söndag 23 augusti 2015

Hemester


Daggen ligger kvar så länge, det är verkligen sensommar och solen fortsätter att stråla och dåna. Jag tror hela landet har släppt den där solångesten för den här augusti som vi fått. Oavsett om vi är lediga eller inte så hinner vi alla njuta av en värme och en kristallklar himmel. Clear blue sky, som en årstid heter hos aboriginals i Australien. För det finns inte ett moln. Man måste inte skynda sig ut för det börjar inte regna snart. Det har skapat något slags ro. Jag och min man tog en liten hemester, eller staycation eller vad det mer heter. Semestra på hemmaplan liksom. I vår stad Örebro, har vi för femte gången i ordningen en stor konstuställning, som finns i hela stan Open Art och det är en helt fantastisk företeelse. Dels för att den når ut till alla, många som kanske aldrig skulle lockas av konsten ser den, diskuterar den och är en del av det hela. Det är gigantiska konstverk en del, många står ute i ån och liksom kräver och uppmanar till att bli sedda och pratade om. Vi strosar runt och ser kanske inte exakt alla 80 konstverken, men de allra flesta. Och det är 71 konstnärer och studenter från hela världen som deltar. Fler och fler hittar hit. Den skandinaviskt största biennalen och som gör mig stolt. Och jag tänker att om en människa kan få en idé som resulterar i något sådant, tänk vad många goda idéer kan göra.
   Vi promenerar runt, går längs kartan och appen och pekar och funderar. Äter på en nyöppnad restaurang mitt i city och strosar vidare. När konstrundan är slut tar vi kaffe och raw glass på ett konditori och njuter. När vi åker hemåt så stannar vi till hos barnbarnen för att få en liten dos av dem innan vi slår oss ned i soffan för hundra avsnitt av Broadchurch, lite bubbel och nötter. När jag vaknar känns det som jag varit på semester. Faktiskt. Det krävs inte så mycket egentligen. Och för den som bor i närheten, Open Art håller på till 6/9, missa den inte. Den är rik.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar att semestra i ens egen stad!
    För att man tar sig tiden att verkligen se den, som jag annars är ganska dålig på.
    Härligt med en konstutställning som är så stor och som alla kan ta del av om man vill.

    Kram och en mjuk start på veckan till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir skillnad när man verkligen går in för att se staden. Konstutställningen är helt magnifik!
      Kram och tack detsamma!

      Radera