torsdag 10 september 2009

Afropowerdance!


Igår beslöt jag mig för att testa något jag inte riktigt fått tid till tidigare. Jag gick på ett pass med Afropowerdance. Tycker att dans är ett underbart sätt att röra på sig och något som alltid legat mig varmt om hjärtat. Det här tänkte jag, det kommer också att bli min grej! Behöver lite mer flås och kondition. Vill samtidigt ha någon slags gruppträning eftersom jag yogar ensam.
Vi var många som var där och ungefär hälften hade aldrig dansat det tidigare (som jag). Instruktören körde ingång utan att gå igenom något eller var fokus skulle ligga...
Efter 8 år av yoga och noggranna instruktioner blev det här kanske ett för stort hopp för mig? Visst - det var tempo och svettigt. Något som alla verkade nöjda med. Själv ville jag liksom hitta gunget och ändå hinna med att göra allt. För fort gick det. Nåja, försökte jag övertala mig själv, jag får ge det lite tid. Men jag är besviken! Så enkelt är det. Ska ändå testa igen. Men för att få ett flöde i det man gör, oavsett vad, måste man veta VAD man ska göra och HUR. Något som också jag blev förundrad över var att under det här entimmespasset så sprang folk fram och tillbaka och drack konstant ur sina vattenflaskor. Inte minst instruktören... Varför då?? Det kan inte vara möjligt att man behöver dricka direkt man blir varm. Och dessa mängder som folk klunkade i sig... Oj, ni hör ju, jag låter vresig :) Men håll med, nog behöver vi flöde och veta vart kroppen ska för att hitta den rätta rytmen? Utan att konstant dricka...

Bilden är på Cecilia Gustafsson som skapat konceptet Afropowerdance

8 kommentarer:

  1. Låter som att du råkat ut för en tråkig instruktöt? Åtminstone jag har upplevt Afron lite som att Yoga. Den sköna rytmen med trummorna och det att man dansar barfota och att det är stora svepande rörelser gör att man kommer in i en rytm som är helt underbart skön.

    SvaraRadera
  2. Antagligen...tänkte att det skulle vara precis som du skriver. Jag får prova igen!

    SvaraRadera
  3. Jag känner precis som du!! Provade afrodans för ett tag sedan men kände mig oxå besviken när jag gick därifrån. Älskar att dansa och att använda det som uttrycksform men sammansättningen av steg, koreografi osv kändes bara begränsande.. Jag satsar på hämningslös dans hemma i vardagsrummet istället :)

    SvaraRadera
  4. Jag tror som pain plus att det kan vara svårt att köra afro i en gympalokal utan stämning. Jag har testat afrodans några gånger och de svepande rörelserna tilltalade mig men vår instruktör var fantastisk! Kanske ska du testa för någon annan?

    SvaraRadera
  5. Emma - gör precis som du - hämningslöst i vardagsrummet. Kanske får bli det i fortsättningen... eller som du Magdalena säger, prova för en annan instruktör. Jag ska inte ge upp ännu ;) Tror fortfarande att det skulle kunna bli min grej.

    SvaraRadera
  6. Alexandra - den här musiken var precis lagom i takt :) Den vi dansade till var mycket snabbare. Ska man dansa "hursomhelst" gör det verkligen ingenting, men om man ska följa vissa rörelser vill jag hinna med. Men jag är otålig, ska prova igen. Det borde finnas något för mig där!

    SvaraRadera
  7. Jag håller med dig Annika, det här drickandet är helt hysteriskt. jag var på yoga här där man knappt rörde sig - och ändå kastade man sig ivrigt över vattenflaskorna i varje paus. Svettig blev man aldrig, knappt varm - varför? Mina barn är här nu så jag hinner inte yoga, bara serva och hitta på roliga saker...

    SvaraRadera
  8. Susann, passa på och njut när du har barnen hos dig!

    SvaraRadera