tisdag 29 juni 2010

Uppdragen i håret

Hittar ett underbart citat av Vanda Scaravelli hos Sue;

In the beginning you have to make room for yoga in your daily life, and give it the place it deserves. But after a time, yoga itself will pull you up by your hair and make you do it.

Exakt så var det i morse för mig. Kändes som om någon drog mig i håret och upp från kudden och ner på golvet. Rent handgripligt :) Det är fantastiskt vilket behov den föder. Yogan. Och att hela min kropp, mitt väsen svarar på den. För det gör den. I medvind. I motvind. Och jag är alltid rikare i slutet än i början. Vad jag än har fått! Och jag är helt enkelt nykär i yogan. Hur det nu kan bli så... Efter tunga tragglande pass. Så är jag där igen. Känner mig stark. Tyngd i benen. Tyngd i kroppen. Men ändå lättare... Tja, ni vet?! Uppdragen i håret :)

6 kommentarer:

  1. Vad skönt att ha kommit dit du är! Jag börjar verkligen känna ett ordentligt sug efter yogan igen & tror snart att jag är mogen att börja träna hemma själv! D kanske ska jobba en sväng i Indien i slutet av året/början av nästa år. Då tänker ju naturligtvis jag och O åka ner dit en sväng några veckor! Gissa om jag ska försöka yoga lite då?!? Tips om bra yogaställen i närheten av Bangalore mottages tacksamt! Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt det låter! Jag har tacklat av lite efter alla dessa perioder av förkylningar och allmän trötthet.. men räknar med att snart snart vara mig själv igen. och med det kommer yogan tillbaka.

    SvaraRadera
  3. nykär...
    låter fint. så skönt när det sker av sig självt. när kroppen lever sitt egna liv. får se hur det blir för min yoga och träning när jag går på semester. då brukar jag vara otroligt odisciplinerad. vilket är helt ok. till en viss gräns...

    SvaraRadera
  4. Så är det ju. Det är som om yogan lever sitt eget liv, milt föser en dit man ska gå. Jag tycker det är särskilt häftigt att se det hos "nykläckta yogisar", när man ser hur deras blick förändras och så kommer de fram till en och bekänner att de bara varit tvungna att stiga upp tidigare på mornarna för att hinna yoga :)

    SvaraRadera
  5. Härligt att citatet väckte tankar!

    Yogan är vår vågskål. Vi hittar alltid tillbakas till centrum efter en period av nedstämdhet eller överaktivitet. Yogan fungerar alltid, bara vi har tålamod.

    SvaraRadera
  6. Men Helena! Indien! Det låter underbart. Och yoga det finns det i Indien :) Överallt! Du hittar något ställe.
    Ulrika, hoppas hoppas du är piggare och friskare snart!
    Sarapirat, ibland behöver man ju vara det. Odisciplinerad. För att hitta tillbaka till det andra sedan!
    Nina, jag tror att du är suverän på att leda nykläckta yogisar :)
    Sue, du har alltid underbara citat, de ger mig jättemycket. Ja jag vet att det är tålamodet som har trytit många gånger, men i yogan vet jag ändå att det vänder. Förr eller senare :)

    SvaraRadera