onsdag 9 september 2009

Allt eller inget?

Allt eller inget. Visst kan det vara lätt att tänka så i yogan? Om jag inte gör hela serien och allt före och efter - har jag då gjort min yoga? Ja det är klart! Jag gör det som är bäst för stunden, dagen. Ändå kan jag ibland få en gnagande känsla av att inte göra tillräckligt. Tillräckligt för vem då? Tja, för mig själv egentligen! Det är ju ingen tävling och ingen prestation som skall mätas, jag gör det här för att må bra och utvecklas. Inte behöver jag bedöma mig själv? Vi har ibland i den grupp jag tränat i många år ibland diskuterat det här med att "fuska" eller vara lat. Fuska - vad betyder egentligen det? I mina ögon låter det som man gör något medvetet. Men när man tappar rörelser eller glömmer vissa moment handlar det ju om något man gör omedvetet.
Det låter också negativt att säga att någon är lat. Men lat? Vad är det? Vet att jag kan vara en riktig ordpolis i vissa sammanhang men ibland är det viktigt att klargöra. För sig själv. För mig! Jag är inte lat när kroppen är för trött! Det säger jag till mig själv idag. Morgonen bjöd på uppvärmning och avslutning. Enough! Idag. Men inuti, inte helt nöjd med min träning. Nu försöker jag istället med att verkligen känna vad kroppen vill idag. Självklart vet jag att utan att flytta fram sina gränser - ingen utveckling - men för mig handlar det snarare om att flytta tillbaka mina gränser. Annars kör jag ju på för hårt. Igen! När jag tränade för F förra veckan sa hon - om du inte gör hela passet så ska du lägga fokus på det och det. OM. Tänkte jag. Jag inte gör hela passet? Hm. Det händer inte! Men idag var det en sådan dag. För lite sömn, för mycket jobb. Och då är jag där. OM. Så jag försöker lyssna inåt och inte döma mig själv. Inte lätt för en som vill ha allt eller inget !

9 kommentarer:

  1. Har funderat på dehär sakerna jätteofta, särskilt förra vintern då jag varken visste ut eller in. Tyckte att jag liksom alltid släpade efter i min yoga, att det aldrig var tillräckligt... samtidigt som förnuftet sade att jag duger! Det jag gör ÄR fullt tillräckligt, jag behöver inte alltid göra hela serier med långa pranayamainledningar, superjobbiga vinyasor och kompletta lotusställningar.... Det handlar ju inte om att prestera och bevisa något för varken sig själv eller någon annan - att det ska vara så svårt!! Du formulerar dej avundsvärt bra idag (igen!) och jag fortsätter nicka instämmande i dina tankar.

    SvaraRadera
  2. Precis så känner jag när min instruktör säger att jag inte ska vara lat eller fuska. Jättebra att du tar upp det. Jag har själv inte vågat säga något i min klass men varje gång läraren säger det så blir jag lessen. Tack!

    M

    SvaraRadera
  3. Jätteintressant, tänker att yoga faktiskt handlar om inställning, inställningen till sig själv och hur man vill förhålla sig till sig själv. Kul det där med orden, jag är lat när jag medvett hoppar över vinyasa, men jag är glömsk när jag glömmer en asana.
    Häromdagen glömde jag en asana, efter passet och hela dagen var jag så glad att jag gjorde hela serien, så kom jag plötsligt på att jag missat en asana ( detta var två dagar senare) Men jag hade ju fortfarande gjort hela serien, det var /är ju min uppfattning.
    Yogan finns med en hela tiden och yoga är ju inte bara asana.
    Namaste

    SvaraRadera
  4. Tänk att vi har så mycket gemensamt! Slås av det varje gång jag skriver om något som är lite jobbigt eller svårt - då är det fler som tänker och fungerar på samma vis. Så skönt! Tänk att vi har varandra, även om en del av oss aldrig träffats :) Fantastiskt!

    SvaraRadera
  5. När jag ställer mig på mattan om mornarna vet jag inte vart den tar mig. Jo, till ett lugn som samtidigt ger mig styrka och balans. Yogan ska inte baseras på krav och höga ribbor. Det viktigaste är att lyssna på kroppen. I yogan blir vi aldrig färdiga. Beröm dig över de stunder du satsar tid på kroppen, om det så är att sitta i diamantställning eller utföra solhälsningar eller hela köret.

    SvaraRadera
  6. Precis så som du beskriver har jag tänkt fram till nu och känt mig besviken varje gång barnen vaknade ( före 05.30!!!)och störde min serie som fick kortas ned! Men nu blir jag glad bara jag hinner andas lite och köra 5-7 solhälsningar trots att Bompa är på och de kryper under mig på mattan! det är sån skillnad på mitt humör om jag hunnit yoga lite en morgon eller ej! Intressant att vi alla har tänkt så. Är vi för prestationsinriktade? Kanske för att vi tränat annat och det anses ju (?) lite misslyckat om man går ut från jympan efter halva passet eller avbryter sin joggingrunda efter 600 meter?

    SvaraRadera
  7. Mitt i prick! Yoga varje dag under de omständigheter som finns och så blir det som det blir; 5 min eller 1 timma. Viktigast är att det blir! Sanna Ehden sa "kroppen blir beroende av vad man ger den så det gäller att ge den goda saker" typ yoga. Härlig känsla att vakna med yoga i kroppen! Sämre att få myrkrypningar när det gått 3 dagar utan yoga. Tänk att man kan få fysisk yogaabstinens! Jag tycker det är svårast att få till träning när jag är på besök eller ute och reser. Då är det viktigt att göra som du säger Annika: bättre att göra lite än inget alls! Jag har svårt därför att jag gärna vill göra hela serien och så blir det inget alls. Skall jobba på att göra lite varje dag.
    Kram!
    Anne Gro

    SvaraRadera
  8. Söker efter någon som vill ställa upp i diamantställning på internet (helst på foto). Behöver det till en artikel. Det finns många i lotusställning, men hittills har jag ej hittat någon i diamantställning. Är själv lite för stel i mina leder för att ställa upp på ett bra sätt.
    Skicka gärna till nalmuh@hotmail.com

    SvaraRadera