fredag 5 oktober 2012

Andlighet vs religion

När man är hemma och vilar, lite sjuk, som jag varit några dagar, blir det film, tv och böcker. Lite fika och sömn och så rullar det på. För trött för att gå ut fast höstvädret ser perfekt ut. Björkarnas ståtliga stammar med knallgula löv och kastanjens lite mörka blad i kanterna. Gräset ser saftigt ut. Knallgrönt och blött. Solen står lägre och gör allt mjukare. Jag ser reprisen av Debatt där man pratar om yoga i skolan eller inte. En kvinnlig pastor har anmält en skola i Stockholm någonstans för att de inte "varudeklarerat" det andliga i yogan. Och fram träder då olika människor som sysslar med yoga, bland annat just den läraren som haft de skolbarn i yoga, som pastorn anmält. Hon är för övrigt den lugnaste och mest harmoniska i hela debatten, kanske säger något? Hon säger att det inte har något med religion att göra, att det är andligt, spirituellt - varpå Sivert Öholm rasar. (Hur nu han kan få delta i så många tv-program är en annan gåta).  Han rasar över att han fått recept på medicinsk yoga på sjukhuset. Det stora pampiga Akademiska Sjukhuset i Uppsala har nedlåtit sig till att ge honom ett recept på yoga. Han vill inte lyssna på vetenskapliga undersökningar som arbetar med yoga och där man sett tydliga förbättringar i olika sjukdomstillstånd. Nej han är arg för att han inte fått ett recept på förbön i kyrkan. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag slås av rädslan hos oss svenskar. Inte alla, men många bär på den. Rädslan för att det ska komma in något okänt RELIGIÖST i våra kroppar och medvetande och tänk vad händer då? Blir vi hjärntvättade? Eller när jag läser senaste numret av nya svenska tidningen Yoga för dig. Där uttalar sig en man som är ledare på Friskis &Svettis. Samma sak där.  Han vill locka fler män till yogan och vill på något sätt berätta att "yoga håller på att bli ofarligt". "Jag tror att det har att göra med att de första utövarna i Sverige var väldigt influerade av Indien. De pratade om prana och chakran och använde rökelser, men nu inser allt fler att yogan är så mycket mer än så". Mycket mer än vad? Yogan kommer från Indien, hur skulle vi kunna låta bli att bli influerade? Vad är vi rädda för? Skulle det vara något hokus pokus att tända lite rökelse? Som jag ser det så blandar vi ihop två begrepp; religion och andlighet. Det är definitivt inte samma sak. Eller för att citera Mahatma Gandhi - God has no religion. Och när det kommer till andlighet, varför vågar vi inte se att yogan är en andlig disciplin? Och stå för det? Varför förminska den till något slags anti-stress-medel? Någon slags streching? Det gör mig ledsen. Varför står inte skolan i Stockholm för att det är en andlig disciplin men att man kan ha vilken religion som helst när man utövar yoga, eller ingen religion alls. Närmare 500 miljoner människor utövar yoga på jorden. Det är klart att alla har olika bild av Gud, den högre energin/medvetandet eller vad vi vill kalla det som är ofattbart för oss. Vill du använda yogan som en slags motionsform, gör det, men se inte ner på ursprunget eller hur yogan har utvecklats. Och min förvissning är att när du yogat dig trött på Friskis&Svettis, då kan det hända att du letar vidare om du känner att något väckts inuti dig. En hel del av mina elever har gjort det, kommit till mig och  säger de att de gör yoga nu. Törs vi inte stå för att det är andlighet vi sysslar med? Vad är vi i så fall rädda för?

Bilden har jag lånat från Gandhis Facebooksida

18 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Kul att du skriver det på svenska :)

      Radera
  2. Jag tror tyvärr att det handlar om pengar.....rädda att tappa elever om de talar om chakran, nadis å tänder lite rökelse....sååå tråkigt!!!! Så vi fortsätter att elda på, låter energin å andningen guida oss...;) Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske har du rätt i det. Ja vi fortsätter som de vi är, energi och andning får oss på rätt köl!

      Radera
  3. Håller med Annelie ovan. En slags rädsla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rädsla för så mycket, jag blir lite trött ibland... Tack för dina ord!

      Radera
  4. Instämmer med Nina!
    Jag såg Debatt igår och höll på att gå i taket. Blev därmed påmind om vad jag behöver arbeta med. Min tolerans mot trångsynthet. ;)
    Önskar dig en härlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh då är vi två! Önskar att du också haft det bra! kram

      Radera
  5. Utan andligheten ingen yoga:-)

    SvaraRadera
  6. TACK för den här texten! Min yoga är i allra högsta grad en andlig praktik, och jag har många upplevelser från den som i det närmaste kan beskrivas som religiösa. Det här är ju det som är BRA med yogan, som gör den så värdefull: Att genom något som vid första anblick verkar vara en fysisk träningsform komma åt något betydligt djupare i människan.

    Men nej, det är inte religiöst, iaf inte enligt min definition. Med religion kommer dogmer, regler, och förhållningssätt. Med yoga kommer ett bättre inkännande av sig själv och andra, mer kärlek, och en större öppenhet. (För att uttrycka det lite slarvigt om religion.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur? Det är ju det som är det fina med yogan. Vi behöver ju inte en sport till för att röra på oss :) Inte i någon text kring yoga har jag hittat någon religion, däremot massor med andlighet. Tack för ditt innehållsrika text!

      Radera
  7. Jag kan känna igen mitt eget psyke i den debatt som du beskriver. En del av mig yogar varje dag och tar det andliga som yogan och meditationen ger som den mest självklara livsluft. Men samtidigt är jag på något sätt religionsfobiker och får spader om min amerikanska yogalärare pratar för vitt och brett om gud. Jag tror att det handlar om att vi står i en brytningspunkt mellan ett kontrollsamhälle och ett som kommer att byggas av 100% självständiga och okorrumperade individer. För mig står yoga för det senare och religion för kontrollsamhälle. I bland känner jag en rädsla för att mitt andningshål skall besudlas. Det är kanske lite sorgligt att ordet gud för mig har blivit likställt med kontrollreligion och jag har mina egna vägar runt det. Jag antar att det är ett sår som behöver läkas i mig och i samhället i stort. Där är yogan ett fantastiskt verktyg. Och det indiska ursprunget kan fungera som en katalysator för att det just inte varit en del av vårt kontrollsamhälle. Men andligheten i sig är ju varken österländsk eller västerländsk utan min egen likväl som universell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna, välkommen hit! Och tack för din ärlighet. Tror att många känner igen sig i det du skriver. Varför är ordet Gud så laddat? Svårt att säga, måste vara en kombination av något slags logiskt vetenskapligt samhälle, där man utelämnat andra dimensioner. Som någon slags modern tillvaro. Eller, jag vet inte- När jag sa i mitt fikarum på jobbet att jag tror på Gud så blev det helt tyst. Det hade varit enklare om jag hade sagt något om sex tror jag t ex. Vi har svitschat tabun på något märkligt sätt. Och så alla som började övertyga mig om att jag INTE tror på GUd.... men det är en annan historia!

      Radera
  8. ja, vad ska man säga.... Trött blir jag i alla fall. Jag skriver ut medicinsk yoga på recept mycket ofta, senast idag. Patienterna är mycket nöjda. Det går inte bortse från andligheten i yogan... och jag tänker att ett liv utan inslag av andlighet är ett mkt fattigt liv... men allt har sin tid. Jag har varit en gång på yoga på Friskis och ja, det var ett rent strechpass som jag upplevde det men tycker som du att det kan bli en inkörsport till yogan!
    Sivert skulle må bra bra, läs tagga ner lite av yoga! ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har rätt. Och jag kanske ska lyfta blicken lite och se att det faktiskt är många som skriver ut det på recept utan att någon förfasas. Och ja utan andlighet vore livet väldigt fattigt. Tack för dina ord!

      Radera
  9. Jättebra! Det är likadant med healingen, jag upptäcker att jag nästan ber om ursäkt för att jag ibland bara måste tala om gud i samband med healing och då menar jag inte kristendomens gud utan det där stor, allomfattande, som är så svårt att hitta ett namn på. Så jag säger gud, och skojar bort det lite ursäktande. Varför gör man så?? Varför gör jag så? Varför är det lite fult med andlighet? Vi har verkligen kommit långt från vårt ursprung här uppe i nord, i den heliga vetenskapens och teknikens namn.
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det konstigt? Och i healing :) Tack för dina ord!

      Radera