måndag 7 september 2009

The snake


Tänk att en enda rörelse i en serie kan göra sådan skillnad! Mitt högra knä, har som ni vet, varit lite trassligt till och från sen i somras. Nu har jag senaste veckan lagt fokus på sarpa, the snake, en glidande ormrörelse i min serie. Har förut alltid varit fokuserad på det raka benet. Där tyngden ska finnas. MEN. Förra veckan gav F mig en nyckel; att även ha fokus på det böjda benet. I vridningen av överkroppen har även mitt knä följt med...har känt att något inte stämmer men inte vad. Nu, när jag håller både rakt och böjt ben där de ska vara och "bara" låter överkroppen vrida sig - då händer det saker! Tänk vad en sådan detalj kan lyfta! På en liten vecka kan jag känna tydliga skillnader. Ändå låg det så gömt för mig själv att jag behövde någon som såg det. Tur att man kan fråga någon mer erfaren ibland, för att komma vidare.

Bilden kommer från shadowyoga.com Det är Zhander som gör just sarpa. Jag kan se hans energi när jag ser bilden. Hoppas ni också kan det!

7 kommentarer:

  1. Mäktig bild. Jag förnimmer också Z:s energi.

    SvaraRadera
  2. Tekniken är så oerhört viktig. Vi ska värna om kroppen, inte våldföra oss. Ja, visst är det mäktigt att en "liten detalj" kan förändra enormt. Det finns så mycket att inspireras av och ta lärdom från.

    SvaraRadera
  3. Förstår varför det heter snake.

    SvaraRadera
  4. vad roligt att du har lärt dig någonting nytt och att det gör sådan skillnad!

    ljus*
    /S

    SvaraRadera
  5. Men hur håller han armarna? Så gör vi inte på Lotus väl?

    Mvh

    M

    SvaraRadera
  6. M - armarna kan man hålla på olika sätt, vilket vi också gjort på Lotus. Vi har hållit dem i kors framför bröstet för att verkligen koncentrera oss på benen och vridningen i midjan. Innan det hade vi armarna framför oss med handflator och underarmar ihop. Som Zhander gör på bilden, ser det faktiskt mycket mer ormlikt ut tycker jag, men det kanske blir nästa steg att göra. Å andra sidan, kan han redan ha plockat bort det momentet :) Allt är föränderligt!

    SvaraRadera
  7. Det påminner om en rörelse i ta-ji faktiskt!
    Tack snälla för alla uppmuntrande kommentarer på min blog . de betyder mkt!

    SvaraRadera