onsdag 30 september 2009

Den som har tyglat alla sinnena!


Har nästan snöat in på det här med sanskrit och vi verka ju vara fler som tycker det är kul och spännande :) Kanske är det lite överkurs och oviktigt för någon, själv älskar jag ord och vill gärna veta dess historia och korrekt översättning.

Mer kunskap från L:
Ordet Yoga - är en grammatisk bildning av verbroten yuj- som betyder 'att binda'. Yoga betyder 'den som har tyglat alla sinnena'. Anleningen till att det "böjs" på det här sättet är att sanskrits grammatik till stor del består av avljudsstadier, (3 st). Nollstadiet är infinitiv, guna-stadiet 'han gör' och urddhi-stadiet 'en som gör något'. Så, beroende på hur roten ser ut och om det är ett regelbundet verb så brukar vokalljudet ändras och ibland diftongeras :) därför ser olika böjningar av samma ord ganska olika ut. Lite som baklängesmatte!

Det finns många "översättningar" av vad ordet yoga betyder. Själv har jag hört förening, kommunikation och andra ord i den vida betydelsen. Men det är extra kul att få veta vad det betyder strikt språkmässigt. När jag säger att jag utövar yoga så säger jag alltså att jag är en person som har tyglat alla sinnena! Hmmm, det har jag ju inte! Men yogans åttafaldiga väg blir klockren i översättningen av ordet så här. Jag strävar efter att tygla alla sinnen :) Det är väl allt man kan göra?

7 kommentarer:

  1. Att sträva och göra sitt allra, allra bästa är yoga. Enligt mig. Och att förena kropp, själ och ande.

    SvaraRadera
  2. Jag suger in Annika!

    SvaraRadera
  3. Här är en till svamp som suger åt sig :)

    SvaraRadera
  4. hej hej!
    det där låter jätte spännande :) skriv mer!

    det är viktigt, kanske extra viktigt nu för att kunna skapa sig ett liv efter sjukdomen.

    tack så mycket :) i try

    shanti*
    /S

    SvaraRadera
  5. Mitt ljus brann för dig imorse!
    Tack själv.

    SvaraRadera
  6. Ett tips! I The yogasutra of Patanjali får du ännu mera att bita ifall du vill studera på egen hand. Ingen bok man läser från pärm till pärm i en fart, men tänkvärd.

    SvaraRadera
  7. Sue, jag har den som boktips här på min blogg :) Verkligen något att bita i som du säger! Men ack så viktig.

    SvaraRadera