onsdag 10 oktober 2012

Är det OK att förändras?

Jag har haft en tung period. Tung för att mitt jobb är kaotiskt stressigt just nu. Eller just nu, det har varit det en tid. Jag har lyssnat på kroppen, vilat hemma när jag haft feber och sökt läkare för mitt rusande hjärta. Men det är också svårt att vara hemma när ens arbetskamrater får göra det man skulle gjort. Jag tänker att jag gör det för andra, då gör andra det för mig. Någon gång. Att det liksom jämnar ut sig. Men det är inte riktigt så att alla delar den tanken, det förstår jag också. Hursomhelst, jag har varit hemma. Men sömnen har lyst med sin frånvaro. Jag gör allt jag kan för att må bra på jobbet. På min fritid. Jag yogar. Mediterar. Äter bra. Försöker lägga mig i vettig tid, även om jag inte somnar. Vet också att när tankarna blir för många, då gör jag övningar för det. Men det finns en gräns. En gräns. För vad jag kan förmå mig till att göra för att hantera stress jag inte råder över. Jag vet inte hur du har det, men stress i min värld är det som orsakar problem. När man inte styr själv. När jag har mycket att göra och det existerar en dialog, då blir jag inte stressad. Jag blir stressad av det utanför mig, som jag inte styr. Ändå brottas jag med skuldkänslor för arbetet, hur oviktigt eller viktigt man än tycker att det är, och jag vet verkligen att det inte gagnar mig. Ändå har jag stått emot. Jag har faktiskt tagit mig själv på allvar. Men det kostar på. För lite nattsömn är priset. Taggigt mellan arbetskamrater. Och nej, jag kan inte fördjupa mig i det, det går inte här. Ändå vill jag nämna det, att vi har ansvar för oss själva i första hand. Men i andra hand även för varandra. Vilket klimat vill vi ha på arbetet? Vad tänker vi om människor som säger - jag orkar inte? Är det OK att byta, från att ha varit den som alltid orkat och fixat till att säga - här är min gräns? Just nu idag, känns det inte så för mig. Och det är svårt. Man jag har en fantastisk familj. De ser mig. Vet vad jag kan. Står där. Och mina yogaelever. Som utan att veta om något av detta, ger mig en fantastisk support. Som osökt kom in på delar i min undervisning igår och hur jag böjer mitt huvud i tacksamhet när alla gått hem. Att den andra sidan finns där också. Just nu har jag lite svårt att se den, därför tänker jag att de där orden vi uttalar till någon annan, de är så viktiga. Säger vi något i affekt, som jag verkligen gjort många gånger själv, får vi också ta ansvar för det. Och att tala till människor. Inte om. Inser att yogan har förändrat mig i grunden Och jag samlar ihop mig. Tankar min frid från ovanför mitt huvud och inser att något måste förändras.

12 kommentarer:

  1. Sätter mej tillrätta på stolen och läser en gång till, och så en gång till. För du är inne och skriver om sådant jag bearbetar så det ryker just nu. Jag har bara inte så finstämda ord att beskriva det med, som du har. Ja, något måste förändras och det går inte längre att blunda. För det är något så snedvridet med ansvar idag, både gentemot sig själv och andra. Det är som att alla mer eller mindre tappat kontakten uppåt (och inåt) - du nämner friden som man tankar ovanifrån. Jag gör detsamma som du, samlar ihop mej och tankar jag med. Vi behöver det nu, både för vår egen skull och för dem vi lever med, här&nu.

    Ljus & värme!

    SvaraRadera
  2. Ja, precis som Nina fick jag läsa om...om att tanka...så viktigt och ändå så svårt.
    Klart att det är okej att byta.
    hmmm vet inte riktigt vad jag ska säga...känner igen mig i den där nattsömnen som borde vara bra. Ändå ligger man där och maler...
    Kan bara skicka dig en kram...en stor Kram

    SvaraRadera
  3. Jag blir otroligt berörd av det du skriver. Faktiskt tåras ögonen för ja, det du skriver är så äkta.
    Förändring är aldrig lätt nej. Det kan vara ens värsta mardröm, men vet att det är av godo. Det måste få hända. Vi måste gå igenom det. För att sedan resa oss igen, som fågel Fenix.
    Jag inser nu att jag inte ens vet vad jag ska skriva för du sa det redan så bra och jag tackar för detta.
    En stor värmande kram till dig!

    SvaraRadera
  4. Men visst är det bra när man kommer till en sån punkt att man faktiskt måste förändra något. Äntligen. När man har vridit och vänt på sig själv och tingen så mycket det någonsin går, och det räcker inte. När man har tagit till vartenda knep som finns, och det hjälper inte. När man faktiskt måste agera, måste förändra, för det finns inga alternativ kvar. Tacka för det, Annika.
    Tänker på dig och skickar dig bamsekraft!
    Kram Carina

    SvaraRadera
  5. Här är en till som stressar mycket på jobbet nu. & mannen med. Familjen blir lidande om man ger allt man har på jobbet har jag märkt. Men än så länge går det bra, med hjälp av lite akupunktur.

    SvaraRadera
  6. Man kan t.o.m. tänka på det som att "någon" vänligt men bestämt puffar en i rätt riktning. Människor som vi är sätter vi ju hälarna i backen och envisas med att vi vet bäst, men universums vishet råder...
    Kram igen!

    SvaraRadera
  7. Ni kan inte ana vad era kommentarer betyder för mig. Tack för att ni läser, skriver och bara finns där. Jag känner värmen och omtanken ända hit. Kramar till er!

    SvaraRadera
  8. Hej Annika,
    Jag tänker så här att när det gäller arbete så vill vi oftast att det skall vara så att glädje och motivation är drivkrafterna men i mig själv har jag upptäckt att det faktiskt till större grad är skuld och någon form av överlevnadsrädsla som lurkar under. Att du känner in dig själv och respekterar dina gränser är ett helt fantastiskt framsteg tycker jag. Men som ett brev på posten kommer all den skuld upp som drev ditt beteende förut om du då exempelvis gick och jobbade när du var sjuk. Det är nu du behöver Mindfulness allra mest :) Att separera dig från tankar och känslor ett tag och observera dem. Acceptera att de var en del av dig förut och att de inte behöver vara det längre och att du kan förlåta dig själv.

    Jag försöker göra på ovanstående sätt, det svåra tycker jag är att bryta igenom steget mellan att vara inblandad i sina känslor och att vara observatören. När känslorna har så att säga desintegrerats så har jag många gånger också märkt att utsidan också förändras. Att det inte är möjligt för någon annan att vara irriterad på mig för något som jag inte känner skuld för och så blir de sociala relationerna lättare att ha att göra med.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen har du helt rätt, man kommunicerar även det man inte är helt nöjd med eller klar över själv också. Naturligtvis. Tack för kloka tankar. Kram

      Radera
  9. klokt och sant så sant. vad bra att du känner att något måste ändras..att du uppmärksammar dig själv och dina signaler. jag känner så igen det där med stressen. också Mitt största gissel, den inre sterssen som förtär en. den knutna handen i det man gör..att upptäcka den och lossa, lösa upp, det är inte alltid så lätt precis. jobbar på det liksom du...

    kramar Lycke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Lycke vi jobbar på och jobbar på :) Stor kram

      Radera
  10. Jag är bra på det jag gör och söker dessutom ofta bekräftelse. Till slut snurrade det fort för mig och jag mindes inte längre vad riktig arbetsglädje är. Jag drog mig undan.
    Missade en hel del tid med familjen de senaste åren. Kanske inte så mycket rent fysiskt, som mentalt. Jag var inte närvarande när jag var hemma. Det sörjer jag nu.
    Men det leder ingenstans att ge sig själv skuld. Bättre med medvetenhet. Jag får vara vaksam på mina drivkrafter, försöka bejaka nya, som ger ett bättre resultat. Det är inte lätt. Men jag tränar, i det lilla, varje dag.
    Tack för att du delar meddig. Tack alla ni som delar med er. / Anneli W

    SvaraRadera