tisdag 29 september 2009

Sanskrit del I


Sanskrit. Yogans språk. Har en dotter som studerar det just nu på universitet! Lycklig är jag :) Hon var hemma i helgen och gav mig ett smakprov på hur otroligt komplext det hela är. Det mesta hon förklarade susade över mitt huvud... Tänk att barnen kommer hem och har massor att lära oss, härligt! Här kommer mina första stapplande försök att förstå från någon slags början för mig själv;
Sanskrit är idag främst ett skriftspråk men det måste translittereras för oss, alltså tecknen måste skrivas om till latinska bokstäver. Sanskrit och Hindi skrivs med samma skriftsystem, som heter Devanagari som är uppbyggt av stavelser. Det har alltså inget alfabet som vi har utan cirka 35st stavelsetecken (ex. ka, ca, ta, ga, la, sa...) Om man vill ha en annan vokal än /a/ får man lägga till några extra tecken för att beskriva vilket vokalljud det ska vara istället, t.ex. u, i e. Om det är ett ord som inleds med en vokal har man speciella tecken för initiala vokaler, totalt 13 st. Det är lättast att skriva ord som består av varannan vokal - varannan konsonant, eftersom Devanagari som sagt är uppbyggt enligt ett stavelsesystem. Om man ska skriva två konsonanter brevid varandra måste man "ta bort" vokalen efter den ena konsonanten och det visar man med ett extra streck på tecknet.
Det här kan förklara varför en del asanas skrivs/stavas så olika men ser likadana ut när man gör dem. Inget kanske är helrätt och inget helfel :) Dessutom så översätts sanskrit till engelska först och sedan till svenska. Ibland tappas nog en del på vägen... Jag återkommer när jag smält detta för att med L:s hjälp bena ut begreppen!

13 kommentarer:

  1. God morgon! halkade in på din blogg via en annan och får säga att det är inspirerande. Tror jag får försöka mig på nån av positionerna på Shadow Yoga-hemsidan. Hoppas du får en skön dag. //Tove.

    SvaraRadera
  2. Gomorron och välkommen! Gör det, men ta det försiktigt :)

    SvaraRadera
  3. saṁskr̥tam! vet du att 'sanskrit' på sanskrit heter samskr̥ta- och det betyder 'det som är gjort rent/fint/korrekt' hihihi... :P

    pussåkram L

    SvaraRadera
  4. Nej vad blev det för konstiga rutor? jag skrev ett r med en ring under, ett vokaliskt r.. jaja. Det är tanken som räknas ;)

    SvaraRadera
  5. Tja, det är förmodligen överkurs för den här datorn :) *fniss*

    SvaraRadera
  6. Sanskrit låter spännande! Vad fint du skrev om Petter! Vi hörs snart! Kramar Helena

    SvaraRadera
  7. Helena, det gör vi! Tänker på dig massor! Kram

    SvaraRadera
  8. Barn är lärorika, unga som äldre. Vi lär oss varje dag något nytt av dem.
    Livslångt lärande är nyttigt.
    Roligt att du sprider sanskritstimuli framledes!

    SvaraRadera
  9. Jag tror att jag håller mig till spanskan. Du jag vill jätte gärna ha ditt "papper" jag mailar min adress till dig. Mina arbetskamrater har gått på tå i dag och själv är jag helt öm i läppen av alla gånger jag hejdat mina grodor att bluppa ut....

    SvaraRadera
  10. SPÄNNADE!
    Det är uppenbarligen krångligt. Dessutom tror jag att ord uttalas olika beroende på södra eller norra Indien. Det gör det ju inte lättare.
    I de olika de Asanas är det ju många som uttalar sista A:t det ska man ej göra om man följer alla krumelurregler.

    SvaraRadera
  11. Marica - det är på väg!

    Anna - ja du ser, ju mer man gräver ju mer hittar man! Men det är spännande, håller med dig!

    SvaraRadera
  12. Vad intressant, ska följa nogrant sanskrit-lektioneran här!

    SvaraRadera