onsdag 16 juni 2010

Stel - inte så konstigt

Dagen börjar i trötthetens tecken. Svidande hals. Ligger kvar och läser tidningen i sängen. Kroppen seg. Kroppen stel. Men vi ruskar sakta på oss hemma, vaknar till och är snälla med varanda. Man måste ge varandra tid och utrymme när tröttheten ligger som en hätta av metall runt skallen. Och sandpapper i halsen. Det blåser kallt. Jag känner mig vresig utan att ens veta varför. Trassligt på jobbet. Mycket logistik som ska fungera. Ibland har jag lust att bara skrika rakt ut - fixa det själv! Men jag gör det inte. Och det rinner av mig snabbt. Faktiskt. Efter lunch kommer solen fram. Vi köper glass på fikarasten och jag hör mig själv skratta högt. Jobbproblemen lösta med lite diplomati. Älskar struktur och den finns där nu. I alla mina fyra projekt som jag kommit in i ett senare skede. Nöjd. Men funderar ett varv till såhär strax innan arbetsdagen är slut. När jag är stel i kroppen hänger det ibland ihop med att jag är lite småförkyld. Trött. Men också väldigt ofta med mitt mentala tillstånd. Vet att någon yogalärare sa någon gång, är man stel i kroppen är man det i huvudet också. Missförstå mig rätt! Man kanske har svårare att ta till sig nya saker. Kanske inte så lätt släpper taget (ja jag vet!) och håller fast i saker som man kanske inte ens behöver strida för. Om ni förstår hur jag menar? Det behöver inte alls vara negativt. Man står för stabilitet och trygghet. Men när jag släppte taget för några år sedan om min yogaundervisning, då hände något i min kropp. Jag var ganska lessen men visste ändå inom mig att det var rätt väg att gå. Av flera anledningar. Men då var kopplingen så tydlig mellan att släppa taget om något och att bli mjukare i kroppen. Jag drog själv den slutsatsen. Men med visst motstånd :) Nu kan jag se att när jag har mycket mentalt jobb runt mig, måste tänka ut vissa saker i mitt jobb, vara kreativ - då är det som kroppen drar ihop sig. Den blir helt enkelt stelare. Och egentligen är det väl inte konstigt?! Egentligen...

7 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Hoppas du blir bättre snart! Jag tror också att vi blir mjukare genom att släppa taget.

    Ljus*
    /S

    SvaraRadera
  2. Min yogalärare brukar alltid säga: A flexible spine is a flexible mind. Kanske ligger det nå't i det. Hursomhelst så finns det en tydlig koppling mellan mental och fysisk hälsa, den saken är klar. Hoppas du piggnar till snart.

    SvaraRadera
  3. Jag är ofta styv och stel mellan mina yoga stunder och det beror nog på all annan träning jag pysslar med...men i min yoga tycker jag själv att jag blir mjukare men sen i min skalle där går jag vilse hela tiden :) I dag t.ex kom jag inte på vad en av mötesdeltagarna hette, jag kastade om hennes namn från typ Anna-Maria till Maria-Anna.......det är typ 10 år sen jag träffade henne första gången :/

    SvaraRadera
  4. nu är jag nyfiken på vad du jobbar med...?

    SvaraRadera
  5. Ulrika - så tror jag det är. Kruxet med "a flexible mind" är ju att det kan snurra till alldeles för mycket - för mycket vind - eller vatta om du så vill! Där är väl snarare utmaningen att när kroppen redan är flexibel att få en stabilitet i den och att göra sådant som man är redo för. Eller hur jag ska säga...

    Marica - Ja jag tror att all annan träning gör dig stel. Men du är väl en flexibel person så att kroppen är mjuk betyder nog det, men det är alltid värst med the mind! För om den också är "mjuk" eller att du går vilse som du säger, handlar säkert om det. Förmodligen ska du göra yoga som är väldigt stilla, stanna länge och stabilisera dig? Typ paschimottanasana - en centrerande position som stillar sinnet och får en lugn.

    Sara - kanske lät mer spännande än vad det är...jobbar med marknadsföring och kommunikation på ett universitet. Men det kräver mycket tankearbete och kommunikationen kan alltid bli bättre :)

    SvaraRadera
  6. Min kropp är absolut en spegel av mitt inre, på flera sätt. Jag ser det mer och mer, och jag känner det tydligare ju mer jag närmar mej yogan. Tycker det är fantastiskt att hitta kopplingar på dethär sättet!

    SvaraRadera
  7. Nina, såg din kommentar först nu, men jag håller med dig till hundra procent. Det finns kopplingar överallt...

    SvaraRadera