fredag 25 december 2015

Vad jag gjort och inte gjort

Vad har jag gjort den här julen? (Som för min del började i söndags när första ungen kom hem)
Pyntat med med ljus och stjärnor och en liten vit plastgran
Myst med familjen 24/7
Dragit i mig babygos och dofter
Ätit julmat EN gång
Vilat och läst
Pratat, pratat, pratat
Sett en del filmer
Fikat mitt i natten
Skrattat så jag storknat
Retats (lite lite lite)

Vad har jag inte gjort inför julen?
Inte storstädat 
Inte bakat
Inte gjort godis
Inte trängst i affärer för julklappar eller annat
Inte storhandlat
Inte haft ångest för något jag borde gjort
Inte brytt mig om att skriva julkort till avlägsna bekanta och släktingar

Och vet ni. Trots att jag nu ligger med en hosta där jag mest låter som ett skällande rådjur så är jag nöjd. Samvaron och ljuset spelar mest roll. Ärligt. Och det andra som var så viktigt tidigare har jag helt enkelt låtit bli. Och kanske roar det mig nästa år att baka, då gör jag det. Inte för att jag måste. För att jag vill. Och ja, min kropp klarade inte att stå emot sonens avgrundshosta och barnbarnens rosslande bröstkorgar. Småbarnens sjukdomar brukar vara giftiga för mig. Gör ingenting. Jag ligger i sängen och läser en julklappsbok och stormen dånar utanför.  Energin jag får från de här små människorna och den bubblande livsglädjen ger mig allt och lite till. God fortsättning kära ni!

8 kommentarer:

  1. Låter superskönt!!! Fina bilder Annika!! God fortsättning! Kramar/M

    SvaraRadera
  2. Annika, om det är någon jag önskar få ha det fint i helgerna så är det du, du som ger så mycket till alla andra. Hoppas din situation löser sig och att du får njuta av tillvaron!
    Varm kram
    Anneli

    SvaraRadera
  3. Tycker om "inte gjort-listor", för då har man släppt taget och låter det bli till vad det blir.

    Den bubblande livsglädjen, galet fint!
    Kram till dig

    Ps. Ja, jag tar beställningar=))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Har släppt taget om så väldigt mycket och allt blir bara bättre på det sättet. Kram kram och jag ska tänka ut ordentligt vad jag vill beställa ❤️️

      Radera
  4. En god jul helt enkelt, där lust och liv får plats ❤

    SvaraRadera