måndag 27 juli 2015

Varje bildruta

Pappa var elitgymnast
Som jag aldrig sett mamma tidigare
Söndagen var en ren orgie i ösregn. Det verkar ha varit så över hela landet. Jag vaknade av ett hysteriskt trummande på taket och sedan svepte regnridåerna fram och dränkte allt i trädgården för en stund. Och så regnade det. Oupphörligt. Inget att göra åt. Jag hade en nostalgisk dag och hemföll åt att frossa i bilder. Att vara gift med en fotograf och att själv vara road av att fotografera, ja det har gjort att vi har haft hur mycket pappersbilder som helst. Men inte de sista 8 åren faktiskt sedan den digitala revolutionen var ett faktum och pappersbilderna försvann. Men innan dess. Jag har gjort ett tjugotal album till oss, sedan vårt liv startade tillsammans. Och barnen har var och en också fått ett femtontal egna album. Man kan ju undra vad allt detta står för. Ett tag kände jag mig jobbig, som om jag var tvungen inför mig själv att dokumentera något. Men idag är jag så glad att jag lagt ned alla dessa timmar på album, klippa och klistra. Långt innan något som kallas scrap booking startade. I hela mitt liv har jag klippt, klistrat och sparat. Självklart inte allt men en hel del. Och mycket mer än de flesta. Min pappa var likadan. Han tog bilder och framkallade i en garderob hemma. Och då var filmen dyr, han skrev upp exponeringar på varje filmruta. Varje bildruta. Det går inte att föreställa sig det nästan idag.
   Och när jag bläddrar och letar så hittar jag riktigt gamla bilder på mina föräldrar, när de var unga och inte så länge hade varit ett par. Jag blev helt kär i de två foton som jag delar här. Och när jag såg alla bilder på dem, på mig som liten och så vidare så inser jag att de hade en kärlek tillsammans. De var så olika och kanske träffades när de var för unga, mamma var bara 15 år. Det jag kommer ihåg mest är två människor som var väldigt olika varandra hade och liksom tappat energin längs vägen. Det var så upplyftande att faktiskt se de här gamla bilderna och då tänkte jag för mig själv - mina barn kommer att vara glada åt alla dessa album de fått släpa med sig när de flyttat. Någon dag, när jag inte är kvar så sitter de en regnig söndag och inser att det är en bildskatt de har i sitt knä.

 Hur tänker du med bilder? Sparar du några i pappersformat eller är allt digitalt för dig? Jag har faktiskt tänkt att jag ska framkalla lite bilder från mannens och mitt liv och fortsätta som jag gjorde tidigare. Jag blev inspirerad och glad.

12 kommentarer:

  1. Ljuvliga återblickar! och ovärderliga bilder på dina föräldrar!
    Precis som hos er så framkallas i princip inget hos oss längre. Dumt, dumt. Har flera gånger tänkt att jag ska ta mej tid, men det blir ju inte av... Hoppas på att du sådde ett frö nu, så jag får tummen ur!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de är fina! Nu skärper vi oss :) Kram!

      Radera
  2. Så fina bilder på dina föräldrar. Jag fick faktiskt lite nostalgi förra veckan och tog fram ett fotoalbum och fotade av ett kort och lade upp på instagram. Lilltjejen som är sex har nästan inga bilder på sig själv när hon är bäbis, stackarn. Allt finns på någon fil i datorn.. Har det som dåligt samvete men har aldrig varit någon pysselmänniska.. Har dock framkallat en del insta-bilder som jag har ramat in och satt upp i hallen.. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att jag har gett många ett slags dåligt samvete för att jag hållit på med mina fotoalbum, men det har aldrig varit min mening, jag har ju gillat det. Och jag såg också att man kan framkalla instabilder, spännande! kram

      Radera
  3. Underbara minnen och bilder!
    Jag sparar och skriver ut. Främst på syskonbarnen men också från resor och olika familjedagar. Det är viktigt!
    Mår bra när jag tittar i album från när jag var liten. Ser människor från förr som har en bit i mitt hjärta.
    Garanterat kommer dina barn och barnbarn att uppskatta albumen.

    Och du, jag är glad jag också att vi hittade till varandra i cybervärlden!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur?! Jag ska börja skriva ut en del bilder. Speciellt som vi har två barnbarn nu också :) Ja man mår bra i hjärtat av att se människor som betytt mycket. Kram kram

      Radera
  4. Min man gör en fin grej varje års slut. Han sätter ihop våra bästa bilder och får den upptryckt av ett förlag i England. Det är så skoj att bläddra i dem. Härliga bilder på dina föräldrar. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja när jag tänker på alla dessa böcker som min man sätter ihop till sina kunder, på bröllop, på porträtt och småbarn... Herregud, det är ju bara att börja göra själv! Tack för påminnelsen! Kram

      Radera
  5. Så roligt att du blev inspirerad och glad. Jag har också ett par album med foton på pappa och mamma som unga och nykära, och massor med foton från när barnen var små. För att inte tala om alla hundratals foton från när vi renoverade gården. En oumbärlig skatt, minsann. Men så hände ju något där med den digitala revolutionen och det där med pappersfoton försvann. Synd, tycker jag. Det är roligt att bläddra i album, lättare att samlas kring än dator eller padda. Och tänk ifall strömmen skulle gå överallt en vacker dag. Då är ju allting borta!!
    Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en riktig skatt! Jag tycker som du lättare att bläddra i det verkliga på något sätt, om du förstår hur jag menar? Samma som att läsa en papperstidning eller på nätet, kan aldrig bli samma! Jag har också tänkt så, tänk om allt bara försvinner eller inte går att läsa! Kram kram

      Radera
  6. Jag gör fotoböcker, från Photobox. Jag gör dem i början av året så det blir som en sammanfattning av året som var. Brukar oftast bli två böcker. Jätteroligt att ha! Och bara bilder från mobilen, jag har helt slutat fota med kamera. Men det blir så bra ändå! Blir lite rädd att bilderna ska försvinna, från dator och usb och mobil. Och det är absolut inte svårt, finns fasta mallar. Du bara drar och släpper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ver stt det finns och dom sagt min man fotografen gör ju fotoböcker hela tiden :) Det är mest att ta sig för. Jag gjorde albumen i början på året jämt förr. Blev en bra sammanfattning av året. Ska kolla upp det hela! Tack!

      Radera