torsdag 3 september 2009

Ylar mot månen inatt


Ösregn. Det fullkomligt sköljer hela stan ren. Mörkret svart och ingen måne syns inatt. Jag vill ha en egen måne som Ted Gärdestad sjöng på 70-talet. Och hur mycket påverkar den oss? Egentligen? Tidvatten och mens. Men mer då? Vet att både F här hemma och Z ute i vida världen gör lindrigare träning när det är fullmåne eller nymåne. Eller utesluter delar i träningen. Vet att Nina på sin blogg skrivit att hon inte tränar då heller. Vill lära mig mer om det! I Zhanders bok Shadowyoga finns det en mening där hans skriver om vilka planeter som påverkar vilka kroppsdelar. En mening! Så sparsmakat! Letar men hittar inte mer. Har inte sett det hos Iyengar. Lite hos Robert Svoboda, ayurvedisk läkare, som skrivit många böcker, bl a The greatness of Saturn. Vet att lördag, Saturday - alltså Saturnus dag är en bra dag att inte göra yoga på. Men hur hänger allt ihop?? Den logiska sidan i mig skriker efter mer. Mer. Någon som vet? Någon som kan rekommendera någon bok som gör min varma panna svalare? Vetgirigheten är ivrig och regnet stänker utanför. Trots att fullmånen inte visar sig nu när den är full - ingen yoga imorgon bitti. Ylar mot månen inatt!

9 kommentarer:

  1. Jaså var det fullmåne i natt! Det kanske var därför jag och lilla dottern sov lite oroligt...Ser fram emot att höra mer ifall du hittar något om hur månen påverkar oss. Om jag hittar något hör jag av mig med bums. Kramar Helena

    SvaraRadera
  2. Hej Annika!
    När jag praktiserade ashtanga-yoga var det mycket prat om fullmåne/nymåne så då tog jag reda på lite om varför. Här kommer det jag fick reda på:

    Människor består av mer än 75% vatten och påverkas pga gravitationskraften mycket av av månen. Månens olika skepnader bestäms av solens placering och relation i rymden med månens placering. Fullmånen uppträder när de är i opposition (astrologiskt begrepp och innebär att de står 180 grader från varandra – motpoler) till varandra och nymåne när de är i conjunktion (mindre än 5 grader mellan varandra – nära).
    Det finns en gravitationseffekt på allt på jorden från både solen och månen. Deras positioner skapar på det sättet olika energiförändringar inom oss som kan jämföras med andetagets olika delar. Fullmånens energi motsvaras med energin som finns i slutet av en inandning; när man är ”full”, dvs. när kraften hos prana är som störst. Den energin gör att vi känner oss energiska och emotionella, men inte så grundade/rotande. Vid fullmånen säger man ju att vi människor också beter oss lite väl emotionellt och spontant, ibland gör vi lite galna grejer.

    Nymånen motsvaras med slutet av utandningen, när man är ”tom”, då är Apanas kraft som störst. Apana (en av de energier/vindar som enligt ayurvedan finns i kroppen) är den neråtgående hopdragande energin som får oss att känna oss grundade och lugna. Jag som är lite trädgårdtokig har läst att man ska plantera när det är nymåne, när det är lättast för fröna att grunda och rota sig och skörda i fullmåne när kraften hos växten är som störst.

    Jag tror att vi som praktiserar yoga har förmånen att bli mer känsliga för kroppens egna rytm och över tid får yogan oss även att bli mer känslig för de naturliga cyklerna på jorden. Att utöva yoga utifrån månen faser är ett sätt att leva med naturens rytm, men är man känslig för den egna kroppen så tror jag nog att det sammanfaller.

    Namaste

    Annelie

    SvaraRadera
  3. Glömde att skriva att skäler till att inte yoga vid Nymåne är att när Apanas kraft är som störst är vi också lite motsträviga till att göra utmanande asanas - som att ha en obalanserad Kapha...mer chokladpraliner i soffan.
    ...medan vid Fullmåne - Prana fulla energi; som mer obalanserad Vata...prövar huvudstående fast man har en skör nacke

    /Annelie

    SvaraRadera
  4. Annelie, kul att du har hittat hit!

    Det var klargörande på många sätt det du skriver om månen. Men som du säger, yogar man länge så känner man av det i kroppen även om man inte vet varför. Och som jag fungerar vill jag så långt det går vet varför!

    Tack!

    SvaraRadera
  5. Jag blir vetgirig bara av att läsa ditt inlägg :) Och jag är tacksam att du skrev det så att vi fick läsa Annelies kommentar, som jag gladeligen sparar i min yogamapp! Tack!

    SvaraRadera
  6. åh, vilka intressanta funderingar du har! :D jag vill gärna veta svaret på dina frågor, när du vet det förstårs.

    jag tror det med, även för egen del och för att jag leder andra i yogan. du vet ingen bra yogautlärar-bildning?

    kramar*
    /S

    SvaraRadera
  7. Staya - jag tror att man hittar sin lärarutbildning där man utövar sin yoga. Kanske ingen regelrätt utbildning men du kanske kan gå bredvid olika grupper. Börja assistera och sedan få korrigera. Ihop med din lärare. Kanske vet den personen en bra lärarutbildning. Den yogalärarautbildning som jag känner till är den som min guru Zhander har. Då ska man utöva stilen som heter Shadow yoga och ansöka om att få gå teacher training course som börjar vart tredje år.

    Du hittar ditt! Jag är övertygad :)

    SvaraRadera
  8. Heej! Jag tog mailen du har här till höger och mailade dig! Kram och ha en underbar dag

    SvaraRadera
  9. hej hej!
    det skulle vara det bästa. jag är nyfiken på asthanga och det finns inte i min stad :( så jag utövar det själv och läser så mycket som jag kan om ämnet.

    ljus*
    /S

    SvaraRadera