tisdag 10 april 2012

Precis tvärtom!

Skrev att jag slutade med min medicin bara sådär i min blogg annikas andetag. Men inte riktigt. För när jag tänker efter så är det när jag slutade med socker och har ätit lågkolhydratkost som förbättringar i min kropp har smugit sig fram. Och det är inget annat som jag har förändrat under den här tiden. Men faktum är att det där ljudet som varit en följeslagare i mina lungor ganska länge inte riktigt hörs längre. Eller känns. Det rasslar inte. Jag tar ett djupt andetag. Dyker ner i LCHF-havet. Hör plasket och känner det friska omsluta mig. Man måste verkligen inte vara vegetarian för att vara en bra människa. Det vore väl förmätet att säga? Något som inte hör hemma i yogans värld. Ja jag sticker ut hakan. Gör det mest hela tiden nu :) Det är jag. Jag står för det.

Har läst mig blå om LCHF här hos Klara och här hos kostdoktorn, för övrigt Sveriges största hälsoblogg och jag förstår ärligt talat inte de fruktansvärt negativa anklagelser som poppar upp på alla möjliga ställen kring LCHF. Är det någon slags politisk korrekthet som spökar? Eller vad handlar det om? I ärlighetens namn? Eller är det där enorma muffinsbullarna vi inte vill släppa? Till vår lattevälling? Folk blir ju friska på den här kosten. Folk mår så mycket bättre efter åratal av problem i sina kroppar. Blir trött när människor tror att man proppar i sig kött när man äter LCHF eller alla andra märkliga slutsatser. Ser journalister som lite här och där skriver om att när människor äter LCHF så är de egoistiska och utarmar jorden på olika sätt. Eeeeh. Nu ska vi ju inte tro att vi är jordens medelpunkt. Om några tusen i Sverige äter mer kött, om man nu gör det, det är tveksamt, så handlar det ju inte om det. Nej. Det handlar om att man i andra delar av världen (läs Indien med en växande livskvalitet för medelklassen som vill äta kött. Tänk en miljard människor, det räcker med att några miljoner ändrar sin kost...) Men vad är det då man gör? Tja. MAN BYTER UT KOLHYDRATER MOT FETT. That's it i kort sammanfattning. Sen kan man välja fisk och skaldjur istället för kött. Äta vitt kött eller schysst ekologiskt rött kött. Eller vara vegetarian, men då blir det lite lite krångligare har jag förstått. MEN. Det är fettet som är poängen och något som kolhydratindustrin och sockerframställarna tydligen inte vill se. Och det är ju förståeligt. Hursomhelst. Man får testa själv och se. För det är inom LCHF precis som inom ayurvedan. Det är olika vad just du mår bra av. Balansen för dig. Många skriver att de äter 2 gånger om dagen och det räcker. För man blir mätt på fett som är en överlägsen källa till energi i våra kroppar. Hur ofta just du behöver äta, det får du prova dig fram inom. Efter två månader utan socker och kolhydrater så kan jag konstatera att:

Min midja har krympt 10 cm.
Jag sover bättre.
Jag mår överlag bättre, aldrig blodsockerfall som måste kontrolleras eller stävjas. Det sköter sig själv. Jag blir hungrig. That's it. Men det påverkar inte mitt humör.
Jag är helt enkelt gladare.
Jag äter mer sällan.
Jag blir ordentligt mätt på riktigt god mat. Det känns nästan förbjudet att äta så gott :)
Jag varken mäter eller väger min mat eller räknar poäng eller kalorier. Jag äter tills jag är mätt.
Mina torra utslag på olika ställen på kroppen har försvunnit.
Magen är ALDRIG svullen eller uppsvälld när jag ätit. Gaser existerar inte längre :)
Jag tänker inte på mat eller godis som jag gjort tidigare. Det är en del av tillvaron men inget som jag sysselsätter mig runt.
Kaffe fungerar plötsligt utmärkt utan kolhydrater. Ibland lyxar jag till det med vispgrädde i. Mums!

Idag har den ökande kurvan gällande övervikt plötsligt börjat plana ut i Sverige. Tack LCHF för det! Folk blir friska i sina magar, kan sluta med sin diabetesmedicin och många tappar många kilo de släpat på i många år. När man läser kommenterar hos dr Annika Dahlqvist, pionjären inom det hela, blir man lite lessen. Människor som vägt 30-40 kg för mycket och som ätit enligt tallriksmodellen för att tappa vikt och fått rådet att äta mer fibrer, mer kolhydrater - har har bara ökat i vikt. Trots att de följt alla råd. Och fått omdömen som att de är karaktärssvaga. När de sedan byter kost och tappar sin övervikt. Vad händer då? Tja, då säger läkarna - den där kosten kan du dö av... Visst är det svårt för en del av etablissemanget att krypa till korset, det förstår jag om man byggt hela sin karriär på en sanning. Som nu inte är en sanning längre. Till och med Socialstyrelsen i Sverige har ändrat sig. Fettpaniken som uppstod kring något som inte ens var vetenskap kring hjärtkärlsjukdomar för 20-30 år sedan. Det ser vi effekterna av idag. Det är sorgligt. Det är inte kolesterolet som är boven i dramat, kolesterol behöver vi alla i våra kroppar. Det är kolhydraterna som täpper till ådrorna. Eller alla inflammationstillstånd i kropparna som det kanske tar 20 år att etablera. Där är kolhydraterna faktiskt boven. Eller cancer som man säger att man får av kött. Varje sådan "undersökning" har kostdoktorn sakligt och tydligt gått igenom. Det brukar handla om enkätundersökningar där man väljer ut en variabel. EN. Och säger att cancer och kött hänger ihop. Hur skulle det kunna göra det? Vi har ju levt på det i tusentals år. Däremot finns det tillsatser som är vedervärdiga. Djurhållning som är fruktansvärd. Men det är det väl ingen som försvarar? Egentligen. Jag är ingen fanatiker. Jag gick in i det här med öppna ögon. Tänkte som de sa på min kursstart i februari - tänk om det fungerar precis tvärtom! Jag testade för att se om det kunde ha någon som helst effekt på mig. Och det har det. Det här är ingen diet. Det här är en livsstil. Något som finns nedärvt i våra gener. Vi har överlevt på nötter, bär, fett och protein i tusentals år. Spannmål kom in långt senare i vår kosthållning. Och jag drar långa djupa andetag många gånger om dagen och förvånas varje gång över att det är ett rent ljud. Visst är det coolt? Att det ibland är precis tvärtom!

14 kommentarer:

  1. Spännande Annika!! Du äter inte potatis, pasta o ris förstår jag. Vad äter du för "tillbehör" istället för det? Grönsaker, eller? Äter hela familjen samma mat? Vad äter du till frukost? Är så sugen på att prova...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis. Jag skriver ett inlägg om hur vi äter. Det blev så långt! Kram

      Radera
  2. Jag har varit väldigt ANTI LCHF (kanske för att jag ÄLSKAR kolhydrater), men den senaste tiden har vi pratat om att testa. Kanske dags att ta sig i kragen och göra ett försök. Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också ganska anti faktiskt men det var innan jag förstod hur det fungerar. Tack för dina ord!

      Radera
  3. Nej man måste verkligen inte vara vegetarian för att vara en bra människa! :)
    Man kan äta hur mycket vegetariskt som helst och ändå pysa ut mörka energier mest hela tiden. Det är inte heller obligatoriskt att vara vegetarian för att vara yogini. Många gör det valet men inte alla. Själv har jag gjort valet att äta vegetarisk (men "fuskar" vid enstaka tillfällen och äter ekologiskt kött) för att det föll sig naturligt för mig. Behöver inte gå in på detaljer, det bara är så.

    Jag tycker att det läggs så mycket fokus på vad som inte är bra och vad andra gör för fel hela tiden, istället för att titta på vad som faktiskt fungerar och är bra. Om nu LCHF fungerar för så många (glad att det fungerar för dig!) varför inte bara glädjas åt detta. Vill du inte äta så själv - låt bli. Vill du - ja testa då!
    Var och en av oss vet oftast instinktivt vad som är bra för våra kroppar. Det som är bra för mig behöver inte vara det för dig. LCHF passar dig och vegetariskt passar mig. Varför skapa en hätsk debatt om saken?
    Det hade varit trevligare om vi istället kunde respektera varandra och de val vi gjort i livet, inte bara vad gäller kosten utan på alla områden.
    Sedan skapar tyvärr media förvirring för vi påverkas otroligt mycket av vad som går ut i etern. Köttindustrin har sin del av skulden den med, den vegetariska likaså. Skräckexemplen är inte alltid sanna. Man måste själv sålla bland informationen och lita till sitt eget sunda förnuft.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det vet jag. Kanske spetsade jag till det lite utifrån många jag träffat som varit väldigt dogmatiska i yogavärlden och då framför allt kring maten.

      Ja du, det är stora ekonomiska aspekter i det hela. Det kanske är det som gör debatten så hätsk? Eller att gamla "sanningar" blir reviderade och då blir det väldigt krångligt för många som byggt sin livsfilosofi kring det hela.

      Det är svårt att lita till sitt sunda förnuft när forskningen kan presentera diametralt olika uppfattningar och tolkningar. Speciellt om man sedan 30 år tillbaka fått höra att fett är skadligt. Då tycker jag fortfarande att det är svårt ibland att äta, jag tänker "men är inte det här lite för mycket fett?" FAST jag mår bra av det. Så hjärntvätten eller vad man ska kalla det den finns kvar ett bra tag. Det finns väl inget svårare att ändra än rutiner brukar man säga. Så det sunda förnuftet får ju råda om man vågar testa och ser hur bra man mår. Men om till och med läkare (Annika Dahlqvist) blivit av med jobbet för att hon givit nya kostråd då är det inte så enkelt som det låter. Tänker jag. Tack för dina ord. Kram!

      Radera
    2. Nej det är sannerligen inte lätt. Och kanske är det just därför jag valt att sluta läsa tidningar och titta på nyheter. Man påverkas för mycket av det som sägs/skrivs och slösar en massa energi på saker som media förstorar upp. Det är lättare att hitta sin egen rytm om man slipper alla pekpinnar runt omkring tänker jag. :)

      Det ska bli spännande att följa dig även framöver och se hur hälsan påverkas av kosten. :)

      Radera
    3. Oj, läser du aldrig tidningen? Det skulle jag inte klara och inte vilja heller tror jag. Allt är inte nonsens i media och det finns mycket bra också tycker jag. Det jag försöker säga är att det nu har visat sig att människor mår så fantastiskt mycket bättre på att ändra sin kost och att jag också känt av de effekterna. Jag har egentligen inte åsikter om det ena eller det andra. Jag är för hälsa helt enkelt :) Tack för dina synpunkter!

      Radera
    4. Ja alltså det är ju inte så att jag isolerat mig helt från media. Jag läser tidningen ibland och tv:n undgår jag inte helt eftersom min man tittar.
      Men anledningen till att jag slutade var att jag varje morgon satte mitt te i vrångstrupen när jag blev förbannad över höjda elpriser, nedskärningar i vården, bonusar till chefer, usla djurtransporter och gu´vet allt. För att börja morgonen lugn och mindfult gick det alltså inte att hålla på så. Jag påverkas för mycket av det som står (och som ofta är förstorats till överdrivna dimensioner).
      Men jag håller med dig ändå, allt är absolut inte nonsens fast ibland mår man (läs jag) bättre av att inte veta. Har något stort och viktigt hänt så får jag reda på det ändå tänker jag. LCHF har inte undgått mig. ;)
      Men nu var det inte meningen att frångå ämnet. Sorry!

      För att avsluta det hela så vill jag bara säga att jag är helt med på vad du vill framföra, även om jag är bra på att svamla iväg på andra spår ibland. Att vara för hälsa är toppen! :)

      Radera
    5. :) jag gör också det. Men jag uppskattar verkligen att du skriver dina tankar. Det blir så fruktbart på det sättet! Tack

      Radera
  4. Intressant! Jag är också sugen på att prova, har kört mer GI i perioder och mår bra av det. Äter lchf frukost med min feta yoghurt och då mår jag mycket bättre. Skulle vilja få med mannen på tåget då han har astma och det är ju en inflammation i kroppen. En sak som gör att folk blir lite skeptiska till LCHF tror jag är att alla blir så fanatiska som provar. Som värsta säljarna och då börjar man genast fundera vad är haken? Berätta mer! Äter din man samma sak? Vilken kurs gick du? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nästan lätt att bli fanatisk :) eftersom man mår så himla bra! Min man äter samma som mig, helnöjd. Han har också astma men har inte känt av det sedan vi började. Asch, det är kursen jag går via jobbet, projektledning, så det är ingen LCHF-kurs. Men jag kom att tänka på citatet bara. Kram!

      Radera
  5. Jag äter inte strikt någon metod,men inspireras av LCHF och Raw Food det jag valt bort är socker,vetemjöl,ris och pasta under många år.Potatis har jag ätit i bland. Och den senaste tiden har jag tagit bort alla spannmål.Nu har jag massa andra problem men jag känner att kosten gör en hel del..
    Jag läste hos ulrika Gabriel blogg att det fanns samband mellan vet och björkallergi.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha det var ju också intressant. Vetemjölet, som det är idag, verkar ha en hel del att göra med en mängd inflammationstillstånd i kroppen. Även om vi inte VILL att det ska v ara så. Tack för dina ord! Kram

      Radera