onsdag 16 december 2015

Yogar igen och två app-förslag

Så hade jag min sista yogalektion på ett tag. Eller så. Och allt var sådär självklart som det bara är ibland. Mina yogaelever och jag är en enhet helt enkelt. Och idag vaknar jag tidigt och yogan bara är där. Den bara drar mig upp och får mig att göra en sadhana, angaharan jag inte gjort sedan slutet på sommaren. Och det finns där. Alltihopa. Och jag kommer längre och stannar längre i armbalanserna. Och ja, bekräftelsen på att jag gör det som är rätt för mig ramlar in. Det vänder och vänder igen, väldigt fort nu, jag följer bara med helt enkelt. Allt svänger i min tillvaro. Ändå håller yogan mig på banan.
   Jag som inte är något stort fan av av tekniska hjälpmedel när det gäller yoga måste ändå tipsa om två appar, utformade inom  Shadowyogan. Den första heter just Shadowyoga, visar uppvärmningen och de tre så kallade preludes, förberedande serierna inför asana-arbetet. Inget att använda om man inte är bekant med rörelserna eller kan förflyttningarna och andningen. Men är genial i sin utformning för den som tränat Shadowyoga och som en liten påminnelse om vad rörelserna heter och vad som kommer efter vad. Jag som inte gjort den tredje serien regelbundet känner mig tacksam i att hitta det. Serierna är tecknade, informativa och geniala i mina ögon. Man kan pausa och hoppa fram och tillbaka.
   Den andra appen är för den lite mer hardcore-yogautövaren. Den heter Time in men jag lyckas inte göra en skärmdump på bilden eller hitta den här på datorn. Det är en app med månens faser, position, swara och vilket organ som är påverkat och influerat mest just den dagen. Där finns också plats för anteckningar, vilket är coolt och väldigt stor hjälp för en själv, om man vill följa sin form utifrån månen. Man måste inte vara Shadowyogautövare för den, du kan använda den hur du vill. Fiffigt eller hur?!

6 kommentarer:

  1. Skönt att du är på mattan (och banan) igen! Ja ibland är det bra med tekniska hjälpmedel fast jag använder det mindre och mindre själv. Nackdelen är att det blir många papper hos mig med kriyorna på.. Ska kolla in time in, det låter intressant. Kram och styrka till dig♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! De här apparna verkar ändå rimliga i mina ögon, som hjälp när man före och efter skriver och kollar. kram kram ❤️️

      Radera
  2. Blir såklart nyfiken på apparna, ska kolla upp dem absolut :) Särskilt den andra du nämner ♥
    Kram och glad att du sakteliga (finlandism? :)) känner att det ljusnar hos dej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sakteliga är ett fint ord :) Gillar det och ja, det går ju framåt trots allt! Kram!

      Radera
  3. Vet att man inte ska gå vidare i yogan utan lärare, men i brist på någon samt brist på möjlighet att åka iväg önskar jag att det fanns en shadowyogaapp som gjorde att jag kunde utvecklas vidare... Även om jag flitigt gör min lilla serie varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är nu bönhörd :) Men du ser att du inte gjort en hel serie utan delar. Kram!

      Radera