lördag 12 oktober 2013

Djupt, inte stort. Medveten Andning III

Andas du stort? Försöker du fylla ut hela bröstkorgen? Gör inte det. Andas djupt istället. Det är inte samma sak. Faktiskt. Andetaget som går djupt triggar ditt parasympatiska nervsystem och frigör må-bra-endorfiner, lugn och ro helt enkelt. Och för att andetaget ska komma din kropp maximalt till godo behöver vi få ner andetaget där lungorna är som bredast - vid basen. Där finns också det mesta av blodet som skall syresättas, där transformeringen till koldioxid sker, det som vi sedan andas ut. Där kroppen har en liten stund på sig (0,7 sek) för att göra processen. Tänk hur andningsapparaten är designad - det är smalt upptill och brett och stort nedtill vid lungbasen. Det finns en mening med det. I yogan andas jag alltid djupt och långsamt. Men det är resten av min tillvaro som jag vill åt. Någon timme per dag är inte nog. Det är resten av dagen och natten jag vill inkludera i min näsandning. 1. Vid ineffektiv andning blir helt enkelt andningsvägarna trängre för att de inte används som det är tänkt. 2. Nervsystemet kommer i obalans eftersom varje andetag har en direkt påverkan på nervsystemet. Är exempelvis din utandning kort och forcerad så görs en del av nervsystemet (det sympatiska) mer aktivt vilket i sin tur ger en spändare kropp, ökat stresspåslag och kamp/flyktbeteende aktiveras. 3. Blodkärlen drar ihop sig vilket gör att hjärtat får jobba hårdare. 4. Syret frigörs inte, vilket i sin tur hänger ihop med pH-balansen. 5. Mindre energi produceras, vårt energibehov är enormt och när cellerna får mindre syre kan de inte producera lika mycket energi eller utföra lika mycket arbete som normalt. 6. Gasutbytet i lungorna minskar. Vid bröstandning hamnar lufteni övre delen av lugnorna. Det kan jämföras med att andas i en för lång snorkel. Det blir ineffektivt och en stor del av det vi andas in kommer aldrig fram till alveolerna där gasutbytet sker. Då kompenserar kroppen med att ta fler andetag. 7. Proteiner fungerar sämre, det händer också ihop med pH-balansen.
   Jag vet att det är mycket fakta men det är så spännande fakta. Allt har jag hämtat ur Anders Olssons kurs och bok, Medveten Andning. Han delar frikostigt och uppmanar alla att använda det de vill.  Jag hör nästan hur poletterna trillar ner i min skalle när jag läser och läser igen. Och min korta utandning som de undersökt flera gånger på vårdcentralen får plötsligt svar här. Jag har egentligen behövt djupandas hela tiden, inte bara när jag yogar. HELA tiden. Ingen enda läkare eller sköterska har sagt något om det. Kanske är det för simpelt? Jag vet inte men kunskapen är fantastisk och kroppen är fantastisk. När vi gör som det är tänkt. Djupt. Inte stort.

2 kommentarer:

  1. Mycket spännande... ska läsa detta igen, och sedan bära det med mig. Superviktigt! Och svårt.. fast det är så enkelt;)

    Varm kram
    Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, enkelt men superviktigt. Kan göra en enorm skillnad i slutänden tror jag. Stor kram tillbaka!

      Radera