måndag 13 mars 2017

Drömmar

Vaknar tidigt av en otäck dröm. Mitt drömmande har verkligen förändrats de sista åren. Förr drömde jag oerhört långa drömmar, väldigt färgrika och detaljerade. Det började att jag som liten kunde sitta vid frukostbordet och redogöra för mina drömmar. Min storebror trodde mig inte, sa att aldrig i livet att du kan ha drömt allt det där. Men det hade jag. Och det har fortsatt. Jag har alltid kommit ihåg drömmarna. Sedan började de glida bort. Jag har sovit mer drömlöst har det känts som, även om forskningen säger att man inte kan leva utan att drömma. Om man berövar människor sin sömn har det visat sig att så fort de sluter ögonen börjar de drömma. Att det är en slags återhämtning av vårt medvetande, och omedvetande, om man nu kan säga så. Mr Iyengar säger att en yogi inte drömmer, att allt som behöver hanteras är klart när man lägger sig för att sova. Kanske är det så. Kanske inte. Klart är att jag drömmer sällan idag och när jag drömmer är det mer som ett meddelande. Många drömmar jag haft på senare tid, där jag drömt om allt från vardagsdetaljer till när någon är gravid, det har faktiskt visat sig vara sanna! Shandor kallar det inte för att jag drömmer, han säger visioner. Då känns det lite läskigt när man vaknar av en dröm som gjorde att jag var tvungen att gå upp och dricka vatten och skingra tankarna.
   Och när jag ändå är uppe är det lika bra att göra sin yoga.  Och jag har hittat något i den här padmasanan som jag inte tidigare ägt. Det visar sig i min morgon med min underkropp fast förankrad men armarna darrandes rakt upp i luften. Jag blir inte rädd när det gör ont! Jag tittar på det. Inuti. Jag letar mig fram till min ljumske/höft och känner det som en knut som sedan blir varm och liksom "strömmar" ner i benet. Det är vackert så. Drömmen flyter bort och jag känner mig glad när jag ser ljuset flyta in i hela huset och min forsythiakvist blommar. Jag tar emot det som kommer. Tittar och värderar inte. Släpper. Känner värmen. Ny dag.

Drömmer du? Kommer du ihåg dina drömmar? Finns det "budskap" i dem eller är det nonsens?

2 kommentarer:

  1. Åh så härligt att du inte blir rädd när det gör ont, jag är inte där nu men hoppfullt att det händer hos dig! Jag drömmer och det lägger jag märke till när jag vaknar tidigt och sen somnar om. Kommer tyvärr inte ihåg mycket & tänker inte så mycket på mina drömmar just nu.

    SvaraRadera