fredag 18 november 2016

Varmt och stelt

Sådan dipp igår. Lite bättre idag. Yogan är tuff. Men hellre nu än när jag blir gammal. Men hett igår, över 30 grader, idag mera hanterbart med 18 grader. Vädret är verkligen omväxlande här i Melbourne. Och det är ju så att allt påverkar oss. A L L T. Sedan är vi individuella så klart, men inte hur mycket som helst. Shandor säger att vi som kommer från den norra delen av jorden, vi påverkas mer av det varma vädret. Man kan tycka att man ska bli mjuk och fin när det är varmt. Men det är precis tvärtom. Man blir stelare. Både jag och min man märker av det direkt. Vi var på stranden en timme igår, var bara tvungna att gå ner i havet när vi ändå är här liksom. Men sedan var vi helt slut. Totalt utpumpade. Yogan jobbar och när man lägger ut hinder, läs är i solen när den är het, så krånglar man till det för sig. Vi skyndade oss in i skuggan och fikade och släpade oss sedan hem. Så märkligt egentligen. Eller inte. Vi har ju en föreställning om att solen gör oss mjuka för att vi blir varma, men den drar också igång hettan, pittan i oss som har sitt säte i ländryggen. Där kokas pittan och där är det så lätt att få ont när man är i värmen och yogar. Visst är det intressant?!
   Kan inte heller låta bli att tänka på alla resor till solen med en kombination av yoga som har blivit en stor affärsidé hemma. Det är ju en konstruktion för oss nordbor som alltid vill resa söderut, men att yoga samtidigt kan ge motsatt effekt. Egentligen.
   Tänker också på Bikram yoga. Där man värmer upp ett rum så det är nästintill bastuvarmt och gör yoga. Jag har en yogavän som tränade Bikram i 8 år innan hon hittade Shadowyogan. Hon sa att till slut blev kroppen uppsvälld, den sparade på all vätska den kunde när hon yogade. Hon fattade ingenting av varför det hände förrän hon hittade Shandor. Och hon sa, den mängden vätska som sedan frigjordes i henne - oh my, hon gick ned flera storlekare. För kroppen behöll den där vätskan även när hon inte yogade, snacka om att kroppen är smart. För när kommer de där andra tiderna, de varma tillfällena? Bäst att spara nu!

Det är inte alltid lätt att göra det som är rätt för en själv. Men är vi på yogakurs så är vi.

4 kommentarer:

  1. Intressant om värmen kontra kroppen. Men tänker på hur mjuk jag blir efter bastun... Ha det fortsatt fint på dun resa! Kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Jag har insett varför jag blir lite "anti-yoga" på somrarna, tog några år, men det är Pittakvalitéerna som gör att jag inte riktigt är mej själv. Det blir liksom för mycket av allt. Fnissar lite också, för om jag vill gå lärarutbildning Level 2 med mina lärare så är det ett enda farande till värmen... och jag stretar emot som bara den ;)
    Kram och du, jag har världens längt efter att få träffa dej ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, jag kan ju inte riktigt heller välja var jag vill gå kurs :) Man får ta emot allt! Kommer ihåg när jag var i Kroatien en sommar på kurs för några år sedan, samma sak då. Men ändå, så värt det.
      Kramar och tänk så glad din kommentar gör mig! Tänk om vi ändå bodde närmare ♥ Du får helt enkelt komma och hälsa på och njuta av #musikhjälpen2016!

      Radera