand om sig! Kram Milla

    SvaraRadera