torsdag 1 maj 2014

Mitt i regnet kommer det en skur

Igår kväll kom åskvädret. Magnifikt. Inget annat ord kan beskriva dånet, ljuset som lyser upp hela trädgården med snabba blixtar och så regnet som ett dovt sus. Vaknade till en iskall morgon med några plusgrader. Det känns plötsligt mycket lättare att andas när allt pollen sköljts bort och det är kyligare. Och regnet behövs. Vi grävde upp en del av gräsmattan när vi drog in fiber i huset i höstas och där har vi sått gräs, tackar för regnet som kom i rätt tid.
   Igår kom Yoga för dig och min bok finns med som boktips. Blir lite extra glad. Och fina Maria som jag känt i några år i bloggvärlden är med i ett reportage. Jag blir glad när jag ser henne. Faktum är att trots mitt motstånd i yogan just nu så är jag glad precis hela tiden. Och så ibland, lite mer än annars. Ungefär som när det regnar mjukt och så plötsligt kommer det en skur mitt i regnet. Glädjen gör krumsprång. Och ja, jag älskar regn. Alla sorters. Med glädjen som grundton i mig vaknar jag tidigt. Alltid extra tidigt när jag är ledig. Vet inte riktigt  vad det står för men så är det. Och vi är lite småtysta, jag gör min yoga lite senare. Vissa dagar går jag bara rakt upp och sitter, som idag och så väcker jag mig själv försiktigt. Glädjen droppar i mig. Och jag tar mig an mig själv lite senare på mattan. Först lite kaffe och småprat. En bok. En yogatidning. Allt är precis som det ska.  Glädjen bor i mig.

12 kommentarer:

  1. Underbart att höra Annika! Lyckan, glädjen - känner igen det! Imorse när jag vaknade, tidigt, så var det som hela kroppen skrek efter yoga, så det blev en solhälsning och ett försök till att baxa kylskåpet mellan armarna ;-) Ha en fortsatt fin helg! Kram

    SvaraRadera
  2. Så härligt när glädjen finns där! Kram

    SvaraRadera
  3. Och jag har ju ännu inte sett mitt reportaget. Jag blev så fundersam när jag inte fått tidningen i torsdags när alla andra verkade ha fått den. Men så hittade jag inbetalningskortet för förnyelse av prenumerationen som jag måste ha missat att betala. Så snopet att missa tidningen där jag själv är med ;) Får inhandla den i butik å det snaraste. OCH förnya prenumerationen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah va snopet! Hoppas du hittar tidningen i någon affär!

      Radera
  4. Ny som jag är inom yogan; vad är Yoga för dig? Finns den i handeln?
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, den finns i handeln, vet inte exakt på vilka ställen, kommer ut 4 ggr per år tror jag. Den påminner starkt i upplägget om engelska och amerikanska yogatidningar, det finns en hel del reklam och så "spetsar" man en del artiklar för läsvärdet antar jag. Jag gillar inte allt i den men mycket är helt ok och bra. Må gott du också!

      Radera
  5. kramar till dig. mycket jobb och lite internet dom här dagarna. men yoga varje morgon. det är fint! och fint att vara här igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad fint med yoga och säkert skönt med lite internet. Jag avhåller mig från nätet ibland. Kramar!

      Radera