söndag 1 maj 2011

Knyt ihop!

Ni vet de där polletterna som trillar ner ibland? Kan nästan höra det rassla till :) I mig. Träffar min TCM-läkare och vi pratar. Om träningen. The practice. Som den engelska termen lyder och som egentligen täcker in mer i vad det är än i det svenska ordet träning. Tycker jag. Han säger, det tar inte lång tid att lära sig kinesisk medicin, det är väldigt basic, det som man pluggar in! Högst ett år säger han, om man är flitig och studerar som man ska. Det som sedan tar all tid och som leder fram till annan kunskap, fördjupade nivåer och erfarenhet, ja det är just the practice. Att utöva det man lärt sig. Förkovra sig. Gå vidare. Hitta nya saker, gamla saker och gå vidare. Knyta ihop. Göra upptäcker. AHA-upplevelserna. Exakt samma sak är det ju i yogan. Att utan att utföra den, utan att själv möta det man själv behöver och kan förmedla vidare - ingen yoga. Det räcker alltså inte att kunna rörelserna, det andra, att synkronisera sin andning med asanas är huvudsaken. Andetaget med rörelserna. Så simpelt. Så svårt. Även om man självklart måste veta vart rörelsen ska ta mig och hur jag ska vrida, böja fram-bak, sträcka och stå. Naturligtvis är det därför jag fortfarande känner mig som en nybörjare efter 11 år :) Ibland. För att jag möter nya saker i mig. För att jag hittar andra nivåer, punkter och blockeringar i min kropp. Lättnader. I mig. Och utan the practice - inget. Det är naturligtvis därför Patthabi Jois myntade det mest citerade uttrycket inom yogavärlden - do your practice and all is coming. Tja. Och ju mer man tittar på just den meningen, ju mer säger den! Därför kan det också vara svårt för mig att förstå att just den mannen slutade med sin egen practice. Men det är ju en annan historia och inget som jag egentligen kan ha någon synpunkt på. Och C säger att hela den asiatiska filosofin är i grunden enkel - kampsporter, Thai Chi, Qi Gong, Yoga och hela Traditional Chinese Medicin-idéen vilar på ett fundament av teori och ett ännu större på the practice. Missförstå mig rätt nu, jag säger inte att allt är enkelt och lätt att förstå direkt. Absolut inte. Vissa saker kan ta år att smälta. Även av teorin. Naturligtvis är det så. Men utförandet är det som knyter ihop kunskapen. Kanske är det det som gör att min törst efter att läsa om yoga är så stor ibland, för att jag hittat något i min egen kropp och sinne. Och kanske är det det som också gör att motståndet kan växa sig stort, när man vet att man är på väg att möta något. Man inte riktigt vet vad det är... Mina vänner, därför har ju själva stelheten ingenting med det hela att göra! Eller flexibiliteten. Det är bara olika uttryck av kroppar och sinnen att förhålla sig till. Alla som utövar sin yoga eller vad det är, måste själva gå vidare i sin träning. I sin egen practice och vi delar samtidigt en hel del, men det som gör just min yoga till min är ju faktiskt mina förutsättningar och svårigheter. Så otroligt vackert. Så individuellt. Så lika fast så olika. Knyta ihop sin practice med sin teoretiska kunskap. Fantastiskt!

3 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Jag blir så glad över att läsa dina ord, just i dag. Det var precis vad jag behövde höra. Det ger mig lite ny inspiration.

    TACK!

    Kramar*
    /V

    SvaraRadera
  2. Ja, varför slutade han egentligen med sin practice, vet man det? Och vi kan såklart inte ha ngn synpunkt på det för vi vet ju aldrig vad som rör sig i en annan människa, men ändå, jag är lite nyfiken

    SvaraRadera
  3. Här kommer jag att tänka på ett citat, som finns på Yogi-tea påsar: "To learn, read. To know, write. To master, teach."

    Jag har flera gånger tänkt att det går inte att läsa sig till yoga, man måste stå på sin matta om och om igen för att liksom lära sig inifrån. Learning by doing. Och det är först när man kan omsätta något i praktiken, som man läst/hört/fått berättat åt sig, som man kommer till insikt. Eller som jag själv flera gånger upplevt - först när jag sagt något högt, eller lärt ut något i egenskap av lärare, så ser jag en ny sida av min kunskap. Fascinerande!

    ...och så bara älskar jag din rad: "Det är bara olika uttryck av kroppar och sinnen att förhålla sig till."

    SvaraRadera