lördag 20 maj 2017

Utan timer och räknande av dagar

Det är med bävan och längtan jag ställer mig på mitt golv. Jag har sovit lite dåligt för grannen skrek lite yster och överförfriskad mitt i natten. Men det händer verkligen sällan så det kan jag ta. Men jag är ändå trött och lite tvekande inför att göra min yoga. Det här med att längta och ändå veta att vad som helst kan kännas i stunden. Nå. Jag kan ju inte vara utan den.
   Jag gör. Och allt finns där. Till och med mjukheten. Trots att det är lördag och Saturnus dag och inte den bästa dagen för yoga så följer jag mig själv sådär självklart. Jag slås också av att kroppen känner exakt när det är dags att gå framåt, när jag ska byta ben och gå framåt igen. Och jag är så glad att jag släppt timern. Kroppen känner. Varje gång jag kontrollmäter tiden så stämmer den. Så nu litar jag fullt ut på mig själv och vet att andra gör på andra sätt. Vet också att jag förespråkat att göra yogan whatsoever varje dag. Men jag har gått ifrån det också. Kanske är det en mognadsfråga? Kanske är jag där i det som Shandor beskriver som freelance. Att när grunden sitter då gör man det man ska utifrån dagsform, årstid och konstitution. Var man befinner sig helt enkelt i sitt liv. Och i sin kropp. Och jag vet att jag inte fuskat. Jag vet att jag gjort precis det som gagnat mig. Som den här gången inneburit något annat. Vilat och avhållit mig. Att kräva annat av sig själv får andra göra. Det är inte min väg. Inte nu längre. Och jag känner mig fri. Jag känner hela min kropp och mitt andetag fortplanta sig ner i både höfter, ben och anklar. Jag känner mina armar luta lita framåt och hur jag drar dem bakåt vid varje utandning. Varje andetag en egen evighet. Och om inte det här är yoga - då vet jag inte. Långt från att räkna dagar, minutrar, pass eller annat. Att räkna är också ett game från the mind, men ja, jag vet, man måste ha tagit sig förbi de första hindren och vidare in i den snitslade banan innan man ser det. Det brukar ta 7-10 år. Så på mitt sjuttonde år känner jag hur rätt jag är. Och hur lite allt annat spelar roll. Böjer min nacke extra länge och extra djupt när allt är klart.

Jag är precis där jag ska vara.

4 kommentarer:

  1. Åh, lördagar och yoga! Jag har alltid haft svårt att yoga på lördagar, ända sen dag ett på min yogaresa. I ashtangan var det välsignat med lördag som vilodag, men i kundalini har man bara med sig att ens sadhana anpassas vid behov, inte att man vilar helt. Jag har avbrutit flest 40- och 90-dagars på lördagar, för då har jag helt enkelt inte fått till till det. Lite lustigt, samtidigt som det ju är så självklart när man ser på det ur yogiskt perspektiv. Så när jag läste dethär inlägget igårkväll fnissade jag lite, för min yoga igår var att sitta på trappen med näsan mot solen och andas en stund. Ingen Bound Lotus så långt ögat nådde :) för kroppen ville verkligen inte igår, det var segt och stelt.
    Kramkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! Det är något med lördagar, verkligen. Samtidigt har jag några gånger haft mina bästa pass på lördagar... Men vet ju inte hur planeterna stått då :)
      Kram kram

      Radera
  2. Åh, du har ju träffat på Saturnus många ggr under åren, han är kanske inte din vän men en bekant, så du kan nog yoga på lördagarna om du så vill nu 😀 Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, jag tänkte på dig när jag skrev Saturnus 😊 Och tänkte som du 💖 Kram!

      Radera