onsdag 27 maj 2015

Vi behöver yogaberättelser

Jag brukar värna om sanskritnamnen i yogan. De är viktiga, för de beskriver oftast precis vad det är som ska ske, vart kroppen ska och hur. De har en egen inneboende visdom, som det kan ta ett tag innan man förstår. De kan ha gömda betydelser i sig. Min lärare har berättat om de vanligaste asana vi gör och noga gått igenom varför de heter det de gör, och då uppenbarar sig andra saker man oftast inte har känt till. Ska man yoga utanför sin lilla krets så är det bra att veta vad saker heter och även att använda de namnen själv. Många tycker det är nästintill larvigt, men det har jag svårt att förstå. Allt måste inte förenklas, det är risk att vi tappar saker på vägen, som vi sedan inte ens visste bodde i den asanan.
   Jag har läst en helt underbar bok igen. Man får ju inte nog av böcker, eller hur? Den beskriver olika asananas och dess betydelse på sanskrit. Men även historien, legenden, myten, sagan eller allegorin som finns bakom just den asanan. Och i yogan är det så fint med alla dessa berättelser, de omfamnar det där obeskrivbara i yogan, på ett lysande sätt. Jag tror att vi behöver de här berättelserna och jag skulle bli ledsen om de försvann och man kallar någon position lite slarvigt för vad som helst, typ ett skosnöre.
   Jag har avslutat mina sista lektioner med att läsa en av historierna i boken. När jag har slagit ihop boken har människor suttit där med blanka ögon och varma kinder. Sagan  berättar något som är väldigt svårt att omfamna annars. Jag rekommenderar den varmt och den har redan hunnit bli en favorit, Myths of the asanas, the stories at the heart of the yoga tradition av Alanna Kaivalaya & Arjuna van der Kooij, förord av Shiva Rea och efterord av Manorama. Läs den!

16 kommentarer:

  1. Den boken vill jag ha... Kram.. Anneli

    SvaraRadera
  2. Jag vill också ha den känner jag.
    Nej, det får inte förenklas för mycket. Då försvinner djupet, andligheten och traditionen.
    Det som tillsammans är kraften, i alla fall för mig.

    Vackert att läsa för gruppen som avslut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så känner jag också. Den är underbar och det blev ett fint avslut. Kram!

      Radera
  3. Skrattar lite för mej själv... skosnöret är ju en position inom Yin yogan.... Men visst håller jag med dej om att inte tappa bort betydelser...
    Kram /L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag vet! Har läst en väldigt bra bok om Yin Yoga också. Det enda jag tyckte var konstigt var att författaren skrev om att namnen på positionerna hade funnits "alltid". Tror inte det fanns skosnören ens för några tusen år sedan!
      Ja jag tycker det hänger ihop med alltihopa. Man kan liksom inte ta bort en del som jag ser det.
      Kram och tack för dina ord!

      Radera
  4. Nu blev också sugen på att läsa denna bok.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är såå fin, tror du skulle gilla den! kram

      Radera
  5. Åh, där känner jag min begränsning att den är på engelska!! Annars hade jag köpt den också!! Kram Heléne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det kännas, men det är ingen svår engelska. Alla "stora" yogaböcker är på engelska. Vi har för smalt språk för att kunna läsa dem på svenska tyvärr. Kram!

      Radera
  6. Det ska jag absolut göra men först ska jag läsa din bok. Den är på väg hem mot min brevlåda nu. /Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad glad jag blir! Hoppas du tycker om det du läser. Varm kram!

      Radera
  7. Nämen ännu en bok jag vill läsa! Besvärligt detta :P
    Tycker om att höra berättelser kring asanas och yogan överlag, älskar när kunniga lärare delar med sig och gör det förståeligt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är underbart faktiskt! Kram och du kommer att vilja ha den :)

      Radera
  8. Hej! Jag är lite trög, men nu har jag hittat hit. Ska se mig om lite :)

    SvaraRadera