lördag 26 september 2009

Centrum i kroppen


Ny dag. Vaknar tidigt, kastar mig på cykeln och susar ner till Slussen där ett gäng nybörjare i forspaddling ska gå kurs i helgen. Hade lovat att jag skulle köra lite yogainspirerade rörelser innan de kastar sig i ån. Om jag var pigg. Men pigg är jag egentligen inte men jag vill så gärna! Vi värmer upp och gör några övningar. Känns otroligt inspirerande med höstvinden i nacken och vattnet lite krusigt framför oss. Bladen på lönnen är röda och trädkronorna rister. Vattnet väntar. Och livet är fint! Också. Lite lite yoga sådär med nya människor. Tror att man kan applicera yogan på det som är viktigt i livet. För en själv. Tror inte man bara behöver yoga bara för att yoga - om ni förstår mig rätt? Bli säkrare på det man gör för att man har sitt fokus i sitt centrum av kroppen. Att man kan bli stabilare när rädslan sätter sig i skallen när vattnet stänker och rusar snabbt. Om vi alla kan hitta vårt centrum och bli stadiga i det. Så om jag bara kan förmedla det minsta lilla av tankarna och rörelserna - då är jag nöjd!

3 kommentarer:

  1. Du har rätt, man behöver inte yoga bara för att yoga. Det är minst lika väsentligt dendär biten av yoga då man hittar sig själv där längst inne nånstans. Och att man med tiden hittar det läge där fötterna står som stadigast på jorden.

    SvaraRadera
  2. Att hitta centrum och stå stadigt där. DET är magiskt. Att kunna dela det med andra, och inspirera det är fantastiskt. Heja dig!

    SvaraRadera