måndag 27 februari 2017

Aptiten

Vaknar av ett ovanligt ljud. Det hällregnar. Det viner utanför fönstren och jag vill bara ligga stilla under täcket. Men eftersom jag bokat in min pt igen, så är det bara att gå upp. Dessutom måste jag äta innan jag tränar på gymmet, jag tar helt slut annars. Det är så tvärt emot med yogan. Där ska man ju varken äta eller dricka några timmar innan för att inte störa kroppen med andra processer. Och helst gör jag min yoga på morgonen när jag är tom och fin. Och som det ger energi.
   Med gymmet är det precis tvärtom. Jag måste verkligen äta innan och det är svårt eftersom jag aldrig någonsin i hela mitt liv varit en morgonätare. Jag har en man och en dotter som kan börja dagen med spagetti. Eller mat över huvudtaget. Och själv kan jag knappt svälja kaffet. Nå. I många år försökte jag äta på morgnarna, ni vet, frukosten är dagen viktigaste mål... Äeh... Vem hittade på det? När jag sedan kom ut i världen insåg jag att det verkligen var en svensk uppfinning. Ungefär samma som att man får starka ben av mjölk. Nej. Det får man inte. Man holkar ur sitt skelett med komjölk. Och det är som sagt gjort för kor och inte för människor. Nåväl. Nu har jag gjort en halv pudel för jag måste ju äta innan träningen. Jag äter ägg. Ibland gröt. Ibland havregurt. Det går hyfsat. Tar med en banan som jag äter direkt efter. Men överlag har min aptit ökat. Under resten av dygnet. När förbränningen ökar så ökar aptiten. Det är logiskt. Vad som inte är logiskt är nästa myt att man ska träna för att gå ned i vikt. Nej. Det är försumbart vilken effekt det har på vikten. Faktiskt. Det finns det ganska mycket forskning av ta del av om man är intresserad av det hos kostdoktorn till exempel. Däremot är det ju för hälsan jag tränar. Jag tränar inte för att banta. Jag tränar för att vara stark och orka. Jag tränar för en schysst ålderdom. Jag tränar för att orka samma sak om 20 år när jag är 82, som nu när jag är 62. På något sätt gör det hela saken enklare för mig när jag tänker framtid.

Så. Jag äter när jag ska träna. Jag äter efteråt. Och jag äter mer under resten av dagen. Det märkliga är att jag helst vill äta olika sorters frukostar dagen lång! När frukosttiden är passerad...

4 kommentarer:

  1. Fniss, jag kunde äta frukost varje gång matklockan ringer :)

    Stor igenkänning på aptiten. Visst, jag har alltid varit matglad, men idag är jag både matglad och kräsen. Går liksom inte att få ner något som inte gynnar och när (nåja, kanelbullarna då, haha), drömde tom. om äcklig grillmat en natt och mådde illa hela dagen. Såndär slibbig pommes med några ledsna korvar och billig gurksallad utsmetad överallt. Jamen herregud, varför berättar jag ens det?!!?! :D

    Hursomhelst, innan yogan och en stund efteråt ska magen vila. Det är bara så. Innan träning ska tanken vara nästintill full, efteråt ska kvalitesnäring in. Amen.

    Kram och förlåt för veckans mest osammanhängande kommentar :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja du slibbig pommes, det kan jag verkligen leva utan idag! Tänk jag som älskat potatis, är helt ointresserad av det nu. Däremot äter jag mycket annat. Jag älskar långa kommentarer! Kram på dig!

      Radera
  2. Jag gillar frukost men att träna hårt och tungt är ju inte riktigt min melodi även om jag tror att det är jätteviktigt med styrketräning ju äldre man blir. Jag skjuter upp det till nästa år:-).. Ha det gott. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror träningen blir viktigare och viktigare. Man kommer undan med mycket fram till 40-45 års ålder sedan blir det tuffare och tuffare för kroppen. Jag tränar inte speciellt tungt men konsekvent. Mest teknik faktiskt för att inte göra fel och skada mig. Kanske blir det tungt sedan. Hårt känns det fast det nog inte är det :) Kram!

      Radera