tisdag 15 oktober 2013

Min yoga

www.shadowyoga.com
Det finns så många sorters yoga. Så många stilar. Oändligt antal lärare. För att inte tala om elever. Jag skriver nästan aldrig om min stil, jag refererar mest till mina två lärare Shandor Remete (Natanaga Zhander) och Emma Balnaves. Men ibland i kommentarerna förstår jag att det som är totalt självklart naturligtvis inte är det för alla andra. Eller att min yoga hopblandas med andra stilar. För att man tror det. Men nu vill jag presentera min yoga lite närmare. Min yoga heter Shadowyoga. Chayayoga. Som min lärare  har utforskat och skapat. Skapat utifrån de urgamla texter han studerat. Skapat utifrån sin egen practice av yoga i snart 60 år. S E X T I O Å R. Är inte det värt respekt? Han har studerat för många storheter, varit nära Ashtangans fader Pattabi Jois och utövat yoga 25 år med Iyengar. Han har även studerat kampsport, ayurveda, marma sastra och Shaolin Martial Arts. Bland annat. Hans största kunskapsbank är hans erfarenhet och vad som händer med kroppen med all yoga och under alla år. Plus att han har flera gurus som också naturligtvis förmedlat kunskap. Han har sett hur mycket det är som fattas för människor idag när de börjar utöva yoga. För våra kroppar är sällan vana ens att sitta ellr stå ordentligt. Därför har han lagt fokus på olika delar, som benen, i sina förberedande serier, de så kallade preludes. Allt för  att stärka kroppen på olika sätt  och för att förbereda den för det som kommer sedan i form av asana-arbete och sedan pranayama, andningsövningar. Han har skapat tre förberedande serier i Shadowyogan; Balakrama, Chaya Yoddha Sancalanam och Karttikeya Mandala.  Han är unik i yogavärlden. Hans koncept går inte att köpas. Han utfärdar inga certifikat. Han har total koll på vilka som undervisar i Shadowyoga i världen. Det är stort. Det går nästan inte att ta in. Att han inte är till salu. Att hans yoga inte är det. Att han känner till mig och alla som tränar för honom regelbundet. Visst är det mäktigt? När en av giganterna på yogascenen i världen, globalt sett, agerar så? Jag skulle kunna skriva en enda lovsång över honom utifrån allt han har hjälpt mig med. Och nej, naturligtvis är han inte perfekt på något sätt. Men han är trogen yogan. Han viker inte en tum från den. Han blir obekväm ibland för människor för att han är av kött och blod och vågar vara rak. Som jag gillar det! I kombination med hans stora hjärta och humor är det oslagbart. Och han har även skapat en yoga, med mer finstämda detaljer, intrikat i sitt rörelsemönster som är något helt annat än Shadowyga. Han har skapat Shivas dans, Nrttha Sadhana. Men man måste ha utövat Shadowyoga i några år innan man kan påbörja den dansen. Och den är så vacker. Också. Jag vet att människor ibland tror att jag utövar någon slags Ashtanga. Men det gör jag inte. Jag kan inget om den yogaformen. Jag kan en knivsudd av det jag utövar. Jag undervisar i Hatha yoga, rötterna till all fysisk yoga och där även Shadowyogan har sina rötter. Jag har tränat  länge, 13 år av själva yogaformen och sedan 2006 för Zhander och Emma. Jag har också en kontinuerlig dialog med dem. Det ger mig trygghet. Det ger mina elever trygghet. Utifrån vad man visar och vad man gör. Min yoga förundrar mig ofta, den har nivåer av inbyggda lösningar. Den har allt jag behöver och kommer att önska. Jag är säker. Men det gör mig inte till dumdryg. Jag vet att alla har sin väg att gå, hitta sin yoga, sin lärare. Men den här hopblandningen med Ashtangan vet jag inte riktigt var den kommer ifrån. Nej vi jobbar inte med linjering, som någon skrev, jag vet inte ens vad det är. Vi arbetar med att förflytta energin i de kanaler det är tänkt att den ska flyta. Men där blockeringar och hinder ibland gör att det stoppar, att skador och problem uppstår. Det är en helande process. Inget annat. Den tar tid. Den kostar. Men den ger allt i slutänden. Inget lättköpt koncept men värt hela min uppmärksamhet och mitt fokus. Det var bara det. Min yoga.

8 kommentarer:

  1. Vilken lärare du verkar ha!! Och att han känner till dig och att du får dina råd från honom!! Jag gratulerar och önskar att jag också hade en sådan lärare. Var undervisar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så tacksam att jag har hittat till honom och Emma, det har gjort all skillnad i mitt liv. Jag undervisar i Örebro. Välkommen att höra av dig!

      Radera
  2. Inte så bara ♥
    Jag vet väldigt lite om Shadowyoga, men har förstås fått en pytteöverblick via dej och när jag kollat då du länkat vidare. Glad att du skrev dethär och liksom knöt ihop påsen litegrann, tack.
    Kram kära du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh va bra att det var begripligt :) Kram kram!

      Radera
  3. Jag har aldrig hört om den yogaformen innan jag började läsa hos dig,jag vet fortfarande inte så mycket men det är väldigt vackra bilder du visat så konstnärligt. Det märks i ditt inlägg att det är så rätt för dig,så innerligt du beskriver allt. Tack för du delar med dig <3

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack, dina ord gjorde mig jätteglad. Kram!

      Radera
  4. Har precis läst en bok om shadowyoga ...på italienska...förstod inte fullt...men nu när jag läser här fattar jag ju att det inte är något man kan få till sig som att dricka ett glas vatten:) intressant i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du?! Finns den översatt till italienska, det var mer än jag visste. Var hittade du den? Och ja, den är tuff att tränga in i :)

      Radera