tisdag 8 juni 2010

Jag kommer ut ur garderoben!

Har tränat yoga i 9 år. Vet inte hur många veckolånga kurser jag gått för min första lärare :) Och helgkurser och workshops... Har också auskulterat hos en lärare under ett år. Studerat böcker. Korrigerat. Funderat. Undervisat några år på ett yogaställe. Gått långa kurser för Zhander, sedan 2006. Kurs för Emma Balnaves och John Evans. Alla riktigt erfarna kunniga yogalärare inom Shadowyogan.
NU - Nu har jag varit lite hemlig. Inte delat det här med er. MEN. Under året som gått har jag undervisat i yoga. Alla gånger jag har blivit tillfrågad har jag tackat ja! Här och där. Olika grupper. Olika sammanhang. Unga tjejer på dammiga golv i kyrkans lokaler. Unga tjejer med ganska lite balans i kroppen. Som vinglat hit och dit. Har stått i blåsten på gräsmattan nere vid ån och haft lite yoga med forspaddlare. Som hittat lite av sitt centrum innan de satt sig i forskajakerna och helt tappat konceptet :) Har undervisat äldre damer som varit godhjärtat glada och stela som linjaler i kroppen. Har undervisat personal med ryggproblem och stela nackar och som förundrat känt någon slags mjukhet komma smygande. Har undervisat på en wellness club med ett stort gym några gånger i veckan under vårterminen, där unga människor med starka kroppar varit förvånade över rörelserna men ändå velat vidare. Några människor har jag träffat individuellt och haft lektion med hemma hos mig.

Och jag vill mer! Allt detta har stärkt mig i att jag vill undervisa i yoga. Vara min egen! Och gjort mig tacksam och ödmjuk förhoppningsvis. Att få dela min väg med nybörjare. Att få ge tillbaka lite grann. Och ja, självklart har jag konsulterat Z om detta! Min lärare. Min guru. Och han säger - Naturligtvis ska du undervisa i yoga! Och jag tar till mig detta hans ord naturligtvis och känner att jag äntligen, äntligen är på väg! Och nu delar jag det här med er! Och jag är GLAD. Och när hemsidan är klar och när adressen med yogadojon är spikad ska jag inte vara hemlig någonstans!

16 kommentarer:

  1. Å, Annika, tack för att du delar med dig!
    Jag önskar dig all lycka.
    Vad underbart när man hittar HEM.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Åh så roligt! Stort grattis och lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hej hej!
    Vad härligt! :D

    Ljus*
    /S

    SvaraRadera
  4. Grattis, i efterskott vill säga, men ändå. Gratulerar till offentligörandet och jag önskar dig all lycka på din yogastig.
    Robert

    SvaraRadera
  5. Vad roligt, hoppas jag kan komma och prova någon gång:-). Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Himlars vad glad jag blir!!!!
    Jipppieee!! Jag har liksom v.e.t.a.t att det är något på gång hos dej, med dej, i dej, omkring dej! Fantasikt. Vi hejar på dej! Kram i massor!

    SvaraRadera
  7. Det är väl klart att du undervisar! Nej, jag menar inte att jag vetat det. Men att jag inte blir ett skvatt förvånad. Med ditt sätt att tänka och reflektera och dela med dig.

    SvaraRadera
  8. jihooo! spännande. du skrev ju lite om det någon gång när jag frågade. som annannan skrev ovan så är det inte alls otippat. lycka till!! kram

    SvaraRadera
  9. Underbart - stort grattis och lycka till med dina undervisningar, vilket säkert är magiska..
    Kraam

    SvaraRadera
  10. Jisses...ja grattis..å kram..vad kul!!

    SvaraRadera
  11. Din självpractice är det viktigaste, när det finns "tid över" är det guld värt att dela med sig av juvelerna.

    Lycka till1

    SvaraRadera
  12. Vad härligt och stort lycka till med fortsatt undervisning.

    SvaraRadera
  13. Stort grattis! Du vet ju redan hur fantastiskt det är att dela med sig... Kram

    SvaraRadera
  14. Grattis! all lycka! Lär du ut och sprid yogan vidare!!

    SvaraRadera
  15. Åh! Tack alla snälla för underbara kommentarer, om jag hade någon som helst tvekan innan så är allt bortblåst nu :)

    Kram!

    SvaraRadera