fredag 11 december 2015

Vårda ditt hjärta ♥

Det finns så många sätt att meditera på, så många skolor med olika sätt att använda sig av mantran, musik, dristis (koncentrationspunkter) eller you name it. Men det behöver inte vara så heller. Man är där man är och att bara sitta 10 minuter rak i ryggen och stilla, utan att röra något, sluta sina ögon och bara låta flödet av tankar flyta förbi och eventuellt stanna upp fungerar också. Jag har mediterat på många olika sätt men för mig är det tysta, stilla det som fungerar bäst. Det som ger mig mest kraft och stabilitet i min kärna. Sanna Ehdin skriver om Happy heart-meditationen i sin senaste omarbetade bok av Den självläkande människan. Den är enkel och den är lätt. Sitt eller ligg bekvämt i några minuter. Några minuter några gånger om dagen. Sitter du i en stol, ha båda dina fötter i golvet. Slut ögonen, andas via näsan och låt magen styra (precis som i min yoga) och lägg ditt medvetande i ditt hjärta, nästan mitt i bröstkorgen, lite lätt åt vänster. Fyll nu ditt hjärta med ord. Inga meningar, inga mantran, inga affirmationer utan bara enkla ord. Ord som står för glädje och harmoni i dig. I ditt alldeles egna hjärta. Jag har börjat med den här meditationen några gånger om dagen. Jag gör den också liggande i sängen när jag ska sova. Jag gör den liggande efter min savasana och jag använder ord som; frid, värme, gemenskap, familj, kärlek, kramar - ja ni förstår. Det skänker ett lugn. Det är enkelt. Det fungerar. Det är fint helt enkelt. Ibland orkar man inte mer och då är det här perfekt. När man går från stora vyer till den lilla platsen i sitt egna starka hjärta. Härom morgonen när jag låg efter min yoga och laddade mitt hjärta så tänkte jag plötsligt KAFFE :) Jag kunde inte annat än skratta åt mig själv, det var helt klart dags för kaffe då och kroppen ville inte vänta längre. Tror jag. Har du testat det där? Om inte, det är lätt och enkelt och inte komplicerat på något sätt. Och det fungerar. Även rent vetenskapligt. Så här skriver Sanna;


Hjärnan och hjärtats olika roller
Hjärtat är som en stor knytnäve, med ett eget nervsystem som alltså kan uppleva, känna, lära och minnas. När hjärtats rytmer är i harmoni och koherenta (samstämmiga) får kroppen och hjärnan direkt en rad fördelar, som exempelvis mental klarhet, ökad intuition och bättre beslutsförmåga. När vi upplever äkta, positiva känslor blir också hjärtats rytm mer harmonisk och koherent.

Hjärtat kommunicerar med alla celler i kroppen med ljusets hastighet och kan därför mycket snabbt influera alla processer. Det scannar konstant av både kroppen och omgivningen. Hjärtat är alltid närvarande i nuet, ser till helheten, har överblick och därför en alldeles unik intelligens.

Hjärnan är däremot upptagen med tankar (processar och integrerar) på vad som har skett och på planering om vad som ska ske. Hjärnan kan koppla samman, lagra, skapa mönster och göra sinnesintrycken begripliga. Den kan lätt fångas av rädslor, negativt tänkande och oro – och den är inte i nuet.

Det är därför som principen i meditation och medveten närvaro-träning (mindfulness) är att öva sig på att låta hjärnan tystna och bara vara närvarande i nuet. Att stänga av den mentala papegojans tjatter och kontakta djupare och visare delar inom sig själv. Att skifta fokus över till hjärtat och be om guidning i en viss situation eller i sitt liv. Det vet vad som är rätt för dig.

Ditt hjärta är därför mer än kroppens viktigaste organ, det är själva essensen för ditt känslomässiga och andliga väsen – och därmed centralt för ditt välmående. Det är som kungen i kroppen där hjärnan är kungens rådgivare. Kungen kan be sina rådgivare om råd och sända ut dem för att samla information, men det är kungen som avgör och fattar besluten. Det är därför viktigt att lyssna och lita på sitt hjärta – hur ologiskt eller irrationellt det än verkar – för det har vanligen rätt. Går man emot sitt hjärta (sig själv), blir det ju oftast fel.

Om hjärnan har hand om detaljer och analyser så ser hjärtat till den stora bilden och helheten. Hjärtat är inte utsatt för kaos eller begränsas av smärta, rädsla eller neuroser, utan det är glädjefyllt, kreativt och kärleksfullt. Genom att lyssna med hjärtat befinner vi oss i en zon av kärlek. Det märker omgivningen av, det är avslappnande och höjer människor kreativitet och vilja att knyta an till varandra.

Förenklat uttryckt är det så att när du lyssnar på ditt hjärta, så talar det från dina genuina känslor. Det är ditt autentiska jag, närvarande i nuet. Hjärnan talar istället utifrån åsikter, rädslor och inlärda tankemönster, med ”borde” eller ”måste”. Det kan låta som om hjärta och hjärna är separerade men allt hänger givetvis samman; hjärtat och resten av kroppen behöver varandra såsom fågeln behöver sina vingar för att flyga.

Känner du dig provocerad av detta? Vi är ju inlärda att tro att det är hjärnan som är det överordnade och viktigaste, men tänk om det inte stämmer… Tänk om hjärnan istället lurar oss med ett förvrängt tänkande och fångar oss i tankebanor och mönster som inte är bra för oss?

Många lider också av stress och oro i vardagen och har svårt att bryta negativa tankemönster trots att man vet att det sliter på kropp, sinne och relationer. Det är svårt att slappna av och njuta utan att få skuldkänslor eller känna ångest.

Men det går att hantera och bli av med dessa negativa tankemönster genom att träna en ny enkel metod som jag utvecklat, Happy Heart-metoden. Det är en praktisk övning som gör att man bjuder in ett fridfullt sinne, även när livet är som mest prövande, stressigt eller svårt.

10 kommentarer:

  1. Å så vackert och inspirerande. Lite gör jag det när jag avslutar min yogastund. Fast jag skickar tankarna till de som finns omkring mig. Ska absolut testa med att lägga orden i hjärtat. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det brukar jag också göra men just nu behöver jag boosta mig ❤️️ Kram

      Radera
  2. Meditation är en gåva för mig. Speciellt den enkla, att gå inåt om det så är fem minuter. Samla dom rusande tankarna till en boll som slängs iväg.

    Happy-Heart, så vackert!
    Ska prova det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så känner jag också Hannis, det är en gåva. Och den här metoden är enkel, vacker och fungerar ❤️️ Kram

      Radera
  3. Du skriver så vackert. Jag har sedan min yogaretreat helg där vi talade om hjärtats intuition gått runt och funderat på just det..Så underbart spännande att vi vet det vi inte tror att vi vet och att vi alla är ett. Att våra hjärtan kan slå i samma takt för att våra energier går i samma ton. Det finns en finsk doktorsavhandling från Aalto universitetet om intuition. Ska kolla på vilket språk den var skriven kan inte komma ihåg om det var engelska eller finska. Min meditation heter hjärtats meditation men är inte samma som den du beskrev. Har sått med Sannas bok och funderat på att köpa den, nu ska jag nog göra det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marica ❤️️ Ja det är så spänande. Intressant också med avhandlingen. Sannas bok är sprängfylld med information, jag läser lite här och där :)

      Radera
  4. Vilken härlig meditation! ♥
    (Fnissar åt kaffe-tanken, det är så kul när kroppen bara... "kom igen nu och ge mej vad jag behöver!" :D)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur? Haha ja då ville kroppen ha kaffe!

      Radera
  5. Precis då där gjorde jag häromdagen och undrade om det verkligen kunde vara så enkelt? Räknas det verkligen som meditation när man bara sitter där? Här fick jag ju svaret!

    SvaraRadera