lördag 28 februari 2015

Näsandning

Jag är ju certifierad inom Medveten Andning. Rent konkret för mig själv innebär det att jag alltid andas via näsan, med stängd mun. Det är också något som kan provocera när man säger det, jag vet. Många säger att de har för trånga näsgångar, en del är beroende av nässpray och andra öppnar sin mun i vissa yogaövningar, som att gå bakåt. Ju mer du har munnen stängd, ju bättre är det. Jag gick en stillsam promenad i förrgår och gick inte längre än vad jag orkade med munnen stängd. Så fort jag vill öppna den så är det en indikation på något. Och som Anders Olsson, pionjären i Sverige inom Medveten Andning säger "if you don't use it - you loose it". Näsan skall användas. Helst hela tiden. När vi sover, när vi är vakna. Till och med när vi tränar och utsätter oss för hög puls och fysiskt krävande aktiviteter. Jag lånar en bit ur en artikel som Anders skrivit;
Försämrad andning vid täppt näsa
En täppt eller trång näsa är ofta ett tecken på att andningen inte är optimal. I näsan, under näsmusslorna, finns svällkroppar. I takt med att man förbättrar sin andning kommer de att minska i storlek, och näsan upplevs då som mindre trång. Även slemproduktionen kommer att minska. Svullna halsmandlar kan också minska i omfång. Halsmandlarna är en del av immunförsvaret och förstorade halsmandlar är ett tecken på att immunförsvaret har för stor arbetsbörda, bland annat på grund av munandning.

   Munandning är en av anledningarna till att näsan blir täppt eller trång. Den överandning som munandning ger upphov till ger brist på koldioxid. Kroppens sätt att göra näsan trängre genom ökad slemproduktion eller större svällkroppar skulle kunna tolkas som ett sätt att försöka förhindra utflöde av för mycket koldioxid. När vi börjar förbättra vår andning, andas genom näsan och bygga upp mer koldioxid i kroppen så kommer näsan automatiskt att bli mindre trång.
   Bikarbonat som jag skriver om då och då hjälper till att reglera din halt av koldioxid och syre, så att den blir optimal. Jag har läst om flera människor som tränat upp sin diafragma och därmed optimerat sitt andetag, som har sprungit marathon. Med tejpad mun. Det är så coolt. Dit vill jag. Inte springa marathon men att alltid alltid ha munnen stängd även om jag har hög puls. Att träna sin diafragma är enklast om du skaffar dig en Relaxator, ett litet hjälpmedel för att träna diafragman som du kan ställa in ett mostånd på. Och det gäller att det är just diafragman du hittar när du tränar. Någon sa att det var lite löjligt, att det inte fungerade när jag skrev om det sist, men kanske har man inte hittat sin diafragma, att det är den och inget annat som rör sig när du andas. Via relaxatorn. Man kan spetsa till det och även använda den när man tränar. Det är så coolt, för allt jag lärt mig inom Medveten Andning det stämmer så väl överens med det jag upplevt i yogan. Men nu har jag också fått de naturvetenskapliga förklaringarna.
   Det första jag känner av om jag har en infektion, det är att andningen försämras. Därför är jag extra uppmärksam på den. Och jag längtar tills jag är frisk och kan promenera långt igen och i rask takt utan att öppna munnen. Hur gör du? Klarar du av att ha munnen stängd. Om inte, kan du tänka dig att du kan optimera ditt andetag så att du slipper öppna munnen?

Jag har skrivit om det tidigare, hade till och med en blogg ett år som hette Annikas andetag, här kan du läsa några blogginlägg jag skrivit tidigare om just det här.

15 kommentarer:

  1. Så spännande att läsa det här!! Jag har inte riktig koll på om munnen är öppen eller stängd alla gånger. Absolut i yogan men inte när jag löptränat. Det låter klaustrofobiskt!! Men kanske ska jag pröva...
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att många upplever det så i löpträning, en del "bara" när de promenerar eller rör sig lugnt. Men allt finns att vinna, försök!

      Radera
  2. Åh, så intressant! Jag reflekterade över det häromdagen att jag numera har stängd mun mycket oftare, njuter av de djupare andetagen. Har läst också om att näsandning på natten kan förbättra underbett, var det hos dig kanske? Skulle vilja att min son tejpade men han är lite för liten för att förstå det goda i det :-) Häftigt att allt hänger ihop. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan ha varit jag som skrev det. Vet att flera tandläkare har uppmärksammat andningens betydelse för tändernas placering, den är faktiskt viktigast! När jag gick en av kurserna i Sthlm så var det en tandläkare med som var helt lyrisk över tejpningens effekt. Snart är han inte för liten :) Kram och tack för dina ord!

      Radera
  3. Överbett ska det ju vara så klart.

    SvaraRadera
  4. Intressant. Ska fundera på detta, och hur jag gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det, det är ganska upplysande.

      Radera
  5. Jag andas verkligen genom näsan och mår så bra av det! Känner mig mer syresatt helt enkelt. Jag blev än mer inspirerad när du skrev om hur du tejpade för munnen när du sov. Och att luften renas, den värms när det är kallt, ja fördelarna är så många. Klart att det blir svårare vid en förkylning, men jag tar det för vad det är, gör nässköljningar då och då. Bra att du tar upp det igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är svårare när man är sjuk, själv hostar jag hela nätterna just nu, då flyger tejpen all världens väg! Men härligt att du blir inspirerad. De allra allra flesta kan förbättra sitt andetag och även sina bihålor och näsgångar. Kram! och tack!

      Radera
  6. P.s. Vid boxningsträning får jag dock lov att följa min tränares instruktioner och då blir det Ut! via munnen på slag.

    SvaraRadera
  7. Jag ska fundera lite på hur jag gör. Just nu har jag munnen stängd men när jag tränar och tar i... rätt säker på att den är öppen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta öppnar munnen när de tar i. Kan man successivt stänga den så har man snabbare återhämtning att kvittera ut!

      Radera
  8. Känner igen mig i det du skriver att andningen är en indikation på hur jag mår. Ända sedan jag började yoga så har det fallit sig naturligt att ha munnen stängd och tungspetsen vid tandvallen i överkäken. Men i höstas när jag blev sjuk i utmattningssyndrom så var det en period omöjligt. Panikångesten blev ett tag ännu värre om jag hade munnen stängd. Flämtade som en hund en varm sommardag! Men så fort jag mått lite bättre så har jag envist stängt munnen och jag är övertygad om att det gör skillnad. Att det är en liten pusselbit till att dagarna blir bättre, att mitt andetag djupnar och att kroppen läker fortare. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så intressant! Det hänger med säkerhet ihop tror jag. Kram och skönt att du kan stänga munnen nu :)

      Radera