söndag 27 juni 2010

Naturlig

Solen uppe hela natten. Nästan. Vi drar upp våra kanoter vid Morfarsåker, ett vindskydd vi sovit i för några år sedan, då med barnen. Nu på midsommarafton var det bara vi två. Alla varnade oss för myggen. Vi tände en stor eld, den brann hela natten. Och nä, vi såg inga mygg. Inga knott. Vi badade och fnissade. Kokade kaffe på morgonen och åt hopklämda croissanter. Kändes exotiskt gott. Stjärnorna vakade och trots att jag har en släng av björnrädsla så somnade jag gott. Vaknade mitt i natten av ett konstigt plaskande ljud som lät som ett djur. Såg på elden och somnade om...Klockan sju kändes det som vi sovit halva dagen, när man är i naturen blir det lätt tidiga morgnar. D sa att det hade varit en älg som mumsat på näckrosor mitt i natten!! Och jag som lugnt låg och snusade... Så snart jag kommer ut i naturen så känner jag mig så. Naturlig. Känner hur jag fylls av mjuk energi. När vi paddlar inser jag att när jag sitter rak i ryggen, låter benen jobba och midjan vrida sig, då paddlar jag på ett helt annat sätt. Känner mig yogisk tills D säger att så paddlar man! Punkt. :) Ett lätt morgonregn lät oss ligga kvar i sovsäckarna. Mina älskade gummistövlar var med så jag gjorde lite lätt yogauppvärmning i dom. Allt går :) Fri och lugn inuti. Hundkexen meterhöga och smörblommorna djupt gula med blommande midsommarblomster bredvid. När vi drar upp kanoterna vid fallet känner jag vilket fantastiskt vackert land vi har. Lever i. Vårt nordiska ljus innerligt magiskt. Önskar att ni alla haft en innerlig midsommar!

10 kommentarer:

  1. Åh så fint! Naturen är banne mig en fantastisk gåva. Och förmågan att uppskatta den än mer fantastisk.

    SvaraRadera
  2. Men gudars skymning vilket härligt och på något sätt det enda rätta sättet att fira midsommar på. Det är så det ska va, känner jag, eller det är så jag önskar att jag hade firat midsommarafton, men det skulle dessvärre aldrig Mannen gå med på och jag undrar hur positiv han skulle vara till att jag firade den så fast utan honom... hmm.. inte positiv alls :-)

    SvaraRadera
  3. så fint att sova under bar himmel. eller nästan bar i alla fall. och naturens inverkan på oss. fascinerande.
    njut av den andra hälften utav sommaren!

    SvaraRadera
  4. Ljuvligt vackra inflätade ord!
    Tack för att du delade med dig av er midsommar...till oss i Japan som har det kolmörkt 19.30 om kvällarna.

    P.S kanske gårdagens inlägg i min yogablogg (omsue.blogspot.com) kan ge hjälpa dig på traven med tillit som du skrev om tidigare i veckan.

    Ha en livsglad vecka!

    SvaraRadera
  5. Låter alldeles underbart! Lite magiskt! Sverige är ju magiskt på sommaren, tycker jag. Naturen är så otrolig - och vad härligt det är att vakna utvilad! När vi reste runt i Australien följde vi naturens och dygnets cykler och la oss i princip när solen gick ner och steg upp strax efter solen! Underbart! Kram på dig! Helena

    SvaraRadera
  6. Hej hej!
    Vilken mysig dag ni hade ute i naturen! Låter magiskt med. Men så är ju naturen magisk.

    Ljus*
    /S

    SvaraRadera
  7. Åh vad underbart du skriver.. Mmmm Naturen är fantastisk! Igår tog vi vår första kajaktur - det var såå härligt!!
    Stor kram till dig - fortsätt att njuta!
    R

    SvaraRadera
  8. Det blir ofta en resa inåt, när man är ute... så att säga. Nära naturen, nära ursprunget. Så fantastiskt beskriver du det!
    SolhälsningsNina

    SvaraRadera
  9. Så fint å läsa om din midsommar..den låter vilsam och harmonisk...tänker på dig även om jag inte hälsar på varje dag nuförtiden,kram!

    SvaraRadera
  10. Ja den var det. Vilsam och harmonisk.
    Ulrika, du har rätt, det är också en konst att uppskatta det vi har.
    Tant Grön, allt har sin tid. Och det är klart du ska ha med dig mannen, annars blir det för trist:)
    Sarapirat, det kommer jag garanterat att göra. Hoppas du också får härliga sommardagar här hemma.
    Sue, tack för att jag hittade till din andra blogg. Jättefin!
    Helena, vilket härligt sätt att resa på. Blir sugen direkt på Australien. Igen...
    Sandra, ja den här helt magiskt.Ibland mer än annars :)
    Rene, kajakturer är alltid härliga. På något vis!
    Nina, visst är det så resan inåt så mycket mer när man är ute. Fint sagt!
    Toril, du är välkommen när du har lust! Inga måsten. Inga tvång :) Det vet du. Kram!

    SvaraRadera