lördag 23 november 2013

IKEA - lite yoga i vardagen

Mycket arbete och lite datortid rent privat. Så har min vecka varit. Och idag har vi möblerat om. Flyttat runt. Mattan från köket till glasverandan. Mattan i glasverandan och bordet i glasverandan finns på Blocket. Stolarna i snickarboden. Så länge. Allt har bytt plats och flyttats hit och dit. Underbart att möblera om!
    Vi har köpt en liten tvåsitssoffa till, likadan som den vi har och så har vi gjort en soff-hängplats i glasverandan. Där vi kommer att få plats. Med vuxna barn. Med barnens vänner och respektive. Och ett nytt smäckert matbord när vi är många. Som kan dras ut. Ser precis ut som jag hade tänkt mig. Önskat mig. Plötsligt fanns det där. (nä jag säger inget om synkroniciteten :)) Och vi har städat. Storstädat. Skurat hela huset. Hela dagen lång. Så behövligt.
    Och så det här med att skruva ihop något från IKEA. Det finns nog inte en enda människa som handlat där som inte någon gång har kört fast. Tror jag. Förr när vi handlade så var det mycket ilska och svordomar. Speciellt om det var många skruvar. Man förberedde sig på att det skulle gå fel. På ett riktigt bakvänt sätt. Sedan har det successivt förändrats så att jag och mannen har känt att jo, okay, det fungerar nog till slut. Inga tårar, inget trassel. Men idag, idag var det som en liten glädjedans i sig. Allt flöt fint. För när man tittar på ritningen så ser man exakt alla detaljer. Var allt ska vara, vilket håll det ska vara vänt åt. Men man måste vara noggrann. Ta allt i rätt ordning, annars blir det fel. I sämsta fall får man göra om. Från början. Mmm. Känner vi igen det? Ja nog är det lite yoga över att fixa sitt eget hopskruvade bord? Soffan var lätt som en plätt. Vi har bytt plats på allt och det är inte helt klart, fattas en stor bild över matsalsbordet och så där. Men ändå, liten söt känsla inför julen och alla som kommer hem finns ännu mer i mig nu. I köket står mina små hyacinter och i fönstret en glad amaryllis som började slå ut idag. Lite adventskänsla inför det som komma skall. Och jag tackar IKEA för påminnelsen idag om att förbereda sig, titta noggrant, göra exakt det som står och så simsalabim! där finns resultatet.

4 kommentarer:

  1. Yoga plus Ikea är inte så dumt ;)
    Härligt med ommöblering, det är som att få ett nytt hus igen.
    Njut söndagen!

    SvaraRadera
  2. :) hahhaah bra det där! ikea som tålamodsprövning andas djupt och observera ordentligt! kramar till dig
    söndagskramar...

    SvaraRadera