onsdag 9 december 2015

Utvecklingen är ingen rak linje

Här skrev jag om mellanrum och en cirkelrörelse som jag kan känna av så tydligt. Hittar en bild som illustrerar det jag försöker säga. Och den förklarar också väldigt tydligt vad det är som händer. När man utvecklas, tänker att man lämnat saker och så dyker de ändå upp. Som om man inte var klar, men utifrån en annan vinkel. En slags fördjupning av lärandet i en spiral där man ser på allt från olika håll. Som om man gick djupare in i snäckan. Den man kan lyfta till öronen och som gömmer havets brus. Spiralen som finns i öronen också och som finns på alla möjliga ställen i kroppen också. Rättså finurligt. Och ja, jag känner igen mycket av det som händer mig nu. Samtidigt ser jag det väldigt annorlunda. Och det är skönt. För när allt kommer omkring är rörelse det som sker. Även om det känns stillastående ibland. Förstår du vad jag försöker säga?

7 kommentarer:

  1. Ja, jag tror att jag att jag förstår. Chattade nyss med min systerdotter om min son...samtidigt som det känns som om jag just gjor detta för första gången så är allt ändå gammalt...Men det behövs. Det rör sig. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra. Allt går igen. På olika vis. Kram!

      Radera
  2. Det var ju precis det som hon beskrev i "Alla kungens hästar".
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du Carina, när jag läser riktigt bra böcker och får insikter så införlivas de hos mig, men det är inte alltid jag kan härleda varifrån kunskapen kommer. Läste ju den boken i somras men har efter den läst om 10 böcker av Carlos Castaneda som är proppfulla med insikter, kunskap och som fullkomligt rasat in i mig. Men jag kan inte säga var jag läst vad :) Helt enkelt. Du har säkert rätt men inget jag kommer ihåg medvetet idag. Kram!

      Radera
    2. Jag tyckte det var så fascinerande när hon (och olika djur) beskrev hur tiden går i cirkel. Det var svårt att förstå men samtidigt glasklart och logiskt. Det är så häftigt när man ser att kunskap från olika håll går ihop till i stort sett samma sak. Allt är ett. Det är fint.
      Kram!

      Radera
  3. Jo jag tänker att det där har jag kommit över men så dyker det upp nya situationer där jag får bearbeta det igen. Har märkt det när jag har varit på den kraniosakrala terapin, saker lagras i kroppen och de måste upp till ytan, igen och igen.. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande med den där terapin! Och ja, vi går alla igenom det igen, men alla kanske inte är uppmärksamma och ser att vinkeln är lite annorlunda. Tänker jag. Kram!

      Radera