fredag 19 december 2014

Bakfull

Bakfull. Kan inte beskriva det bättre. Kroppen stel och motvillig. Sinnet slött på något märkligt vis trots att jag sovit länge och djupt. Kaminen dundrar och ute smyger en försiktig sol i skogskanten. Det är grönt igen, det lilla vita som pudrade marken igår har smält undan. Det ser ut som vår därute trots att det snart är jul. Igår åt jag julbord med mitt jobb. Jag åt mest sill och lax. En liten bit julskinka gled ner. Några få potatisar. Inget bröd. Men vid dessertbordet var det svårare, lite ostkaka med sylt och grädde. Choklad. Några små knäck. Och ja, en julmust. Och när jag åkte hem kände jag mig gravid. På riktigt. Min mage stod faktiskt rakt ut när jag kom hem, jag såg ut att vara i sjätte månaden och jag funderade över hur jag kunde svälla så enormt. Även mina fotleder och knän kändes svullna! Djissus. Kan det vara maten? Kan det vara sockret? Eller är den största boven min julmust? Tja. Nu är det återhämtning på riktigt. Vem vill känna sig bakis större delen av tiden? Vem vill äta något som inte gör gott bara för att vara snäll, som jag ofta gjort, vill inte "krångla" bara äta och vara glad. Jag ska vara snäll. Mot mig själv. Jag började dagen med mjuk yoga som ändå bara kändes fyrkantig och stel. Satt i min meditation och då började mjukheten glida in. Tog en lätt frukost med mandlar, russin och havregurt (tack Nina för tipset!) och så en lätt promenad. Inga kilometrar. Bara för att sparka igång systemet. Gjorde mina sjukt jobbiga rehab-rörelser. Och tänk. Jag är ledig nästan tre veckor. 3 veckor!! Och varje dag ska jag påminna mig om att nu återhämtar jag mig. Och julmust som jag faktiskt tycker är jättegott, får inte komma i närheten av min kropp igen. (jag vet, socker och kolsyra...) Jag börjar sakta med min yoga och träning och värderar inget, bara låter det vara som det är. Lite nyfiken är jag på er andra, känner ni igen det här med att svälla så infernaliskt? Hur går det med julmusten? Blir du också bakfull?

8 kommentarer:

  1. Ja du vet ju hur jag kände efter julbordet jag var på. Jag drack iofs lite alkohol då (ingen julmust), men känslan av obehag dök upp även av maten och julgodiset. Inte svullenhet så mycket dock, men illa nog när man känner av andra fysiska åkommor. Jag avstår från läsk helt och hållet numera för jag får ont i magen och julmust innehåller ju en del gluten (om än ganska lite) så jag hoppar över det helt i år.
    Det blir nog på det hela ett väldigt annorlunda julfirande i år. Ingen julmat utan jag kommer att hämta vegetariskt på favoritstället att ta med till svärföräldrarna. Alkohol blir det ingen heller i år, trots att jag lovat vin/öl till vänner som kommer på besök på juldagen. Har man lovat mig själv vila och batteriladdning får man snällt lov att följa det kroppen mår bra av också.

    Tänk att vi är lediga nu Annika! Äntligen! :-) Jag är också ledig i ca tre veckor. Måste plugga lite de sista veckorna, men den första ska helt ägnas åt att ta dagen som den kommer.
    Önskar dig en mysig helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att läsa dina rader idag Carina. Alkoholen struntar jag helt i, har aldrig druckit något på jul. Men jag ska skärpa mig och vara rädd om mig också. Och du, nu är vi lediga! Underbart. Kram och ha en fin helg du också!

      Radera
  2. Bakfull absolut! Och det är en så märklig känsla! Samtidigt så nyttigt att få känna hur intensivt det vi stoppar i oss påverkar oss - i förlängningen blir det allt lättare att äta "bättre". Ja, jag är så glad att jag hittade havregurten - har du gjort egen redan? Själv har jag inte kommit mej för, men nu i dagarna kanske?! Kram och njut, ska önska vår snö till dej.... det skulle räcka gott och väl åt fler ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en märklig känsla och precis som du säger så viktigt att lyssna på kroppen ännu mer. Visste inte att man kunde göra egen havregurt, ska genast forska i detta! Kram och jag såg hur hysteriskt mycket snö ni har och vi har ingen... Nåja, vintern är lång!

      Radera
  3. Min mage sväller faktiskt upp, precis som du beskriver, av inlagd sill.
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tänk om det var sillen?! Ska ha koll på det, tack!

      Radera
  4. Jag tycker det är svårt när det är så mycket mat. Helt galet mycket mat och kommer försöka hejda mig så att jag inte somnar på kvällarna här framöver och känner mig svullen och bara däst. Mår så dåligt av det.. Man kan ju förhindra det genom att äta mindre såklart men även om jag rör på mig innan fysiskt så processar kroppen maten bättre... Julmust påverkar mig inte så men stora mängden kolhydrater gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det håller jag verkligen med dig om! Försöker alltid äta utan att bli proppmätt, så också den här kvällen så det var inte därför jag svullnade upp och ja kolhydrater är inte så bra för mig heller!

      Radera