tisdag 1 september 2009

Lady Boss

Lyssnar med ett halvt öra på radion. Morgonpratarna har Kishti Tomita som gäst. Hon har jobbat med Idolprogrammet på TV tidigare och har nu skrivit en bok "Fina flickor är inte högljudda". Tänk vad den titeln fångar mig! För är det något jag har varit i mitt liv sedan tidig tonår - så är det nog högljudd. Skrattat och pratat högt. HÖGT. På en arbetsplats fick jag kritik för att jag skrattade för mycket. Det var när jag jobbade på barnpsykiatriska kliniken med familjer som var under utredning. Motivering till att jag skulle dämpa mig var att "familjerna kan tro att du skrattar åt dom"...Hmmmm, någonstans är det allvarligt det här med skratt :) En gång som 20-åring skrattade jag så mycket i krogkön att jag inte blev insläppt, trots att jag var nykter och var kvällens chaufför. "Gå ett varv och nyktra till" var rådet. Och det här verkar vara en tendens vad "fina flickor" gör. De är lågmälda och tysta, ler men skrattar inte högt. Visst är det sorgligt? I boken Happy Yoga skriver Steve Ross om skrattets förlösande kraft. Han skriver också att har du en yogalärare som aldrig skrattar - byt lärare! Mr Iyengar skriver också att när man skrattar så tänker man inte. Man bara är. Och det är väl underbart? Och något att sträva efter. Att skratta kan även öka immunförsvar och kroppens egna depåer blir påfyllda. Så vad är problemet? Jag blir kallad Lady Boss av en av alla dessa försäljare man möter på stranden i Grekland. När jag skrattar :) Det tog jag som en komplimang! Låt oss skratta mer! Låt oss ta mer plats som kvinnor, flickor, tjejer. Skratta!

6 kommentarer:

  1. Vad häftigt att du har så nära till skrattet! Jag blir grön av avund! Jag är lite surprutt av mej och släpper tyvärr inte fram skrattet som jag borde - och gärna ville. Men på mina yogatimmar har jag många gånger upplevt att min något torra humor och förlösande skratt överlag gör underverk ;)

    SvaraRadera
  2. Så härligt det låter när du beskriver det. Jag känner så igen mig är nog också högljudd. Brukar försöka softa mig lite.
    Det stämmer väl att ett gott skratt förlänger livet och till det kan vi ju lägga att yoga förlänger livet.
    Jag älskar yogalärare som undervisar med humor och frambringar skratt.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att skratt föder skratt så om alla skrattade mer skulle vi nog vara gladare. För visst känner man sig gladare, helare och lättare i sinnet när man skrattar även om man innan är nedstämd.

    SvaraRadera
  4. Lina - tror också att skratt föder skratt som du säger . Och en lärare som har humor, kan det bli bättre? Zhander, min guru, som kan vara så sträng och tuff har också en så skön humor vilket gör att det lättar många gånger.

    Nina, det är bara att gratulera till att du har humor när du undervisar. Tror inte riktigt på det där att du lite sur :)

    Anna, skönt att höra någon mer som är högljudd och bullrig!

    SvaraRadera
  5. Alexandra - it takes two to tango, du är ju likadan!

    SvaraRadera
  6. Bullra intet dhär! Sa Fredman till ölpigorna!
    (:
    D

    SvaraRadera