onsdag 3 december 2014

Läkande asanas för kvinnors eventuella problem


De kvinnliga problemen. Eller hur man ska formulera sig. Mensvärk. Pms. Klimakteriebesvär. Jag har en asana som jag tjatat om en hel del. För jag kan inte låta bli att påminna om den då och då, baddha konasana, fjärilen.
Jag har fått olika frågor av mina elever och när det gäller de här problemen så är baddha konasana överlägsen. Enligt min erfarenhet och vad de berättar. Igår blev jag extra glad över vad jag fick höra.  
   Den första berättar om sin svåra pms, med jobbiga cravings och outhärdligt humör. Nu har det stillnat ner sig betydligt.
   Nästa berättar om att hon haft svettningar och vallningar i så hög grad att hon har varit tvungen att gå upp , 3-4 nätter varje vecka för att duscha och byta lakan. Nu ligger hon i supta baddha konasana, bakåtliggande fjärilen i 20-30 minuter innan hon går och lägger sig. Sedan hon började med det har hon inte behövt gå upp en enda natt, inte vaknat av svettningar och vallningar.
   Den som haft svår mensvärk har som "i ett trollslag" (hennes ord) blivit av med värken efter att ha legat i supta baddha konasana.
   Den ska till och med vara bra för den som är i läge för att föda barn. Livmodern hamnar rätt och det är så logiskt och naturligt. Jag blir glad och varm inombords över att en enda asana kan ha sådan påverkan. Det visar än en gång en glimt över hur otroligt verksam yogan är när den används rätt även för olika typer av åkommor och kroppsliga problem. För inget av tillstånden är naturliga. Det handlar om obalanser och hormonsköljningar. Det är inte ett naturligt tillstånd att ha mensvärk, pms eller våldsamma svettningar i övergångsåldern. Det är bara vanligt. Så vanligt att vi tror att det hör till och att det är något som är som det ska. Är du intresserad av att veta mer och få fler asanas kring de här delarna i livet så rekommenderar jag varmt att ta del av Emma Balnaves' pdf-fil som finns på här. Bara att ladda ner. Ta hand om dig och var rädd om dig. Och glöm framför allt inte att menstruationen är en nedåtgående process i din kropp, yogan är en uppåtgående. Så någonstans "krockar" de om man kör på som vanligt. Men sittande och liggande läkande asanas, de vinner alla dagar i veckan i de här tillstånden.

Bilden på mig när jag sitter i baddha konasana är förstås tagen av Dan Lindberg

8 kommentarer:

  1. Det tog ett tag innan jag landade i det du skriver om nedåtgående vs uppåtgående rörelse. Stretade liksom emot. Nu när jag praktiserat by the yoga book så är allt så mycket mer stillsamt, på alla plan. Så jag skriver också under fjärilens kraft, Sat Nam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att höra Nina. Sat Nam.

      Radera
  2. Måste vara en fantastisk känsla att se dessa människor bli hjälpa så fort och så effektivt.

    SvaraRadera
  3. Åh, så intressant! Det känns som om vi moderna människor (kvinnor) kämpar emot naturen och våra kroppar. Att vi har tappat det här med att lyssna och samarbeta, och att det faktiskt är skillnader mellan mäns och kvinnors kroppar. Det blev myckey fjäril under graviditeten, kommer ihåg att du tipsade då. Gillar såna här inlägg, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ja, den är fantastisk den där fjärilen. Och precis som du säger så vill vi att det inte ska vara skillnad ibland, men vi kvinnor och män har väldigt olika kroppar och det behöver man ta hänsyn till. Kram kram!

      Radera
  4. Det här var inspirerande. Jag är i en fas da jag testar det restorativa fran hatha. Att ligga och slappna av i en asana och andas en 5 min till en halvtimme. Det är som att ga pa bio i sitt eget liv i bland. Minnen som etsat sig fast men glömts. Tack! och Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det kan vara mycket som kommer upp. Alla asanas går det inte att ligga i så länge, men nog är det skillnad mot att röra sig i ett flöde? Kram kram

      Radera