onsdag 29 juni 2016

Oväntade besked

Var till doktorn härom dagen för att kolla upp några hudförändringar. Jag har två vänner som haft malignt melanom och min man har tagit bort flera hudförändringar där en var elakartad. Så, jag vet att man måste kolla det man inte känner igen. Eftersom jag googlar på allt, hade jag ju gjort det nu också. Innan jag gick till vårdcentralen. Diagnostiserade mig själv med skivepitelcancer eller basalcellscancer. Men ingen av dem har metastaser. Oftast fryser man bort dem. Jag var inte orolig, tänkte bara att det var troligast. Men det var det inte! Träffade en ung läkare med långt hår och skägg och som var väldigt seriös. För sanningen att säga kände jag mig lite fånig, som att jag upptog hans tid i onödan. Han konstaterade att det är lentigo, dvs pigmentförändringar som kommer med ålder, hormoner och sol. Jaha. Och som han sa - om du googlar (han såg rakt igenom mig!) så kommer du att hitta att det finns en lentigo maligna, men det är väldigt ovanligt. Ha bara koll på dem så att de inte förändras på något sätt. Så jag gick ut. Lättad och förvånad. Jag hade inte tagit ut någon sorg i förskott, jag hade bara konstaterat. Men sedan hade jag ju fel. Så skönt att ha fel ibland. Så dumt att tro att jag hade kontroll och visste.
  Hemma tog vi en liten promenad och traskade ned till vårt lilla kafé på vår väg. Tog en glass i solen. Diskuterade med Mia som har kaféet och kom in på yogaundervisningen. På övervåningen finns ett jättestort fint rum, där de har fester och events. Där kan man också ha yoga. Trägolv. Utsikt mot naturen. Träbjälkar i taket. Och vi bestämde att jag ska ha yoga där en del lördagmorgnar. Så kan man äta frukost tillsammans efteråt. Så fint. Yoga + frukost. Nu börjar det spira något annat i mig. Bra besked och en annan framtid. Gott så. Upp på banan igen. Har planer på att hyra in mig på ett ställe i stan också.

Kontroll är en illusion. Ta emot flowet och erbjudanden när de kommer från oväntade håll!

8 kommentarer:

  1. Härligt med rummet ovanför kafét låter helt perfekt! Min mamma har haft en elakartad hudförändring och nu är jag lite nervös över ett födelsemärke men har inte kommit iväg än.. Men det är ju bättre att kolla en gång för mycket. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir nog bra tror jag.
      Åh det är inte bra med oro, bättre en gång för mycket, absolut! Beställ tid nu! Kram

      Radera
  2. Kärlek till dig Annika! Jag blir nästan full i skratt ibland när jag läser dina inlägg. För så mycket av det du skriver stämmer så väl in på mig & mitt liv - du lyckas pricka in saker & ting så rätt! Tack för att du delar med dig! & så skönt med bra besked! & jag ser fram emot yoga med dig igen! Stor kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack Helena! Skönt att höra. Ibland känner jag mig helknäpp, men delar förmodligen det med en del andra :) Jag ser fram emot att undervisa igen och du är såå välkommen! Kram

      Radera
  3. Det är så förbaskat viktigt att gå och kolla sånt där.
    Vad bra att du gjorde det!

    Yoga och sen frukost efteråt...Man kan ju inte börja en lördag bättre än så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är nöjd trots allt att jag gick iväg, jag har haft så lätt att låta bli. Och ja yoga och frukost, det är den allra bästa starten. Kram!

      Radera