söndag 29 december 2013

Egentligen

Solen kikar in och himlen är blå. Men bara en kort stund på förmiddagen. Och tänka sig. Just då prickar vi in en längre promenad och när jag sedan gör äggmuffins till en sen frukost så är tillfredsställelsen ganska stor. Speciellt som det börjar regna när vi äter våra muffins och dricker smoothies på bär, selleri, spenat och avocado. Har just nu dragit ner mitt kaffedrickande till en kopp och det mår jag fint på. Har druckit svart te hela julhelgen och det är som jag upptäckt det på nytt efter två år av grönt te-drickande. Vill aldrig omge mig med förbud eller föreskrifter kring mat och dryck och därför är det skönt att blanda och ge friskt när det känns som läge för förändring. Lite senare idag har vi planerat en tur in till ett litet gym som min man brukar träna på, inrett för de som paddlar kanot. Jag har en lång historia av att ha tränat på gym och det är med blandade känslor jag ska åka. Egentligen. Egentligen vet jag att min yoga är tillräcklig träning för mig även bara fysiskt sett. Förutom det andliga och sjäsliga. Men efter så mycket tid vid datorn och efter ett års skrivande på helgerna också, så har framför allt min högra skuldra blivit lite stum. Det gör ont och jag är stel. Höger arm går inte att få upp ordentlig på ryggen och när axeln krånglar så gör även höften det. Jag vet att jag behöver mer blodgenomströmning i ryggmusklerna. Därför har jag bestämt mig för att träna rodd och eventuellt lyfta lite. Allt för att hitta tillbaka till rörligheten jag saknar just nu. Jag tränade i 10 år - tio år!! på olika gym förut och nu framstår det mest som en gåta för mig själv. Jag gillar inte heller att plocka ut vissa muskelgrupper och träna, tror att obalanser lätt skapas på det sättet. Men nu kryper jag stillsamt till korset, glad åt att jag har en som är väldigt duktig på ryggträning i min familj. Wish me luck!

6 kommentarer:

  1. Så är det. Ibland får man ödmjukt lägga sina principer åt sidan och göra sånt man aldrig brukar. Finna sig i att allting har sin tid och att ibland vet nån annan bättre vad man behöver. Lycka till!
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det kändes ok och nu ska jag köra ett tag och se hur det blir. Tack för pepp!

      Radera
  2. Helhet på alla sätt. Det ena hör ihop med det andra. Ja, som du också skriver; ibland är det läge för förändring. Kram och må din rygg må bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja jag måste ta tag i det hela innan det blir värre... Kram!

      Radera
  3. Har aldrig gillat gym fast jag försökt i olika perioder...fast visst är de bra ibland.
    Om inte så för att få lite inspiration...och hjälp då förstås.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja precis. Nu har vi varit på ett litet ställe utan speglar :) och det går an. Jag tror jag behöver det! kram

      Radera