söndag 20 juni 2010

Sommarskönt bokbyte

Ni vet hur det är, man hittar härliga nya bloggar via andra bloggar. Den här bloggen är mitt senaste fynd - En bok om dagen, där har det skapats en aktivitet som är ett sommarskönt bokbyte - Så till dig min hemliga bokvän kommer här ett slags lapptäcke av mina tankar kring böcker. Det var svårt, ju mer jag skrev ju mer ville jag skriva... men du kan säkert läsa mellan raderna också!

Utöver min yoga så är böcker ett stort intresse och har varit det i hela mitt liv. Även om jag läser mycket om yoga nuförtiden så blandar jag alltid det hela med skönlitteratur. Förr hade jag en slags tanke när jag läste om att jag alltid var tvungen att läsa ut påbörjade böcker. Det struntar jag i nu, om jag inte gillar boken efter ha läst en tredjedel ungefär, då struntar jag i att fortsätta. En del tycker det är lite orättvist mot författaren kanske, själv är jag mer rädd om min tid :) Ett exempel, började läsa Barack Obamas bok, My fathers dream, men tröttnade ganska snart, den var säkert skriven utifrån en önskan om att förmedla något men språket var för torftigt och händelserna dåligt beskrivna. Med detta vill jag säga att jag vill bli fångad av en historia. Hur orimlig den än kan synas, en skicklig författare får ihop det! Ju mer man läser, ju mer inser man att det är få som kan det. Få ihop det. Historier kan vara snyggt förpackade med bra personporträtt och miljöskildringar...men själva kärnan, den bärande historien måste hålla. Och den får inte vara kolsvart, måste ha någon slags sensmoral. Och hopp! Hoppas det inte är för luddigt uttryckt?!
Periodvis har jag skrivit bokrecensioner i mitt liv, vilket gjort att jag kommit i kontakt med en mängd böcker jag inte skulle tittat åt annars. Har har en bred smak, gillar deckare som skotska Denise Mina och Ian Rankin. Eller norska Jo Nesbo med sin hårdkokte Harry Hole eller amerikanske Lee Childs böcker om Jack Reacher. Kanske är jag snobbig men jag gillar inte Läckberg, Åsa Larsson, Marklund eller Mankell. För tunna för mig. TYcker däremot att Jens Lapidus och Kanger är svenskar som lyckats bättre med just deckare.
Relationsmästare som Peter Hoeg har alltid en plats i mitt hjärta liksom Karin Fossum. En av mina senaste favoritböcker är Glitterscenen av Monika Fagerlund men jag tyckte minst lika mycket om hennes Den amerikanska flickan. Författare som ställer krav på sin läsare. Läser gärna europeisk och nordamerikansk litteratur också. Skulle önska att jag läst mer om Indien, där har jag läst några böcker, Kvinnor på ett tåg, glömt författaren, De små tingens gud av Arundhati Roy och En lämplig ung man som jag inte kommer ihåg vem som skrev...
Är lite svag för nya böcker. Helst de allra nyaste...
Tycker mycket om familjedramer, släktkrönikor och de får utspelas under vilken tidsepok som helst. Relationer är alltid intressant och gripande att läsa. När författaren får till det :)
Jag har lite svårt för skräck eller science fiction som genre, men tycker om fantasy.

Själva boken, hur den ser ut - jag är tålig :) men läser helst inte någon annans anteckningar i den. Hundöron bryr jag mig inte ett dugg om! Snygga bokomslag är kul men har ingen egentlig betydelse förståss :)

Hoppas du fått en aning. Och jag kommer att vara sprickfärdig av förväntan när bokpaketet dyker upp. Och jag blir glad, jag vet att jag blir det och känn ingen press bara inspiration!

Oj, glömde säga: ingen chiclit för mig! :)

4 kommentarer:

  1. Tack för att du bjuder på dina tankar, på tips och på energi, dina ord värmde ska du veta...! TACK!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag älskar också böcker men har inte riktigt kommit igång att beställa via nätet än...
    Gillar det där med doften av böcker och att bläddra lite grann.
    Detta var mycket intressant att läsa!
    Kram

    SvaraRadera
  3. sv: ja, ALS är en hemsk sjukdom. Jag har haft turen att inte ha någon i min närhet med det, men jag har sett på dokumentärer om det (bl.a den med ulla-karin) så jag kan tänka mig hur hemskt det är att ha det och att vara anhörig till en drabbad. Dog din mamma då du var liten/ung?

    Ang. min kommentar härom dagen så menade jag det jag skrev, jag gillar verkligen din blogg ska du veta och jag beundrar dig för att du är så öppen :) Ta hand om dig Annika! Kramar

    SvaraRadera
  4. Milla - skönt att höra! Kram

    Marika - inget går upp mot att bläddra i en bok man vill läsa :) kram

    Molly - hon fick sjukdomen när jag var 32 men hon var själv bara 62 och det var tufft. Tack, jag tar hand om mig och kram tillbaka till dig!

    SvaraRadera