måndag 11 februari 2013

Ömsa skinn

 Nu har jag tagit mitt första steg. Haft bra samtal på mitt arbete. Jag tänker att det här året är mitt år. Ännu mer. Och när jag läser om den Svarta Vattenormens år känns det logiskt. Jag tog ett litet hopp förra året så jag ändrade om och strukturerade i min egen tillvaro. Alltifrån min egen yogaverksamhet till min hälsa, min mat och mitt välmående. Nu tar jag ett större kliv. Eller för att prata i ormterminologi, jag ömsar skinn. Jag arbetar för att kunna dela i ett forskningsprojekt med yogan, gå ner i tid under andra halvan av året och att stå för mina beslut. Hjälp! Marken gungar lite. Men när jag läser om det här året, enligt det kinesiska årshoroskopet så låter det ändå som att det är rätt tid för mig att göra förändringar. Även om det är lätt att fnissa och himla med ögonen åt den här typen av texter så kan man ta till sig något för egen del. Tänker jag. Små steg som kommer att bli större. "Förra året var ett Yangår i drakens tecken och i år väntar ett spännande Yinår i ormens tecken. Ormen är ett gåtfullt tecken men rätt hanterad är den ett mycket positivt tecken fyllt med styrka som hjälper oss att möta de utmaningar som väntar. Speciellt när det som i detta fallet är en vattenorm, något som inte förekommit på 60 år.Den 4 februari börjar den svarta vatten ormens år (dock firas själva det kinesiska nyåret den 10 februari). Ormen som grundtecken innehåller mycket eld. Men eftersom 2013 är ett vattenår så är denna orm lika speciell som draken förra året (ofta kallas också ormen för lilla draken). Den starka eld- och vattenkombinationen gör att allt är möjligt, på både gott och ont. Djup förändring, omvälvning eller helande kommer influera hela 2013 och liksom ormen kan vi sakta men säkert ömsa skinn och bli som nya igen. Men för att lyckas med detta behöver vi släppa det förflutna och också förstå och se orsakerna till vad som är disharmoni i vårt nuvarande liv. Då är 2013 året då vi kan nå framgång, men på ett långsamt och metodiskt sätt. Saker kommer definitivt ske om vi bara fokuserar framåt, följer vår egen slingrande väg och inte lyssnar på andra. Så stirra inte bakåt eller gräm dig över vad som kunde varit, lita på din instinkt och vet att du kan om du vågar lyssna på din inre orm. Överlag så pekar allt på att Vattenormens år 2013 blir ett år då vi övervinner de motgångar eller hinder som vi upplevt under 2012." Hur är det för dig? Har du några större förändringar och tankar kring det här året?

5 kommentarer:

  1. Härligt att höra om att du vågar gå vidare & förändra:-). Jag försöker förändra inifrån. Just nu känns allting lite som sirap. Att ingenting händer men under ytan lurar något nytt & härligt. Det tror jag på! Kram

    SvaraRadera
  2. haha...ja förändringar...hela tiden känns det som. Förhoppnings till det bättre nu.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ett yin-år alltså. Spännande. Förklarande.
    Tack för att du delade med dej och jag öser famnen full av tillförsikt mot ditt håll. Varm kram!

    SvaraRadera
  4. Låter spännande och hoppfullt!!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Den svarta vattenormens år- åh så vackert!

    Ja vad vill jag förändra. Just nu är det att ägna ännu mer tid åt hantverk och konst. Jag känner att jag har så mycket kreativitet inom mig som inte riktigt får komma ut känns det som. Jag har bestämt att jag snart ska tillverka mina egna drömfångare!

    Kram Sara

    SvaraRadera