tisdag 27 juni 2017

Lite skral

Äntligen har jag varit till tandläkaren. Det är inte många gånger jag längtat dit. Men nu så. Och ja en bit av tanden behövdes dras ut... Hon sa att hon förstod hur ont jag haft det men nu är den lagad och fin. Snacka om att man får användning av sin djupandning. De undrade vad det var som lät! Oj sa jag, det är bara jag som andas med magen och släpper alla tankar :)
   Kommer hem och äntligen ligger mitt röntgensvar i brevlådan. Tänk att det tog 15 dagar att få det. Nå. Han skriver att jag har måttlig artros. Jag vet inte om jag ska bli ledsen nu. Om jag ska bryta ihop. Men nej. Jag funkar inte så. Jag är 62 år, en vän som är röntgenläkare säger att ingen i vår ålder borde röntgas för alla har lite artros. Och han säger vidare att de flesta blir sämre så fort de får sin diagnos. Men jag är inte de flesta. Jag tänker träna ordentligt nu. Nu finns ingen smitväg. Ingen genväg. Här ska lår och rumpmuskler tränas. Och jag lägger om min kost helt till strikt LCHF. För är det något som gagnar min kropp och mina leder så är det bra fett och lite protein. Ja hela mitt system. Inga kolhydrater. Jag har läst hundratals berättelser om människor som läkt både det ena och det andra med LCHF, men ärligt, jag har aldrig läst någon forskningsrapport om vegetarisk eller vegansk kost. Har du? Tipsa mig gärna i så fall. Och när jag läser Martina Johanssons böcker om artegen kost  kunde  jag inte bli mer inspirerad.  Böckerna jag läst är Hormonbibeln, Magstarkt och Fettfrälst. Hon underbygger precis alla tankegångar med forskning. Det är också lätt skrivet, lätt att förstå även om det är mycket kemi. Det är också artegen kost min kropp är sugen på nu när jag bara druckit i några dagar. Kött. Fett. Så här ska optimeras.

Känner mig lite skral med en trasig tand och en höft med måttlig artros. Å andra sidan finns här allt att jobba med!

15 kommentarer:

  1. Du har ju säkert läst om gelatin, att det är super för leder och muskler, ja allt i kroppen, även huden. Och äter man kött så är det ju ingen sak att få i sig. Finns tom en grupp om detta på fb tror jag. Ska kolla o tagga dig isf så kan du läsa om du vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack gulledej! Jag har redan gått med i gruppen och tar en tsk gelatin i lite vatten varje dag. Upplever en förbättring!! kram!

      Radera
    2. Va bra!! Jag kanske ska prova me..?! 😀
      Kram!!!

      Radera
    3. Inget att förlora 😁

      Radera
  2. Tycker du är en kämpe alla dagar i veckan! Kraaaam /M

    SvaraRadera
  3. Gud så skönt att tanden mår bra igen! Och nej, du är verkligen inte alla andra! Jag är inte det heller. Ingen av oss är. Hur vi än vrider och vänder på det som "drabbar" oss så har vi ett val, skitjobbigt men sant. Det finns inga genvägar och bara man kan tugga i sig det, har man allt att vinna. Liksom du så mår jag inte helt bra av att äta enbart vegetariskt, min kropp tynar och fryser och alla möjliga krämpor kryper fram. Jag behöver massor av fett och krämig, mättande mat. Kram och lite extra healing till höften!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack rara du. Tyvärr är det så att alla jag känner som haft problem med artros och t om blivit opererade har varit vegetarianer... Jag vet att min förra TCM-läkare försökte få en del att äta kött just för det vi inte får i oss annars. Det är lite samma som yogan, att göra det som gagnar och inte det man har lust till. Att äta det som gagnar och inte det man har lust till. Om du du förstår hur jag menar? 😅 Kram!

      Radera
  4. Skönt att du slipper tandproblem nu! Om du verkligen vill hitta info/vetenskapliga artiklar om vegetarisk mat kan du kika in på Läkare för Framtidens hemsida: http://www.lakareforframtiden.se/ som ett litet tips (just nu med en artikel om att fiberrik kost minskar risken för artros bland annat). Jag hittar även en del bra referat på www.traningslara.se och på www.tyngre.se. Däremot har jag inte hittat så många vetenskapligt bra artiklar om att LCHF skulle vara en mirakelkur, men om någon upplever att han/hon blir bra av det, så fine. Placeboeffekten är ju inte helt okänd den heller.

    För egen del mår jag toppen av veganmat kompletterad med extra alg-omega-3 (för att jag inte äter så mycket valnötter) och B12, men det är ju min kropp och alla fungerar inte på samma sätt. Hoppas att du hittar något som fungerar för dig!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Och vill du läsa om forskning kring lchf så gå in på kostdoktron.se Där finns otroligt mycket artiklar om artegen föda, det dom vi är designade för.
      Placebo är fantastiskt och betyder ju att vi kan läka oss själva. Men skulle det bara handla om det när det gäller alla tusentals människor som läkt ut alla möjliga sjukdomar, diabetes, högt bltr, migrän, tarmsjukdomar, fetma osv?? Kanske funkar placebo också vid vegankost? Att man tycker att man gör rätt?
      Jag vet att det här är en het potatis så fort man andas om vad som är "rätt"kost. Vi är ju individuella men inte så individuella att vi har olika biokemi tänker jag.
      Glad att du hittat det dom funkar för dig! Hoppas du mår lika bra om 20 år när du börjar närma dig min ålder :)

      Radera
    2. Lite intressant att du länkar till Jonas Colting som förespråkar paleokost :) Och det han skriver om stora undersökningar om köttätare vs vegeterianer och veganer, inte egentliga skillnader i livslängd. Sedan kanske det i sig inte säger så mycket. När det gäller din länk till framtidens läkare så känner jag mig oerhört skeptisk till den stora undersökning de hänvisar till. Vad vet man mer om vad människor åt? Kanske väldigt mycket kolhydrater? Sedan är det skillnad på kött och kött och charkuterier. Vad är iblandat i köttet. För vi härstammar trots allt från jägare=köttätare. Ingen åt några tillskott då :) Kram!

      Radera
    3. Just Colting tillhör inte mina favoriter på tyngre.se, däremot Jacob Gudiol (samma som skriver på träningslära), som har ett vetenskapligt förhållningssätt till det han tar upp. Absolut tror jag att placebo även fungerar vid vegankost. Min tanke var inte att kritisera ditt kostval, utan att länka till sidor med vetenskapliga artiklar i mer lättsmält form.

      Det är ju mycket mer än kosten som påverkar vår hälsa - det vi stoppar i oss är en liten del i någonting mycket större som handlar om vilka arvsanlag vi bär på, hur vi lever våra liv och har levt våra liv i tidigare åldrar, hur mycket vi rör oss/sitter stilla, och på vilket sätt, våra sociala förhållanden m.m. Rör även utvecklingen av cancer - som dessutom beror på ren och skär otur (alla jag känner som har drabbats har varit "allätare").

      Jag reagerar dock lite på att kolhydrater bannlyses så hårt. Till syvene och sist är det just kolhydrater som är bränslet för våra kroppar, hur illa vi än tycker om dem. Om vi stoppar i oss för lite kolhydrater kommer kroppen att omvandla andra näringsämnen (enklast att omvandla fett, om det inte går tar kroppen protein) till kolhydrater. Hjärnan kräver t.ex. ren glukos som enda bränsle - en enkel kolhydrat - socker. Eftersom hjärnan är vårt viktigaste organ ser kroppen till att förse den med det den kräver.

      Själv tror jag att en obalanserad vegankost med många processade livsmedel, halvfabrikat och socker är mindre hälsosam än en balanserad blandkost med mycket grönsaker, fibrer, nyttiga fetter (omättade) och "rätt" typ av kött (d.v.s. inte charkprodukter). Men att en balanserad vegankost som framför allt bygger på "wholefoods" också kan vara hälsosam, och bättre för miljön.

      Nej, vi åt inte tillskott på stenåldern. Men vi blev inte äldre än ca 35 år... Jag hoppas att jag mår bra på min hyfsat balanserade vegankost även om 20 år - har i alla fall gjort det de senaste 20 åren...

      Fridens!

      Radera
    4. När du skrev "om någon upplever att han/hon blir bra av det, så fine. Placeboeffekten är ju inte helt okänd den heller." tyckte jag du var föraktfull. En och annan?! Det är ju hundratusentals människor som blivit hjälpta från inflammatoriska tillstånd och sjukdomar i kroppen på ketogen kost. I Sverige. I USA. I Storbrittanien. Och ja jag har kollat dina sidor, inget som imponerar på mig, någon sida har mest gammal skåpmat och uppfattningar. Kan rekommendera att läsa och lyssna på läkare som svängt i debatten kring kost, vetenskapsjournalister från när och fjärran som beskriver det hela. Rekommenderar boken Ett sötare blod av Ann Fernholm, Brödberoende av hjärtläkaren William Davis, Good calories bad calories, fats, carbs and the controversial science of diet and health av vetenskapsjornalisten Gary Taubes som gjort en hel del banbrytande reportage.

      Ren och skär otur när det gäller cancer? Hm, blandätare skriver du, men du vet ju inget om hur mycket kolhydrater de petar i sig då? Vad tror du cancerforskningen syftar till då? Och som sagt redan för 80 år sedan påvisade man att utan socker dör cancercellerna ut.

      Nej det är en myt att vi behöver kolhydrater, fram tills för
      10 000 år sedan klarade människan sig bra utan och när spannmål gjorde entré i vår historia kom också sjukdomar alltifrån cancer till karies i tänderna. Däremot är det så att när man utesluter den inflammatoriska kosten och hamnar i ketos så får man en mental skärpa. Många använder ketogen kost just för att ketos innebär ett stabilt flöde av ketoner till hjärnan och du undviker blodsockersvängningar. Det innebär ofta en upplevelse av ökat fokus och förbättrad koncentration. Något jag själv kan skriva under på.

      Miljön? Den debatten tar jag inte ens med tanke på oländiga trakter i Afrika där man inte kan odla något men kan ha getter på bete eller vid sojabönsodling (sojabönan som inte är gjord för människokroppen och som den inte känner igen) som skövlar stora ytor regnskog. OSV osv.

      Jag hoppas också du mår bra om 20 år, den enda vegan jag känner som hållit fast vid sin kost i mer än 40 år, är nu väldigt sjuk, har fått massor av allergier och andra symtom i kroppen.

      Skrev mest det där om kosttillskott för att skoja. Och ja, de levde ett hårt liv på den tiden. Men de naturfolk som fortf äter som man gjorde innan spannmål tillhör de friskaste folken. Något att fundera över.

      Allt gott!

      Radera
  5. Trodde inte att det var en tävling mellan LCHFare och vegetarianer/veganer. Jag är ju inte vegetarian av hälsoskäl och bröstcancer fick jag trots det. Men jag har en kär vän som blir mycket bättre med sin artros (hon har förfärliga smärtor) när hon lägger om till vegankost, helst raw. Blir lite ledsen när någon rackar ner på det andra mår bra av. Ger fullständigt tusan i vetenskapliga artiklar...behöver inte dem. Det som funkar för en behöver inte nödvändigtvis funka för andra. Hej hej! Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rackar ner? Det var inte min intention någonstans, jag bara berättar det som finns i min verklighet och närhet. Borde vara ok eller hir?
      Tävling? Nej verkligen inte. Som jag skrev till Josefine här ovan är det skönt när man hittar rätt för sin egen del. Det är ju det jag vill och då vågar jag ställa gamla "sanningar" mot väggen för egen del. Vet inte om du känner till det men man kan vara vegetarian och äta LCHF-kost också så någon tävling blir det ju inte direkt bara för att man tar bort kolhydrater och ersätter dem med fett?
      Ja du fick bröstcancer, så tufft för dig. Kolhydratrik föda gynnar cancerceller, det fick man Nobelpriset för redan på 30-talet när man påvisade att utan socker dör cancercellerna ut. Socker är en kolhydrat.
      Om du ger tusan i vetenskapliga artiklar och forskning - fine! Det betyder inte att jag måste göra det också, eller hur?
      Nej som sagt vi är individuella men inte så mycket att vår biokemi är totalt olika. Vår hormonella system styr oss i allra högsta grad, vare sig vi vill det eller inte. Det i sin tur gynnas, missgynnas av det vi stoppar i oss. Helt enkelt. Det bestämmer över oss.
      Och du Marika, man får ett jämt och fint humör av att dra ner på kolhydraterna och äta mer fett :)
      kram på dig!

      Radera