måndag 11 april 2011

Alla små floder

Meditationen som Yogamamma dragit igång. Via sin blogg och FB. Den var liksom startskottet för mig på något som verkar ha varit ett uppdämt behov. Kan inte säga det på något annat vis. Känns som jag alltid gjort detta. Har faktiskt mediterat tidigare. När jag tänker efter... Till och med i en grupp som sågs varje vecka för 20 år sedan. Det hade fallit mig ur minnet! Men det här. NU. Det är annorlunda. Eller jag gör annorlunda. Förut har jag ansträngt mig för att styra tankarna åt ett visst håll. Det här är inte så. Nu bara är jag i varje andetag. Observerar mina tankar och när de stillnar, så finns något annat. Blankt. Ljust.
Kanske är det så lätt att hitta dit efter alla år av yoga? Av att ha koncentrerat mig på mitt andetag. Men nu är det något mer som kommer till. Efter att ha mediterat varje kväll har jag blivit så extremt pigg att jag haft svårt att sova. Det måste vara förklaringen. Inget annat är nytt. Men energin är vit och lättflytande i mig. Och jag börjar på morgonen istället. Vaknade kl 05 av mig själv. Bara det, vet inte när det hände senaste faktiskt. Yogade, mediterade och sedan ut på promenad med D. Vilken morgon! Trots att det var lite duggregn och mjuk grå himmel så kände jag varje steg i mina ben. Varje andetag i mig. När vi gick. Också. Alla små floder som leder ut i stora oceanen. När jag vaknade längtade jag efter att meditera! Och det är så. Exakt så det känns. Ibland synkroniseras våra stigar som vi tar. Helt enkelt. Eller för att vi delar. Eller hur det nu går till :) Och hos fina Nina läste jag för ett tag sedan om en underbar meditationsbok. Som jag beställde. Som jag gillar så mycket. Allt finns för mig där i att börja något som det känns som jag egentligen gjort hela mitt liv. Alla små floder. I fredags när jag och D hade vår lediga dag traskade vi in på ett antikvariat. Där på bordet ligger en nyöversatt bok av Tich Nhat Hanh. Mindfulness - ögonblickens under. Den ropar på mig! Och jag läser den från pärm till pärm. Han skrev den i mitten på 70-talet och 2010 blev den översatt. Ja, jag har läst några böcker av honom senaste året men så skönt det är ibland att läsa på sitt språk. Och jag får nog läsa den en gång till, i lugnare tempo. Men alla de här floderna, de bär till samma stora ocean. Tillvaron är magisk ibland. Eller kanske hela tiden fast jag bara upptäcker det ibland :) Det vita lätta i mig, önskar er alla det!

Bilden har jag lånat här http://ingur.com/sigrinn/wordpress/

7 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Åh, vad underbart det låter! Du har verkligen hittat din meditation. Jag blir också jätte pigg av att meditera och det är det som är så bra, den balanserar upp mig.

    Ljus*
    /V

    SvaraRadera
  2. det låter verkligen toppen. det går trögt för mig. eller jag menar. jag vet inte. mediterar varje morgon men det är tungt. huvudet är fullt och jag är inte så närvarande som jag vill vara.
    men, istället för att dömma mig själv för hårt är jag himla glad att jag håller fast i det. varje morgon i snart tre veckor nu.

    du skriver så bra här nedan om relationer. jag känner igen mig i det du skriver. jag tampas mycket med det där nu. för visst kräver en relation massor med näring. och vi har våra problem, som är där oavsett vår partner. men när bör en relation avslutas och när ska man fortsätta jobba på den? det undrar jag...

    kramar

    SvaraRadera
  3. Detdär blanka, ljusa känner jag igen. Det som finns mellan tankarna som drar i en. Ögonblicks stilla stunder (!) när det bara är tyst och andningen svävar genom kroppen. Då är det lätt, faktiskt, att glömma alla de andra stunderna då meditationens blanka, ljusa är milslångt borta :)

    SvaraRadera
  4. Det låter verkligen underbart; som att du har ett fantastiskt flow just nu. Jag tror absolut att din yoga och framförallt andningen hjälpt till. Jag har djupmediterat själv under en tid, men just nu känns det långt borta. Kanske borde jag börja i den änden istället för att vänta på att tiden ska infinna sig? Förmodligen... Men det får nog bli efter påsk.:) Kramar till dig!

    SvaraRadera
  5. Vad fint du skriver. Och vad fint att meditationen hittat sin väg tillbaka till dig.
    Och antikvariat. De är magiska. Just nu besöker jag dem mest på nätet, där det går att göra bra fynd, men det doftar ju inte på samma sätt.

    SvaraRadera
  6. Marika - magiskt var ordet! kram

    Viralila - tror det balanserar mig också. Kram

    Sarapirat - jamen ibland är det ju så. Tungt. Och relationer, när ska man avsluta... det måste kännas i hjärtat tror jag. Även om det ibland är beslut man inte vill ha, sinnet säger något annat. Kramar!

    Nina - härligt att du också känner det, men visst är det så att ibland är det precis tvärtom och trögt.

    k -ja flowet kommer och går, just idag var jag stel som en pinne och ofokuserad :) bara att observera! Kramar till dig! Och lycka till!

    Yogamamma - Tack. Ja det är en alldeles speciell doft av gamla böcker. Känns hemtrevligt!

    SvaraRadera