lördag 13 september 2014

Inte längre fettskrämd

 Fick en utmaning av Nina och självklart antar jag den, att lista fem i topp i mitt skafferi, vad jag alltid har där. Men först min mathistoria:
   Jag har aldrig varit speciellt intresserad av mat, jag har ätit och det har räckt så. Det som har lockat mig i mitt liv har varit desserter. Men som liten åt jag inte ens godis, åt väldigt lite mat och det var en ständig källa till korrigeringar hos mina föräldrar. I välmenande ordalag men som ändå präglade mig. När tonåren gjorde entré och även min menscykel så kom godiset på allvar in i mitt liv. Och stannade där väldigt länge. Jag har aldrig varit överviktig och inte underviktig heller även om jag var väldigt smal som liten. När människor har gått igång på olika recept och vad man ska äta har jag känt mig nästintill ointresserad. När barnen var små så kunde jag fråga ibland om de ville ha mat eller fika. Mina vänner höll på att få slag och förmanade mig hur fel det var. Och det var dumt, för ungarna ville aldrig samma sak, så det blev både ock :) Jag har lagat vardagsmaten hemma under alla år med barnen och jag gjorde det lätt på det sättet att jag valde en äggrätt, en pastarätt, en soppa, en vegetarisk rätt och en köttfärsrätt i veckorna. Det fungerade, men jag var inte den mest engagerade. Tyvärr. Det var också svårt eftersom en hel del allergier funnits med som allergi mot mjölkprodukter, jordnötter, röda grönsaker och röda bär, fisk, skaldjur, baljväxter, soja och kiwi. Inom familjen, det var inte en person som hade alla allergier men ni kan förstå att det var lite knepigt att få ihop det. Idag är en del av allergierna borta och det är skönt. Festmaten hemma har nästan alltid min man lagat, han är duktig och kreativ. Jag har gjort desserter, bakverk och matbröd.
   Självklart blev det annorlunda när barnen flyttade och vi bara blev två. Kylskåpet tömdes inte längre direkt och vi började faktiskt titta över våra matvanor. På riktigt. Samtidigt kom LCHF i ropet och det som tilltalade mig allra allra mest var att äta en mat som vi är biologiskt designade för, precis som djur är biologiskt designade för en viss typ av föda eftersom mycket lite har hänt i våra kroppar på tusentals år. Det tilltalade mig också att äta mig till hälsa, att kanske bli kvitt mina inflammationer i mina luftrör, att slippa min följeslagare hostan. Det jag var skeptisk till var att äta fett. För liksom de flesta i västvärlden var jag fettskrämd. Skrapade mackorna och åt Lätt & Lagom. Hade ett sockersug som jag inte ens identifierade som sug. Åt massor med frukt, som bara gjorde mig sugnare. I och med yogans inträde i mitt liv träffade jag på hur många som helst som varit nästintill besatta av att äta "rätt" och det har alltid varit vegetariskt. Förstås. Och som jag testat det. Som vi testat det, under längre perioder, under kurser och jag har aldrig mått riktigt bra på det. Hungrig mest hela tiden och blodsockersvallet var igång. Det var inte för mig helt enkelt.
   Eftersom min sköldkörtel varit förstorad och jag i samband med det gick upp i vikt så började jag också fundera över hur jag skulle gå ner i vikt. För första gången egentligen. Men inget fungerade. Så jag lade det åt sidan. Accepterade min kropp.
   Att dra in fettet på riktigt i mitt liv kan vara en av de bästa saker jag gjort för mig själv. Inflammationerna försvann, midjemåttet minskade 10 cm, jag gick ner i vikt av bara farten, sov djupt och skönt, tandhälsan förbättrade, jag har aldrig sockersug och min hunger är helt annorlunda. Jag kan gå en hel dag utan att äta och känna att det är ok. Partiell fasta ingår nu i mitt liv liksom att fettet tar mer och mer plats. Jag har minskat radikalt på mina mjölkprodukter och äter smör och ibland ost. Inget annat. Här kommer minlista:

1. Kokosfett, jag lagar mat i det, har det i kaffet och i bakverk och smörjer även hela mig med det.

2. Smör. Ibland tar jag mig tid att göra ghee som är ännu bättre.

3. Citron.  Jag pressar den och dricker i hett vatten på morgonen. Äter hela ibland för att jag blir så sugen. Äter grapefrukt någon enstaka gång.

4. Ägg. Min största proteinkälla. Äter kött ibland, vilt eller naturbeteskött. Främst köttfärs. Väldigt sällan fisk men någon gång lax. Äter inte skaldjur.

5. Nötter och frön .De får hänga ihop här. Använder också bara kokosmjöl och mandelmjöl när jag bakar.

Jag har alltså minimerat kolhydraterna och sockret. Vitt mjöl är borta och med det pastan. Ris äter jag nästa aldrig. Potatis ibland för jag gillar rotfrukter.  Grönsaker är mest de gröna jag äter som spenat, broccoli, vitkål och blomkål. Bär äter jag gärna, hallon, blåbär och björnbär.  Frukten är nästan borta, någon gång äter jag en banan eller köper en mango, men det är helt försumbart. Jag äter av våra egna äpplen och plommon men kan idag mest känna att det är som att äta socker och vatten. Olivolja använder jag om jag någon gång äter kalla grönsaker, som sallad, men det äter jag väldigt sällan. Jag gillar lagad mat, oavsett årstid. Råkar det vara varmt ute så har det inget att göra med min inre temperatur som jag ser det. Tittar man på länder där de har mycket varmare klimat än oss så lagar de sin mat i de allra flesta fall. De äter inte kall, olagad  mat. Avocado är en favorit men hade ingen hemma nu, det är inte säsong. Försöker äta lite så också.
  Så när man tittar på listan kan man se att fettet tar störst plats och det är viktigt att det är ekologiskt. Fett som smörjer mitt maskineri inuti, som läker och som får mig att orka. Proteinet består till stor del av ägg, tycker det är svårt att hitta bra protein. Kort och gott har maten blivit min medicin. Kort och gott gör jag också avsteg ibland, jag är inte helstrikt, saker händer på jobbet och i andra sammanhang. Men jag mår aldrig bra i kroppen av det.

Jag vet att jag ska skicka utmaningen vidare, jag undrar vad du har i ditt kylskåp eller skafferi Marika, Ulrika och Carina?

16 kommentarer:

  1. Tack för både historien och listan!
    Kramen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du fick mig att tänka till. Kram!

      Radera
  2. Men åh, kokosfett glömde jag på min lista! Är ju storkonsument big time. Det vore roligt om du förklarade hur du använder ghee någon gång, jag har läst om det i samband med ayurveda, men inte riktigt förstått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det lätt att glömma det man använder jämt, det är liksom för självklart :)
      Ghee används som smör. Det är mycket hållbarare och kan förvaras i rumstemperatur till och med, ganska länge. Det är klarnat smör, dvs det vi inte vill ha från smöret det flyter till ytan och skummas bort och kvar blir en gyllengul vätska som stelnar lite. Det är mest så att jag ska komma ihåg att göra det, annars är det inget krångligt alls!

      Radera
    2. Använder du det som det vanliga smöret, i matlagning och så, eller vad gör man med det?

      Radera
    3. Ja precis. Fast det är en renare produkt, har längre hållbarhet och tål höga temperaturer vid exvis stekning. Använder det till indiska rätter

      Radera
    4. Jag fick en burk ghee av en kollega en gång. Det luktade vidrigt! Så nu undrar jag om ghee luktar illa, eller om det var fel på det min kollega gav mig?
      Ann

      Radera
    5. Det luktar ingenting! Det måste ha varit något som hade blivit gammalt. Det är ganska anonymt både i lukt och smak med en liten aning om nötsmak för mig.

      Radera
  3. Åh, jag antar utmaningen! :-)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack, väldigt intressant läsa och jag instämmer i att när man lägger om kosten på det här viset så händer positiva saker i och med kroppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är fundamentalt faktiskt!

      Radera
  5. Det finns ghee att köpa färdig: ekologisk från Kung Markatta samt förstås "vanlig" i utländska butiker. Kung Markattas finns på ICA Maxi:-).

    SvaraRadera