onsdag 28 januari 2015

Det där med att unna sig

Att unna sig. Det kan stå för allt ifrån hårfärg och mirakelkrämer i annonser till att få fika lite gott. Jag har varit bra på att unna andra saker, men snålare med mig själv. Jag har haft lätt för att köpa saker till alla i familjen, utom mig själv. Det förhållningssättet har jag slutat med jag vet att jag är lika mycket värd som andra. Men ibland sticker ändå  inte-ska-väl-jag-ansiktet fram igen. Jag har länge önskat mig ett riktigt underställ från Kari Traa, det norska märket, i merinoull. Men ändå tyckt att det är lite för dyrt. Köpte ett billigt underställ för något år sedan som både krympt och blivit nopprigt samtidigt som det inte värmer. Dåligt köp helt enkelt. Härom dagen kände jag att nu är det dags för mig att unna mig det där understället, jag behöver det och jag vill vara ute så mycket det går i vinter och göra saker. Jag gjorde slag i saken och klickade hem det. Det kom idag. Och ja. Det är helt enkelt underbart skönt. Sitter bra. I rena glädjen över både kroppen och understället bar jag in några säckar pellets och sedan fortsatte jag med att skotta undan vid vår lilla parkeringsplats. Det var några tusen liter slask som i värsta fall blir till gropig is över natten. Det tog en stund. Men det sjunger i mig. Av att jag orkar. Av att det inte gör ont. Av att känna mig stark. Och faktiskt av att ha unnat mig det där understället. Äntligen! Unnar du dig något? Som inte är av mat- eller dryck-karaktär?

23 kommentarer:

  1. Bra tänkt. Och jag, det händer. Oftast blir det någon bok eller något kameratillbehör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ja. Skulle det vara. IPaden stavar lite som den vill.

      Radera
    2. Ja både Ipad och Iphone lever egna liv ibland :) Och härligt med kameratillbehör och böcker!

      Radera
  2. Jovisst unnar jag mig. Men det som är svårast är inte att unna mig prylar, utan tillit och tro på mig själv. Det är när jag följer hjärtats röst istället för tankens som jag känner starkast att jag har unnat mig. Vila. En skidtur. Lek med mina små. Istället för "borde" och "måste".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min poäng var att man faktiskt också kan unna sig något materiellt också :) Men visst vila och annat som fyller på själen är ju alltid rätt!

      Radera
  3. Bra! Man ska unna sig saker. Ofta! ;-)
    Jag har också unnat mig ett underställ (förra året). Jag unnar mig böcker ibland (inte lika ofta som förr, nu lånar jag på biblioteket så man kan väl säga att jag unnar mig att läsa och ta en paus från studierna då). Sedan blir det lite annat smått och gott för hälsan från Vitaminvaruhuset.
    Jag tycker att vi alla är värda att ge små gåvor till oss själva med jämna mellanrum!
    :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror det! Stora och små. Böcker unnar jag mig också, det är så mycket spännande böcker som finns där ute. Och ja jag tycker också att vi ska få unna oss smått och gott lite då och då. Kram!

      Radera
  4. Varför är det så att det är så lätt att unna andra, barnen t ex? Till dem tvekar jag itne ens utan köper det bästa i t ex utekläder och skor. Själv handlar jag på rea och Tradera till mig oom jag ens köper något... och så blir det som du skriver att det blir sämre kvalitet och tappar formen. Skulle gärna vilja unna mig mer saker, men har kvar mycket "inte ska väl jag-tänk". Bra att bli påmind ibland! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är märkligt det där, vi behöver ge oss själva lite grann ibland också! Kram!

      Radera
  5. Vilket fint underställ! Vissa saker har jag lätt att unna mig.. yogaworkshops, krämer, hälsokost, böcker men det är lite värre med kläder. Känns som de tre döttrarna alltid behöver något som är viktigare än mitt.. Min man köpte fjällrävenbyxor till mig i julklapp, jag tyckte de var på tok för dyra men de är superbra och håller ju hur länge som helst.. KRam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa det är jättefint :) Så som du har jag också resonerat men försöker ta mig ur det för det är om inte annat mycket hållbarare i längden! Kram

      Radera
  6. Unna på bara ;) Åh, så fint underställ!!
    Jag har under hösten behövt ta hand om mig själv väldigt mycket. Naturligtvis kan inget alls boosta en ledsen själ, men då jag tycker om kläder så har jag köpt mycket fint, färgstarkt och bra kvalité. Att vara varm och fin är ändå härligt. Jag har också gått på särskilda yogatillfällen, som gett mig stöd och hjälp att stärka kropp & själ. Äter ofta ute, både med sonen och på egen hand. God mat på rena råvaror i mysig miljö med personal som är fantastiska i sitt bemötande är något jag unnar mig, oss.
    Genom att ha tagit hand om mig på många plan så mår jag så mycket bättre nu och känner mig stark och levnadsglad igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Och ja det är finfint :) Låter som du tillåtit dig att få njuta och hur härligt är inte det? Varm och fin - exakt så! Kram

      Radera
  7. Så fint underställ! Böcker brukar jag väl unna mig. Sällan kläder. Snåljåp är jag där.
    Ekologiska produkter är det jag satsar mest på till mig själv...sönerna suckar och tycker inte om smaken.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker verkar vi vara många som unnar oss, skönt! Kläder behöver man ju ibland och där vill jag inte snåla längre till mig själv. Helt enkelt. kram

      Radera
  8. Kari Traa är så braa! Har ett rosa i merinoull, som jag köpte till nedsatt pris - värt varenda slant. Men skulle hemskt gärna ha precis det du köpt nu, njut för mej också :)
    Som svar på din fråga, jo, jag är rätt duktig på att unna mej själv. Tillika som jag gärna ser till att dottern också får det hon behöver. Glad att hon snappat upp sakers värde och inte kräver att få saker/kläder, utan har en ödmjuk inställning till konsumtion. Så antagligen har något blivit rätt ;) Tycker annars om att unna mej upplevelser mer än saker idag, en skön förändring. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fattar inte att jag inte köpt det tidigare... Ett rosa så fint! Tror mycket har blivit rätt med din dotter :) Upplevelser äger alla dagar i veckan! Kram

      Radera
  9. Ja, jag har unnat mig The love letter från Australien. En gång i månaden får jag ett brev med olika saker i . Allt från tvål till olika goda teer. Annars god choklad kan jag unna mig väldigt ofta!! Understället är superfint! Ha en bra fredag! Kram Heléne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät spännande! Choklad är alltid rätt! Hoppas du också får en fin fredag! Kram

      Radera
  10. Oh vad det ser mysigt ut! Jag skulle ed behöva ett nytt, ett som är riktigt bra. Var har du köpt det?

    Det jag unnar mig är tidningar. Jag älskar att läsa tidningar, sitta i lugn och ro och bläddra lite hit och dit.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tidningar ;) Det kan jag också frossa i! Stället har jag köpt is Sportamore, gratis frakt och returfrakt, det gillar jag. Kram

      Radera
  11. Hej igen Annika! Måste bara berätta att jag också har klickat hem ett par byxor! Så tack för att du tycker vi ska unna oss saker! KRAM Heléne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hurra va härligt! Klart vi ska unna oss :) Kram!

      Radera